Český původ je naše velká konkurenční výhoda
Lukáš Ohanka, marketingový ředitel společnosti Baťa, hovoří o výhodách tradiční české značky.
Značku Baťa řadí čeští marketéři mezi pět nejúspěšnějších značek českého původu. Snažíte se v marketingové komunikaci český původ a tradici využívat?
Rozhodně ano. Je to naše nesporná konkurenční výhoda. Hodnota značky Baťa je odhadována v řádech miliard korun. Těžko bychom hledali nějakou konkurenci s tradicí 120 let a českým původem, kterou nyní můžeme označit za globální světovou společnost. Také díky vlastnímu výrobnímu závodu v Dolním Němčí u Uherského Hradiště stojí značka Baťa ve srovnání s ostatními obuvnickými impérii na výjimečné pozici.
Necháváte se ve své práci inspirovat Tomášem Baťou, například jeho soustavou řízení?
Ano, aplikace je předmětem evoluce, ale principy zůstávají nezměněny a zachovány až po dnešní dny.
Jak je značka Baťa pojímána na zahraničních trzích? Kde se jí daří nejlépe?
Značka Baťa je vnímána jako značka domácí – zejména v Indii. Dodnes si většina Indů nenechá vymluvit domněnku, že Tomáš Baťa byl Ind. Nejlépe se značce Baťa daří na asijských trzích.
V září otevřete v suterénu obchodního domu Baťa na Václavském náměstí první kavárnu. Co Vás k tomuto rozhodnutí přivedlo?
Koncept první Baťa kavárny jsme zvažovali delší dobu. Navíc v prvním březnovém týdnu 2013 už zkušební koncept Baťa café proběhl. Setkal se s pozitivním ohlasem, což nás inspirovalo k realizaci nového projektu.
Budete hosty v kavárně nějakým způsobem motivovat k nákupu?
Velmi důležitá na celém projektu je jeho hlavní myšlenka. Ta spočívá v tom, nabídnout našim zákazníkům něco navíc, zpříjemnit jim nakupování. Co se týká benefitů, uvažujeme například o pozvání na lahodnou kávu v příjemném prostředí pro ty, kteří u nás nakoupí obuv v určité hodnotě.
Podpoříte nově otevřenou kavárnu komunikační kampaní?
Speciální komunikační kampaň neplánujeme. Je důležité zdůraznit, že Baťa je a bude primárně zaměřen na módu a obuv. Nově otevřené Baťa café, bude přidanou hodnotou k nabídce našich produktů. Klíčová komunikace kavárny se bude odehrávat v rámci obchodního domu na Václavském náměstí. Samozřejmě pozveme naše věrné zákazníky v podobě direct mailu.
Budete koncept kavárny v obchodě rozšiřovat i na dalších pobočkách v ČR nebo v zahraničí?
Pokud bude projekt úspěšný, nevylučujeme otevření dalších poboček Baťa café v Čechách i na Slovensku. Vše je ale otázkou budoucnosti. Je možné, že jsme u zrodu celé sítě našich kaváren, stejně tak je možné, že Baťa café na Václavském náměstí bude světovou raritou.
Vedle kavárny bude v suterénu umístěn Pop Up Shop mladých českých návrhářů. Jací návrháři se v něm například objeví?
Celý projekt s námi startuje česká firma E.daniely, která se zabývá tvorbou dámské módy. Modely z nové kolekce budou na Václavském náměstí k vidění do ledna 2014. Zatím nebudu prozrazovat, kdo další se tam objeví. Důležité ale je, že Baťa Pop Up Shop bude nejen o známých českých jménech. Rádi bychom dali možnost ukázat se i méně známým českým návrhářům a podpořili tak jejich tvorbu.
Nově otevřená kavárna Baťa café
V loňském roce jste posílili aktivity značky Baťa na sociálních sítích. Po Facebooku jste vstoupili na geolokační síť Foursquare. Jak Foursquare po téměř roce hodnotíte? Je pro Vaše zákazníky zajímavý?
Facebook je pro nás klíčový, Forsquare je pouze doplňkovou aktivitou a takto se i odráží v reakcích zákazníků.
Plánujete vstoupit i na jiné sítě, například na vizuální Pinterest?
Obecně ano, máme jisté plány, ale nerad bych je nyní odkrýval.
V minulém roce jste komunikovali kampaní Známe příběh každé boty. Budete v tomto komunikačním konceptu pokračovat? Plánujete v blízké budoucnosti nějakou kampaň?
Již v září startujeme kampaň na představení našich podzimních módních trendů. Kampaň bude zaměřena spíše produktově, nebude tedy navazovat na tu předešlou s názvem Známe příběh každé boty.
Jaký mediamix se Vám pro propagaci Vaší značky nejvíce osvědčil?
Na každou naši akci plánujeme dedikovaný mix mediálních kanálů, tedy mix je pokaždé jiný. Obecně ale lze říci, že se snažíme být aktivní ve světě on-line, z tradičních médií nám stále funguje print.
Lukáš Ohanka Pozici marketingového ředitele společnosti Baťa zastává od roku 2011. Před nástupem do firmy pracoval v oblasti marketingu a obchodu ve společnosti Barum Continental. Vystudoval provozně-ekonomickou fakultu Mendelovy univerzity v Brně. Ve svém volném čase se věnuje rodině a sportu, zejména tenisu. |