Ekonomika nutí malé podnikatele změnit marketing
Pozice drobných podnikatelů se kvůli ekonomické situaci zhoršuje, musí hledat nové formy marketingu.
Drobní podnikatelé to nikdy ne měli na trhu jednoduché. A zlepšení v nejbližší době očekávat nelze. Podle nedávného výzkumu Small Businesses: Then & Now se jejich pozice za posledních pět let ještě zhoršila. Je to kvůli ekonomické situaci, rostoucím nárokům na marketing a stále vybíravějším spotřebitelům.
Výzkum vytvořila marketingová agentura Constant Contact, která se zaměřuje především na malé podniky. Ta vyzpovídala na 917 amerických firem, které se pohybují na trhu déle než pět let. Cílem bylo zjistit, jak se podle nich proměnila pozice drobných podnikatelů na trhu od roku 2008. 59 % respondentů uvedlo, že je nyní mnohem obtížnější vést úspěšný byznys. 30 % mělo dojem, že nároky jsou zhruba stejné, a 12 % si naopak pochvalovalo, že je to nyní jednodušší. Ti, co viděli současnou situaci jako problematičtější, z toho z 55 % viní převážně špatnou ekonomickou situaci. 49 % z nich vidí problém v tom, že nedokážou držet krok s novými technologiemi, 40 % se děsí stále rostoucího počtu přímé konkurence. 34 % dotazovaných se obává konkurence velkých firem. I přes rostoucí nezaměstnanost si 19 % podniků postěžovalo na nedostatek dobré kvalifikované pracovní síly, 18 % z nich pak trápí stále obtížnější podmínky pro získání půjčky.
Je třeba ovládnout nové formy marketingu
Hlavní rozdíl oproti roku 2008 je pro obchodníky z 84 % v tom, že nyní musí brilantně ovládat online marketing a využívat sociální sítě. 59 % vidí největší rozdíl v ekonomické situaci, kdy si díky dlouho trvající recesi nemohou být jistí, jestli budou mít svůj malý podnik i zítra. K tomu se váže deklarovaný nižší prodej produktů (26 %), menší počet zaměstnanců (22 %) či napjatější rozpočet (16 %).
Co se týká onoho online marketingu – za pět let narostlo využívání e-mail marketingu o 34 %, využívání sociálních sítí dokonce o 77 %, event marketing o 24 %, video marketing o 32 % a mobilní marketing o 21 %.
Co ale zůstává stále stejné, jsou hlavní zájmy drobných podnikatelů – nalezení nových zákazníků, mít dostatek času a uchovat si zákazníky staré. 35 % z dotazovaných si při tom myslí, že je dnes obtížnější najít nové spotřebitele, stejný počet podnikatelů má dojem, že je to pořád stejně náročné. Ti, co to vnímají jako obtížnější, ze 49 % uvádí, že to je díky tomu, že lidé stále méně vnímají marketing, 45 % viní konkurenci, 24 % neumí správně využívat nových propagačních nástrojů a přilákat tak lidi.
Obecně se většina (63 %) shodla na tom, že dnešní zákazník je mnohem náročnější, než býval. 71 % firem uvedlo, že spotřebitelé očekávají vyšší hodnotu produktu, 48 % si myslí, že mají vyšší nároky na kvalitu zákaznického servisu. 44 % vnímá sílící tlak na různé akce a slevy, 42 % si uvědomuje, že lidé chtějí kvalitnější výrobky než kdysi.
Přesto drobní podnikatelé nevěší hlavu. 58 % z nich věří, že to za dalších pět let bude lepší, že dokáží přivábit víc zákazníků, a tím pádem si budou moci dovolit i lepší marketing a víc zaměstnanců.
-ver-