Snapchat jako nástroj marketingové komunikace?
Populární aplikaci chtěl získat Facebook, její tvůrci si ale troufnou udělat ze Snapchatu zdroj zisku sami.

Aplikace Snapchat je v současnosti bezplatná, ovšem její tvůrci věří jejímu budoucímu zhodnocení natolik, že odmítli nabídku Facebooku na její odkoupení v hodnotě tří miliard dolarů. Snapchat, jak název naznačuje, umožňuje uživatelům chytrých telefonů vzájemně si posílat zprávy formou fotografií s popiskem. Zobrazené zprávy se ovšem po deseti sekundách automatickou mažou. Zájem Facebooku o Snapchat se jeví jako přirozený z perspektivy skutečnosti, že stále více uživatelů přistupuje na tuto sociální síť přes mobilní zařízení, což reflektuje například nová podoba chatu včetně explicitního rozlišení, zda je uživatel připojen přes mobil nebo počítač.
Vydělávat by tvůrci aplikace mohli mimo jiné na reklamách, ovšem Snapchat je z marketingového hlediska poměrně specifická aplikace. Evan Spiegel, CEO a spoluzakladatel Snapchatu, nastínil právě reklamu a zpoplatněné extra funkce aplikace jako možné zdroje budoucích příjmů.
Svůdná anonymita
Stávající nadšení ze Snapchatu by ale mohly přibrzdit obavy z možného zneužití této služby, konkrétně pak jevy, jako je „sexting“ (od slov „sex“ a „texting“, posílání erotických zpráv, v tomto případě erotických fotografií) a kyberšikana (autoři výhružných a urážlivých zpráv mají situaci ulehčenou právě o skutečnost, že fotografie samy od sebe zmizí). Používání Snapchatu shrnuje a ironizuje následující hudební klip.
Dalším důležitou otázkou vzhledem k monetizaci Snapchatu je počet jeho unikátních uživatelů a jejich demografickém složení – společnost raději uvádí data o strmém vzestupu počtu posílaných „zpráv“ (v současnosti to je kolem 400 milionů, před půl rokem polovina). The Wall Street Journal citoval CEO Evana Spiegela, podle něhož tvoří 70 % uživatelů této služby ženy. Nemělo by navíc překvapovat, že služba bude nejpopulárnější mezi teenagery. Samotný Snapchat podle webu AdvertisingAge nemá příliš možností, jak monitorovat chování uživatelů, důvodem je snaha citlivě přistupovat k jejich soukromí. Nedůvěra uživatelů vůči nakládání s obsahem jejich zpráv by pověsti služby významně uškodila. Kromě registračních údajů, jako je e-mailová adresa, datum narození nebo telefonní číslo, tak Snapchat maže ze svých serverů zprávy uživatelů okamžitě po jejich doručení. Důraz na ochranu soukromí kladený samotnými uživateli má také další důsledky: nechtějí být jakkoliv sledování, analyzováni ani být cílem personalizované reklamy.
Problikávání reklam by navíc mohlo působit rušivě, naopak nedávno přidaná funkce tzv. „příběhů“ nabízí elegantnější možnost pro využití sponzorovaného obsahu. Na rozdíl od běžných momentek, „stories“ mohou uživatelé vytvořit z několika navazujících snímků a zůstanou viditelné po 24 hodin. Značky kladoucí důraz na vlastní image by tak například mohly zveřejňovat vlastní zajímavé fotopříběhy propagující její klíčové hodnoty, nebo minimálně s potenciálem zaujmout například vtipným zpracováním. První fáze monetizace aplikace ale může spočívat také ve zpoplatnění nových extra funkcí jako jsou „nálepky“, různé filtry a možnosti úprav posílaných fotografií. Snapchat se tak podle slov CEO Evana Spiegela má stát zdrojem zisku, ale tento krok rozhodně nelze uspěchat.
-jav-