Soukup: Vlastníci médií obsah neřeší
Jaromír Soukup vystoupil na FSV UK v rámci diskuse o vlivu vlastníků na obsah médií.
Po letní akvizici mediální skupiny Mafra Andrejem Babišem se otázka možného ovlivňování obsahu vlastníkem médií stala opět aktuální. Andrej Babiš, který na mediální trh vstoupil už v loňském roce s regionálními týdeníky 5plus2, tak rozšířil počet podnikatelů v českých médiích. Mezi ty patří například i František Savov, Zdeněk Bakala nebo Jaromír Soukup, u nichž hrozí potenciální konflikt mediálních, obchodních a politických zájmů.
Jaromír Soukup, majitel mediální agentury Médea, vydavatelství Empresa Media a TV Barrandov, ve středeční večerní diskusi na Fakultě sociálních věd UK jakýkoliv zásah do obsahu svých médií odmítl: „Řízení mediálního podniku je poměrně složité. Každý, kdo v něm pracuje, o obsah ztrácí zájem, protože jsou mnohem důležitější věci na práci. Opravdu nevím, co bude na Barrandově večer ve zprávách. Zprávy hodnotím podle výsledků sledovanosti, nikoliv podle jejich obsahu.“
Obsah je tak podle něj ovlivňován především ekonomickými výsledky: „Mám média, o kterých jsem přesvědčen, že jsou buď zisková, v případě našich bulvárních a lifestylových titulů, nebo je k zisku přivedeme, čímž jsem si naprosto jist u naší televize Barrandov.“ I proto angažoval Vladimíra Železného na pozici generálního ředitele. „Železného považuji za mimořádně talentovaného a odvážného člověka, kterého televize potřebuje. Věřím, že má schopnost nasměrovat televizi správně,“ dodal Soukup. Železného vizi dosažení 10% podílu za rok vidí reálně: „Zda je to však možné v rámci jednoho kanálu, je otázka. Navíc šíření signálu pro jednu stanici je opravdu příliš nákladné,“ dodal. Zároveň odmítl, že by jeho média měl koupit Andrej Babiš.
Svou důležitou roli u ovlivňování obsahu však hraje i autocenzura novinářů. „Novináři se sami často zdráhají vstoupit na pole potenciálního nebezpečí, když cítí, že by se to mohlo příčit zájmům vlastníka jejich média,“ vysvětlil další z diskutujících Václav Štětka z Fakulty sociálních věd.
Zároveň však Štětka podotkl, že se český mediální trh blíží více než k liberálnímu modelu k modelu středomořskému: „Prolínání mediální, ekonomické a politické sféry se zde usazuje. Samozřejmě, že to s sebou nese i určitá rizika, protože média tak mohou obtížněji dostát své roli hlídacího psa demokracie.“
Václav Štětka zmínil výsledky výzkumného projektu Oxfordské univerzity „Media and Democracy in Central and Eastern Europe“, jenž ukázal, že tuzemští majitelé médií využívají své pozice k prosazení svých zájmů o něco více než vlastníci zahraniční.
Na téma akvizice Mafry Andrejem Babišem, jehož politické hnutí ANO získalo v podzimních parlamentních volbách téměř 19 % hlasů, zazněl v diskusi názor, že toto propojení už překročilo únosnou mez. „Myslím si, že nejlepší by bylo, kdyby Babiš Mafru prodal,“ řekl Václav Štětka. Soukup si však myslí, že žijeme ve svobodné zemi, kde by mělo být povoleno vše, co není zakázáno.
Diskuse s názvem Kdo vlastní česká média? se na FSV UK zúčastnili ještě Kateřina Kalistová z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a Ondřej Aust ze serveru Médiář.cz. Diskuse se konala v rámci pravidelného cyklu Rozpravy o českých médiích.
Foto: Kateřina Písačková, IKSŽ FSV UK
-kch-