Strany chtějí sázet hlavně na kontaktní kampaně

pondělí, 02. září 2013, 07:47 Reklama MediaGuru

Přinášíme přehled komunikačních strategií, se kterými do předvolební kampaně vstupují politické strany.

Předčasné volby, stanovené na 25. a 26. října, se blíží, strany proto musí zvládnout předvolební kampaň v krátkém časovém termínu. Většina z nich se chce zaměřit na kontaktní kampaně, nová média, ale i klasický způsob ATL komunikace. Jakou komunikační strategii zamýšlejí jednotlivé strany v kampani uplatňovat?

ČSSD

ČSSD vidí letošní předvolební kampaň jako velmi specifickou, především omezeným časem, který do voleb na jakoukoli kampaň zbývá, popisuje tiskový mluvčí Martin Ayrer. „ČSSD tento čas využije pro maximální kontaktní kampaň, chceme občanům v přímém kontaktu představit naše programové cíle, kterými chceme prosadit pozitivní změny pro Českou republiku,“ představuje mluvčí. Podle ČSSD jsou lidé po sedmi letech neúspěšné vlády pravice značně frustrování, proto chce strana postavit kampaň na pozitivní vizi pro ČR, pozitivních řešení a cílech, které mají zlepšit život v Česku. ČSSD se podle Ayrera rozhodla jít modernější cestou a zapojit do své kampaně i on-line nástroje: „Chceme se soustředit více než v předchozích kampaních na mladé lidi, které míníme oslovovat především prostřednictvím on-line nástrojů, ať už jde o web ČSSD nebo sociální sítě.“ Chybět nemá ani tradiční způsob kampaně – pro vysvětlení cílů občanům bude strana používat billboardy, inzertní plochy v médiích i další nástroje. „Hlavním cílem volební kampaně ovšem bude skutečně snaha setkat se napřímo s občany a představit jim cíl, který ČSSD pro volby 2013 má,“ shrnuje na závěr mluvčí.

TOP 09

I přes poněkud pošramocenou pověst a obtížnější výchozí pozici ve volbách se pravicové strany nevzdávají. Stejně jako ČSSD míní podle tiskové mluvčí Martiny Týblové TOP 09 vsadit na kontaktní kampaň. „Kromě klasických billboardů by mělo těžiště naší kampaně spočívat v přímém kontaktu s voliči, a to ať už se jedná o maximální využívání sociálních sítí nebo o osobní setkání kandidátů s voliči,“ uvádí Týblová. Podle ní je čas na kampaň samozřejmě kratší než obvykle a než se ještě nedávno očekávalo, TOP 09 by to ale nemělo způsobit nějaké větší problémy. „Oproti některým dalším stranám máme výhodu široké základny příznivců na sociálních sítích. Komunita se budovala postupně, od počátku existence strany. V současné době máme na Facebooku přes 64 tisíc příznivců, na Twitteru nás sledují další asi 3,5 tisíce lidí. To nám komunikaci skutečně usnadňuje,“ vysvětluje Týblová náskok TOP 09 na sociálních sítích oproti konkurenci. „Voliče se budeme snažit oslovit nejen obsahem, tedy programem strany a politickými prioritami, ale také formou. Kampaň by měla být mladá, s vtipem a nápadem,“ upřesňuje mluvčí.

ODS

I kdysi nejsilnější pravicová stran si je podle mluvčí Jiřího Sochora vědoma časového presu: „Tato volební kampaň bude samozřejmě specifická tím, že je na ni méně času než obvykle, další strany ovšem mají stejné podmínky, takže v tomto smyslu bude času dostatek. Kampaň tedy plánujeme podle toho.“ I ODS chce prý využívat moderních trendů a maximálně využívat sociální sítě. „Volební štáb v tuto chvíli ještě ladí detaily o jednotlivých složkách kampaně,“ odmítá Sochor sdělovat víc podrobností. „Z centrální úrovně počítáme s tím, že do kampaně vložíme mezi 40 až 50 miliony korun, což odpovídá ostatním stranám.“

LIDEM

Strana LIDEM nebude podle svého vyjádření pro Českou televizi kandidovat samostatně, pokusí se s někým spojit. Do nedávna ještě nebylo ani jisté, zda do voleb vůbec po odchodu své předsedkyně Karolíny Peake půjde. Tato zmatečná situace se odráží i na předvolební marketingové strategii, ke které se zatím tiskový mluvčí Miloš Skácel nechtěl vyjadřovat. Bývalí kolegové z Věcí veřejných podle mluvčí Petry Slavíkové do voleb naopak půjdou určitě a již nyní se připravují na kampaň, konečné rozhodnutí o klíčových otázkách, volebních lídrech, sestavení kandidátek, vynaložených prostředcích, marketingové strategie a dalších náležitostech bude nicméně ještě upřesněno.

KSČM

Komunisté díky skandálům pravice podle předběžných průzkumů získávají sympatie čím dál více občanů a mají více než slušné volební šance. „Hlavním segmentem volební kampaně KSČM bude kontaktní kampaň v ulicích měst a obcí,“ uvádí vedoucí mediálního úseku Veronika Žižlavská. „Dále budeme využívat klasické způsoby reklamy, mezi které patří plakátovací a billboardové plochy, inzerce v médiích, a samozřejmě velkou měrou i sociální sítě,“ rozvádí dál mluvčí. KSČM se podle ní po dobu celého svého působení nikterak nevyhýbá kontaktu s občany ani médii, a proto mají za to, že na konkrétní marketingovou volební kampaň v rámci předčasných parlamentních voleb je času dostatek.

KDU-ČSL

Lidovci se sice při minulých volbách do Poslanecké sněmovny neprobojovali, svého cíle se ale nevzdávají. „Jdeme po třech liniích – jedna z nich je podpora široké členské základny – pro ně připravujeme tradiční akci ploty a srozumitelný argumentář pro sousedy a známé,“ vysvětluje strategii manažerka politického marketingu Alexandra Alvarová. „Druhá linie je klasická reklamní kampaň. Třetí linie je hledání kanálů pro naše public relations – přicházíme totiž se zcela novým programem a novými tvářemi a musíme to srozumitelně odkomunikovat, na to nám billboardy stačit nebudou,“ dodává. Obsahově podle Alvarové strana cílí především na jejich nejsilnější voličskou skupinu – na ženy.

Strana zelených

Stranou zelených před pár dny otřásl odchod jejich dlouholetého předsedy Martina Bursíka. I bez něho má ale samozřejmě strana stále v plánu pokusit se získat voličskou důvěru. Zelení jdou s trendy a velkou roli v jejich kampani bude podle vedoucího Kulturní a mediální sekce Pavla Bednaříka hrát on-line. „Důležité součásti kampaně bude výrazná online kampaň, podpořená sérií videí a infovideí kreativní skupiny Družina. V rámci kampaně se zaměříme i na sociální sítě, které pomůžou aktivizaci voličů, zejména voličů nerozhodných, které hodláme přesvědčit o tom, že Zelení jsou skutečně jedna z mála nezkorumpovaných, středových alternativ, která není propojena se sérií dosavadních vládních skandálů a kauz,“ popisuje Bednařík. Mimo to má strana prý v plánu i inzerci v online médiích, důraz na program a odborná stanoviska v ožehavých kauzách (Temelín, kvalitní potraviny, energetická soběstačnost, obnovitelné zdroje atd.). Díky tomu, že Zelení zvolili operativní způsoby vedení kampaně, časový tlak na ně podle Bednaříka příliš nedoléhá. „Nepotřebujeme dopředu rezervovat inzertní plochy na billboardech, celostrany v tištěných médiích a podobně,“ uvádí Bednařík.

SPOZ

Strana, jejíž tváří je současný prezident Miloš Zeman, se chce stejně jako většina ostatních stran zaměřit převážně na kontaktní kampaň. Uvádí to místopředseda SPOZ Vladimír Kruliš: „Chceme být co nejvíce v ulicích mezi voliči, nechceme se schovávat v klimatizovaných kancelářích a komunikovat přes média. Zapojíme všechny formy (outdoor, sociální sítě atd.), ale základem bude kontaktní kampaň.“ Strana chce zapojit i sociální sítě, kde chce propojit lídry s občany a vyvolat interakci. Podle Kruliše je brzký termín voleb nikterak neděsí: „Dostatek času jistě je. Kampaň za rok dokáže vytvořit kdekdo. Za takto krátkou dobu už to chce nebát se. A my se nebojíme, protože s voliči spolupracujeme dlouhodobě, viz současná petice za zákon o prokázání původu příjmů a majetku.“

ANO 2011

Nově založená strana podnikatelem Andrejem Babišem má velké ambice a věří ve svůj postup do Poslanecké sněmovny. Stejně sebevědomě přistupuje i k marketingové kampani. „Hnutí ANO bude na volby připraveno, kandidátky budeme stavět ve všech krajích. Máme dobré webové stránky, už teď máme nejlepší konverzaci na sociálních sítích, probíhají tam živě diskuze. Voliči o nás mají zájem a to nejenom na sociálních sítích, denně se nám hlásí zájemci o členství a sympatizanti. Twitter našeho lídra má přes 10 tisíc followerů,“ konstatuje tisková mluvčí Radka Burketová. Kromě moderní technologií vsadí ANO i na klasiku. „Od srpna nám po celé republice visí 700 billboardů a 50 bigboardů, v září se chystáme na tour do všech krajských měst, kde budeme představovat náš program a naslouchat občanům, co můžeme společně v této zemi změnit,“ popisuje Burketová. „Tour uvede dopis do domácností a doprovodí standardní kampaň v tištěných a elektronických médiích.“

Autorka textu: Veronika Šmídová