Jak funguje placená reklama na Twitteru v Česku?

pátek, 29. listopadu 2013, 11:00 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Twitter i přes malý zásah v ČR umožňuje sofistikované cílení, aktuální data a snadný způsob nasměrovat uživatele tam, kam je potřeba.

Popularita sociální sítě Twitter sice v ČR ani zdaleka nedosahuje popularity Facebooku, pohybuje se však na ní velmi zajímavá cílová skupina, a není tedy radno tuto mikroblogovací sociální síť (s celosvětově 232 milióny aktivních uživatelů) podceňovat.

Jelikož jsme měli možnost spustit jedny z prvních kampaní cílených na Českou republiku, ve stručnosti shrneme, jak placená reklama na Twitteru obecně funguje a jak ji lze využít v rámci vašich online aktivit.

Twitter zatím umožňuje primárně propagaci vlastního Twitter účtu nebo konkrétních tweetů, jež daný účet publikuje.

Propagace konkrétních tweetů

V rámci systému je možné propagovat jednotlivé tweety anebo nechat systém, aby sám „vybíral“ tweety z vašeho účtu na základě jejich míry engagementu.

V rámci systému se účtuje cena za engagement (CPE). To znamená, že platíte za jakoukoliv aktivitu, kterou uživatel s vaším sponzorovaným tweetem („promoted tweet“) učiní (proklikne odkaz v tweetu, retweetne, odpoví, začne sledovat váš účet, „lajkne“). Podle naší zkušenosti tvoří 90 % engagementu právě prokliknutí odkazu v tweetu. CPE se v našich kampaních pohybovalo v řádu několika málo jednotek korun. Je tedy jasné, že lze tento typ kampaně využít i pro získání relativně levné a relevantní návštěvnosti webových stránek (a v důsledku samozřejmě i konverzí).

Příklad sponzorovaného tweetu

Úspěšnost tweetů je ovlivněna jak cílením (podrobněji viz níže), tak samozřejmě atraktivitou konkrétního tweetu. Čím je tweet pro uživatele atraktivnější, tím má větší „engagement“ a častěji jej systém zobrazuje.

Propagace konkrétního Twitter účtu

Kromě propagace tweetů nabízí Twitter i propagaci celého účtu, která se projevuje jako sponzorovaný návrh na „sledování“ (většinou ikonky vlevo nahoře). V rámci propagace účtu je Twitterem účtován model CPF (cost per follower), platíte tedy pouze v případě, když váš účet někdo začne na základě reklamy odebírat. Průměrná cena CPF, jak lze předpokládat, je mnohanásobně vyšší než cena za engagement.

Příklad propagace celého účtu

Cílení

Možnosti cílení jsou velkou předností systému. Kromě standardního cílení na muže/ženy, na typ zařízení nebo podle geografické polohy je možné:

a) zájmové cílení na uživatele – dle přibližně stovky zájmových skupin předpřipravených Twitterem;

b) cílení dle klíčových slov, která uživatelé v nedávné době použili ve svých tweetech (nebo na uživatele, kteří nedávno nějakým způsobem interagovali s tweetem, obsahující daná slova);

c) cílení na odběratele konkrétních Twitter účtů (respektive lidé jim podobné);

d) cílení do výsledků vyhledávání na základě klíčových slov;

e) nechybí ani cílení na uživatele podobné těm, kteří váš účet již odebírají (look alike modeling).

Statistiky

Statistiky Twitter poskytuje téměř v „real-time“ a v přehledné grafické podobě. Pokud jste doposud zprávy ohledně Twitteru moc nesledovali, možná vás při brouzdání statistikami překvapí rozložení uživatelů z hlediska zařízení (pomocí kterých na Twitter přistupovali). Zatímco z hlediska impresí měl stále mírně navrch desktop, z hlediska engagementu již ze dvou třetin dominovali uživatelé mobilních platforem (v USA přistupuje na Twitter přes mobilní platformy již přes 70% uživatelů!). Statistiky také prokazují značné překryvy u odběratelů konkrétních Twitter účtů, což u specifické cílovky není až tak překvapivé.

Závěrem

I přes velmi malý zásah v Česku (a ještě menší na Slovensku) je reklamní systém Twitteru zajímavým nástrojem online marketingu. Umožňuje sofistikované cílení, aktuální data (pro stejně aktuální optimalizaci) a pomocí odkazů v tweetech lze uživatele směřovat tam, kde vaše kampaně sbírají KPI´s. Pohybuje-li se tedy vaše cílová skupina na této sociální síti, nelze než doporučit.

Autor textu: Jan Poštulka, Head of Resolution, Omnicom Media Group