Zrodí se s Fénixem i nová pivní kultura?

neděle, 13. října 2013, 16:49 Marketing MediaGuru

Fénix vnáší do prostředí pivní velmoci nový prvek – právě na hodnotu inovátorství sází jeho propagace.

Již dříve jsme popisovali, jaké zdánlivě konzervativní hodnoty využívají reklamní spoty propagující různé značky piva. Nechyběl důraz na národní mýty, stereotypní vykreslení hospodské kultury ani specifické pojetí toho, co patří k pravému muži. Naopak značky tvrdého alkoholu, které neslouží ani jako kulturní symbol, ani se nemohou opřít o váhu tradice značky, mohou snadno svou image stavět na konceptech jedinečnosti požitku spojenými s jejich konzumací. V roce 1999 razil Fernet Stock heslo, že „i muži mají své dny“; hlavní je ležérnost a uvolněnost, kterou lze kdykoliv zopakovat a navodit znovu. Spotřeba piva navíc v České republice pozvolná klesá, což dokládají čísla Českého statistického úřadu, podle kterého byla spotřeba piva před dvěma lety dokonce nejnižší po roce 1989. Že na trhu s alkoholickými nápoji existuje určitá mezera dokládá i skutečnost úspěchu ovocných piv, takzvaných radlerů. Ty ale mají na rozdíl od pšeničného piva Fénix (vyrábí jej Plzeňský Prazdroj, součást globální skupiny SABMiller) nižší obsah alkoholu a naopak chuťově výraznější ovocnou složku. Fénix tak lze nejlépe připodobnit k belgickému pivu Hoegaarden. Během prvního roku na trhu Prazdroj vyčepoval téměř 2 a půl milionu „Fénixů“.

Netradiční je na tomto pivu už samotná láhev o objemu 0,4 litru, respektive její design. Ten vznikl v rámci projektu Fénix Ateliér, který vyzval všechny kreativní výtvarníky a spotřebitele k zapojení do soutěže o nejlepší design etikety. Přihlásilo se do ní více než 400 lidí, vítěze mezi finalisty pak určilo hlasování fanoušků Fénixe na Facebooku. Výherci Ivan Štindl, Patrik Sobek a Václav Havlíček byli ocenění možností využívat po jeden rok vlastní umělecký ateliér a finanční odměnu 20 000 korun. Představitelé cílové skupiny si tak navrhli design sami pro sebe. Na etiketě nechybí ani QR kód. Uvedení piva na trh provázela rovněž videa s takzvanými sociálními experimenty, jejichž tvůrci chtěli názorně ukázat, jak snadno se z člověka stává stádní tvor. I tím se snaží značka Fénix vymanit právě ze „stádnosti“ a prosadit se svou originalitou.

Navíc se stala hlavním partnerem letošního ročníku akce Prague 48 Hour Film Project, která proběhla během prvního říjnového víkendu. Cílem všech zúčastněných je během 48 hodin natočit film, přičemž všem filmařským týmům je přidělen žánr, postava, rekvizita a věta z dialogu (tu letos tvoří slogan Probuď v sobě Fénixe!).

Pivo se tak doslova stává zdrojem i cílem inspirace, pohonem k určité aktivitě, nikoliv rekvizitou k pasivnímu přežívání v hospodě a doslovnému vylévání si vlastních problémů. Výmluvné jsou v tomto smyslu také motivační plakáty na webové stránce Fénix Inspirator, jejichž podtext je přece jenomv v protikladu s tradičním pojetí pivařské kultury štamgastů a chození na „jedno“, které se pravidelně mění v „deset“.

Pšeničné pivo s koriandrem Fénix navíc získalo třetí cenu v soutěži „pivní speciál roku 2013“ v rámci agrosalonu Matka živitelka v Českých Budějovicích.

-jav-