Prima loni předběhla Novu na reklamním trhu

pondělí, 06. ledna 2014, 07:10 TV MediaGuru

Skupina kanálů Primy získala loni nejvyšší podíl na prodaných reklamních TRPs.

Kanálům skupiny Prima se v loňském roce podařilo prodat nejvíce reklamních TRPs (target rating points), které vyjadřují sílu reklamního zásahu. V důsledku obchodní politiky skupiny Nova v roce 2013 a dlouho trvajícím jednáním s inzerenty o podmínkách umísťování reklamních spotů se zejména v prvním pololetí loňského roku soustředila většina poptávky právě na konkurenční skupinu Prima. Šlo o výjimečnou situaci, které se televizní trh těžko přizpůsoboval.

Nova, která s velkými zadavateli dospívala k dohodě většinou až v druhé části roku, už výpadek z první poloviny nedohnala. V podílu na prodaných TRPs tak kanály skupiny Prima získaly téměř 50% podíl, zatímco skupina Nova dosáhla podílu přes 30 %.

Na to, jak se tato situace promítne do tržeb obou skupin za prodej reklamy, je potřeba ještě počkat. Podle posledních dostupných výsledků za první tři čtvrtletí roku poklesly výnosy CME v Česku, majitele TV Nova, přibližně o 35 %. Spolumajitel skupiny Prima, společnost MTG, oznámila za třetí čtvrtletí nárůst o 30 %, ve druhém čtvrtletí však rostla o víc jak 45 %. Pokud by takové výsledky platily i pro čtvrté čtvrtletí roku, zřejmě by to znamenalo i vyšší obrat z prodeje reklamy pro skupinu Prima.

Podíl TV skupin na prodaných TRPs, rok 2013, D15+

Celkově se v loňském roce prodalo o cca 13 % méně reklamních TRPs než o rok dříve. V hrubém cenovém vyjádření se za jedenáct měsíců loňského roku ztráta TV reklamy přehoupla přes 2 mld. Kč oproti stejnému období roku 2012.

Počet prodaných TRPs v roce 2013 a 2012, D15+

Zdroj: Admosphere, TRPs 30′

-mav-