Čeští oligarchové z médií časem odejdou
Mediální firmy čeká druhá vlna konsolidace, myslí si Miroslav Motejlek, spolumajitel webu motejlek.com.
Finanční krize začala proměňovat mediální odvětví a důsledky této proměny se ukazují v letošním roce. Když srovnáme média s jinými ekonomickými odvětvími, byla krizí poznamenána více než jiná? Protože ceny, za které se média dnes obchodují jsou výrazně níž než před několika lety...
Ceny mediálních firem sice poklesly, ale jsou pořád ještě vysoké. Teď probíhá první razantní vstup oligarchů do odvětví, kdy velká média kupují podnikatelé typu Andreje Babiše. Babiš by určitě chtěl i Primu, ale Švédové zatím prodávat nechtějí. Nejsou pod takovým tlakem, pod jakým byli Němci, když prodávali Mafru. Je ale otázka, zda po volbách bude Babišův zájem trvalý. U Babiše je jedna věc globálně atypická: podle mého názoru neexistuje na světě tak diverzifikovaný podnikatel, který by vstoupil do médií. Možná až 80 procent článků se ho dnes nějak dotýká jako podnikatele a politika. Murdoch nebo Berlusconi nejsou ani zdaleka tak diverzifikovaní. Ale Babiš je politický kandidát, vlastník média a široce diverzifikovaný podnikatel. Agrofert představuje opravdu rozsáhlý konglomerát.
Mají v takovém případě média pro Babiše vůbec smysl?
To je otázka. Kdyby v Mafře každý rok proinzeroval 60 milionů korun, tak mu vydavatelství půjde mnohem víc na ruku. Myslím, že by to tak pro něj bylo mnohem výhodnější. Nemusel by se rozčilovat, že v médiích vlastněných Mafrou měl bezplatnou kampaň Václav Klaus, kterého nemá rád a považuje za zlo. Babiš platí miliardy, ale Klaus z toho měl benefit zdarma. Na twitteru pak píše, že Klaus nemá mluvit na veřejnosti, ale chodit kanály. Klaus ale mluvil nebo byl citován hlavně v Babišových médiích.
Může mít obavu z toho zasáhnout, aby nebyl nařčen, že média manipuluje ve svůj prospěch?
Nebojí se. Po převzetí nasadí do Mafry svoje lidi. Jako podnikatel má za sebou historicky úžasnou etapu, kdy nakupoval chemičky a nakupoval je sám. Pak začal vstupovat do dalších odvětví a nákupy začali realizovat jiní lidé. Ty akvizice ale už zdaleka nebyly tak výhodné. Potíž je v tom, že Agrofert v současné době nemá tolik kvalitních lidí, kolik by potřeboval. A v médiích se Babiš nechal napálit od Vladimíra Jungera (Vladimír Junger rozjížděl týdeníky 5plus2, později se ukázalo, že náklady byly značně nadhodnocené – pozn. red.). Zdá se mi proto, že začíná víc dávat na powerpointové prezentace, které můžou být realitě značně vzdálené a že se dá občas pěkně oblafnout. Myslí si, že má fundované poradce, ale opak je často pravdou. Teď vyhodí několik miliard za nákupy médií, což si ale může dovolit. Odhaduji ale, že vydavatelství ve finále nemusí udržet a při druhé vlně konsolidace, kdy přijdou další střelci, prodá Mafru za nižší cenu, než za jakou nakupoval. Média jsou úplně jiný typ práce než ostatní firmy, které má. Kvalitní lidé z Mafry budou chtít odejít. Ti, co zůstanou, budou pod vlivem autocenzury, což je kolikrát mnohem horší než direktivní příkazy. Ono jim totiž dojde, že téměř každý článek, který píší, se Babiše nějak dotýká.
Z českých médií se pomalu stahují zahraniční mediální firmy a média se dostávají do rukou podnikatelů. Komu by tedy Andrej Babiš mohl prodávat?
Přijdou lidé, kteří vydělali peníze třeba v nových technologiích. Nevěřím tomu, že Andrej Babiš má média jako investici. Jde i o to, že jeho média o něm nebudou psát špatně a pro svůj další byznys je může využívat jako tlak na řetězce či přesvědčování lidí, aby kupovali české potraviny. To jsou všechno věci, které se nemusí ukázat v číslech Mafry, ale můžou se ukázat v číslech Agrofertu. A neříkám teď, že to bude Babišem diktováno.
Na lednovém setkání diskusního fóra NetClub jste zmínil, že spatřujete potenciál u Františka Savova, vlastníka vydavatelství Mladá fronta. Naznačil jste, že může ohrozit Mafru. Může být spor o ochrannou známku Mladá fronta jedním z těch ataků na pozici Mafry?
Když jsem říkal, že Mafra je Savovův cíl, tak jsem tím myslel přesně toto. Nemyslel jsem tím, že by Savov chtěl Mafru převzít, ale že ji chce zničit. Z jeho strany jde o ryzí nenávist. Možná ale, že s Babišem najdou nějakou dohodu.
Má Savov na to kupovat další média?
Mediální byznys u Savova představuje asi tak 5 % aktiv, což není nic významného. Savovova skupina je opravdu velká. Dokonce tak velká, že když jsem její velikosti dohlídnul, tak se mi lehce podlomili nohy (smích). Savov má možnosti, je chytrý, pracovitý, vybírá si dobré lidi a nenechá se opít rohlíkem. On může růst. Je na něm něco, co mě zaujalo. V médiích roste dlouho a systematicky. Když mu poběží hlavní byznys – firma Legios – tak v médiích něčeho dosáhne. A může se účastnit i druhé vlny konsolidace.
Dlouho se ale spekuluje o tom, z jakého zdroje Savovovy finance pocházejí...
Lidi se Savova dílem bojí, ale mluví o něm dobře: co řekl, to dodržel. Jestli je za ním nejasné pozadí, ze kterého čerpá peníze, nevím. Nenašel jsem nic, co by tomu nasvědčovalo.
Může policejní akce ohledně daňových úniků přibrzdit Savova v mediálním růstu?
Neumím si představit, že by Savov podváděl s DPH. Musí přece vědět, že je pod větší kontrolou než ostatní. Pokud by se o to přeci pokoušel, viděl bych to na ztrátu soudnosti. V případě, že se celá policejní akce ukáže jako nesmysl, vyjde z celé záležitosti určitě posílen. Pamatuji, jak před lety stovky policejních těžkooděnců zasahovaly za účasti kamer TV Nova proti Davidu Beranovi. Nakonec se celá akce ukázala jako ničím nepodložená hloupost.
Jak vidíte budoucnost Economie pod majitelem Zdeňkem Bakalou?
Bakalův problém byl ten, že ve většině jeho firem se špatně hospodařilo nebo dokonce kradlo. V době, kdy se hodnota NWR pohybovala kolem 100 miliard korun, ho to příliš netrápilo. Dnes je ale situace úplně jiná. V médiích to bude mít velmi těžké. Jeho tři hlavní média - Economia, Centrum Holdings a Respekt Publishing – v loňském roce vykázala celkovou ztrátu přes 100 milionů korun. Osobně ve skupině jeho médií nevidím moc zajímavých aktiv.
Čas od času se objeví spekulace, že Bakala by mohl Economii prodat...
Bylo období, kdy ji chtěl prodat. Ale zhruba před rokem, možná už dříve, chtěla jeho paní více pobývat v Česku a to taky znamenalo, že se věci bude víc věnovat. Není úplně tak důležité, co chce Bakala, ale co chce jeho paní. Myslím, že je lepší obchodnice než on.
Může pomoci Economii? Od konce loňského roku je v představenstvu firmy...
Zaměstnanci Economie v minulosti nevěděli, jak se srovnat se situací, že vlastníkem je Bakala. V Hospodářských novinách vycházely články, které násobně navyšovaly částky, za které nakupoval jiné firmy. Teď je vztah zřetelnější. Podle mého názoru byla mylná cesta, která se razila za šéfredaktora Petra Šimůnka, kdy se noviny příliš rozkročily. Větší důraz na první sešit HN byl chybou. Zastavení rozvoje druhého sešitu orientovaného na byznys vedl k propadu kvality a obrovskému množství chyb, které se objevily. Myslím si, že kvalitních novinářů je dnes v Hospodářských novinách pomálu.
Čtvrtým podnikatelem v médiích je Jaromír Soukup. Ten má ale k médiím nejblíže, protože vybudoval mediální agenturu Médea, která se v mediálním prostředí pohybuje. Od Pawlowského koupil časopisy Týden a Instinkt, loni si pořídil televizi Barrandov. Vybuduje mediální impérium?
Myslím, že Jaromír Soukup jede na tygrovi a podle mě mu to nemusí vyjít. Nejsem si jistý, že má úplně vypořádaný nákup TV Barrandov. Není v jednoduché situaci a televizi Barrandov si mohl, možná měl, odpustit. Navíc ta televize je programově příšerná, postavená na starých bolševických seriálech.
Kdo se tedy z této čtveřice podnikatelů stane pomyslným vítězem na mediálním poli?
Pokud Babišovi vydrží chemičky, což je naprostý základ, bude vítězem on. Ale musí vydržet chemičky. Protože chemičky generují větší zisk než Agrofert, ten pak snižují potravinářské firmy.
Všichni „noví mediální podnikatelé“ jsou ale závislí na příjmech, které si vytáhnou jinde...
Ano. Tak je to nastavené, historicky se šlo s cenami dolů, začaly se měnit inzeráty za boty. Z velkých médií se drží Ringier Axel Springer, ale u něj je vidět, že zaspal dobu. To byl taky jeden z důvodů, proč ho Babiš nekoupil. Ringier vedený Libuší Šmuclerovou má příliš malý podíl tržeb z online a není vůbec jisté, že ho dokáže zvyšovat. Podle mě hodnota společnosti dramaticky padá. Proto je logické, že firma je na prodej a požadavek vlastníků je zásadně nižší, než byl ještě na začátku letošního roku.
Zmínil jste, že ceny mediálních firem jsou stále vysoké. Očekáváte, že hodnota mediálních aktiv bude dál klesat?
Ceny mainstreamových médií se budou dále snižovat. U nás jsou teď oligarchové, což nemyslím pejorativně. Platí docela dost, ale až zjistí, co jim média přináší, budou se jich chtít zbavit nebo s nimi něco udělat. Ceny už ale budou úplně jiné.
Významnou letošní změnou byl také vstup společnosti Seznam.cz Iva Lukačoviče do vydavatelství deníku Právo, společnosti Borgis. Byl to lepší tah od Lukačoviče, nebo od většinového majitele Borgisu Zdeňka Porybného?
Ivo Lukačovič je velmi chytrý. Odhaduji, že za podíl v Borgisu možná ani nic nezaplatil. Lukačovič může působit jako beránek, je to ale velmi tvrdý podnikatel, který se do byznysu Seznamu tolik neplete. Je to spíš podnikatel-vizionář, ale v určitých věcech je naprosto nesmlouvavý. Hodnota Borgisu je velmi sporná. Do budoucna může dojít ze strany Seznamu k dalšímu navýšení podílu. Řekl bych, že u nás je poměrně velký prostor pro moderní levicový deník, který by se věnoval byznysu. Nemyslím tím, že by podporoval sociální demokracii. To s tím nemá nic společného. Jen vidím střet, který se odehrává na Západě mezi lidmi, co platí daně, a mezi lidmi, co daně neplatí. Nás to čeká taky. Sociální demokraté a komunisté budou chtít výrazně zvyšovat majetkové daně a více zdaňovat plátce daní, aby je mohli přerozdělovat k většině, která daně neplatí nebo jenom malé.
Nebo naopak může po posledních událostech vzniknout prostor pro pravicový deník...
Pravicový deník nemá perspektivu, protože lidé na pravici jsou u nás hodně dogmatičtí až fanatičtí. Na levici je to jinak. Když se podíváme na to, kolik vydělal Stanislav Gross, tak se chce s úsměvem dodat, že kapitalisté jsou sociální demokraté. Vůbec je tím nechválím, ale jsou pragmatičtí. V ODS na kandidátkách zablokovali každého, kdo chtěl kandidovat a byl finančně nezávislý. V minulosti například Jaroslav Pařík. Ale mohou vzniknout zcela nové deníky, i když je pravda, že doba masových novin je už pryč. Třeba i my budeme někdy vydávat tištěný deník. Rozhodně ale nic masového, spíš komunitní médium. Z tlustých vydání deníků si stejně schováte dvě-tři stránky, ostatní vyhodíte. Když deníky zeštíhlí, můžou fungovat.
Váš web motejlek.com je zřejmě jediným, který se u nás v onlinu prosadil přes placený obsah. V loňském roce jste dosáhli obratu 5 mil. Kč a zisku přes 2 mil. korun. Jaký bude letošní rok?
Letos jsme už teď téměř na dvojnásobku loňska. Rostou nám příjmy z inzerce, které se tak přidávají k předplatnému. Výhodou je, že nemáme žádného dominantního inzerenta. Nikdo nemá podíl na tržbách přes deset procent. Letos jsme také vydali magazín motejlek.art, který přispěl k růstu tržeb a také zisku. Stojíme na vlastních nohách, ale musíme tvrdě a nepřetržitě pracovat, abychom uspěli.
Miroslav Motejlek Jako novinář začínal v Lidových novinách v roce 1997. Po třech letech zamířil do zpravodajského časopisu Týden, kde se stal šéfem ekonomické rubriky. V Týdnu pracoval osm let. V roce 2009 nastoupil do Českého rozhlasu, kde vedl oddělení reportérů. Po roce však z rozhlasu odešel. S nápadem založit vlastní web motejlek.com přišel v roce 2008, po odchodu z Českého rozhlasu se novinářsky věnuje svému webu. V provozující společnosti motejlek.com vlastní 66 %, zbývajících 34 % patří Ondřeji Tomkovi. |