Jak vypadá svět mobilních Čechů?
Mobilní zařízení hrají v životě Čechů výraznou roli. Každé z nich je ale používáno odlišně.
Mobilní je dnes 6,9 milionů obyvatel České republiky, a není tím myšleno, že tolik lidí se dokáže pohybovat. Znamená to, že téměř sedm milionů Čechů vlastní některé z mobilních zařízení, jako je notebook, mobilní telefon či tablet. Díky nim jsou i v pohybu, mimo domov či práci online.
Podle průzkumu agentury TNS Aisa „Češi v síti“, jehož část byla představena Pavlem Vaněčkem na konferenci Primetime for... Mobile marketing, Češi sice stále nejvíce surfují na pevném počítači (68 %), připojení přes mobilní zařízení však nejsou nikterak zanedbatelná. Přes notebook na internetu surfuje 65 %, přes mobilní telefon 38 % a na tabletu 10 %.
Každé z těchto zařízení je však oblíbeno u jiných věkových skupin a užíváno za odlišným účelem. Češi ve věku 16–19 let si nehledě na pohlaví oblíbili mobilní telefon, přes který se nejraději připojují na sociální sítě. Ve věku 20 až 29 let se liší preference mužů a žen: zatímco u mužů je stále na prvním místě mobilní telefon, přes který se dostávají na sociální sítě, vyhledávače nebo e-maily, u žen se velmi oblíbeným stává tablet, který využívají ke konzumaci multimediálního obsahu. Ve věkové skupině 30–44 let je zajímavý posun u žen k notebooku, přes který nakupují. U skupiny 45–65 hrají hlavní roli notebooky a pevné počítače, které slouží k vyhledávání zboží či administrativním úkonům.
Z průzkumu TNS Aisa dále vyplývá, že byť by se to na první pohled nezdálo, tablet s sebou většina uživatelů nikam nenosí. Používá se pouze doma a sdílí ho více členů domácností, nejvíce ženy v mladším středním věku se svými dětmi.
V současnosti roste počet chytrých telefonů. V České republice jej vlastní téměř každý druhý Čech (47 %), přičemž majitelé jsou většinou muži (59 %). Jen 32 % vlastníků chytrých telefonů se přes ně připojují přes internet a jen 19 % za internet platí. Internet v mobilu stále považují za drahý, nebo jej nastálo nepotřebují. Mobilní telefon také neslouží k nakupování, uživatelé si na něm hledají produkty, srovnávají ceny, ale finální platbu provedou až přes počítač.
Postupně také narůstá počet zařízení připojených na internet v domácnosti. Méně než polovina domácností vlastní pouze jedno zařízení (45 %), přičemž nejčastěji jde o stolní počítač (26 %) a notebook (19 %). Až 30 % domácností již vlastní zařízení dvě – nejobvyklejší kombinací je stolní počítač a notebook (14 %). Ve 20 % domácností používají zařízení tři, kde se již prosazuje i tablet, a v 5 % domácností čtyři a více.
Zdroj: TNS Aisa
Studie Češi v síti 2013 je založena na průzkumu, jehož kvantitativní část probíhala CASI metodou v květnu na vzorku 2002 respondentů, kteří byli vybráni reprezentativně ve věku 16–65 let podle kvót ČSÚ. Kvantitativní část následoval červencový kvalitativní výzkum na vzorku 30 respondentů.
-kch-