Nechceme dělat nekonečné seriály
Diváci od ČT neočekávají nekonečné seriály, říká programový ředitel televize Milan Fridrich.
Od nového roku uvedla Česká televize několik novinek. V hlavním vysílacím čase se představily v pondělním vysílání dvě novinky, které se ukázaly jako silné – seriál Případy 1. oddělení a sitcom Čtvrtá hvězda. Jak programový blok detektivní seriál a sitcom hodnotíte?
V rámci programové strategie chceme v pondělí divákům nabízet originální detektivní seriály postavené na silném příběhu a skvělém zpracování. Česká televize poslední dva roky usiluje o posílení dramatické tvorby jako celku o žánr s velkým potenciálem, který je v současné době obecně pilířem evropských veřejnoprávních televizí. V lednu jsme zahájili vysílání seriálu Případy 1. oddělení, který je postaven na skutečných případech. Je to velmi autentický seriál a nyní po jeho skončení můžeme říct, že šlo o divácky nejúspěšnější projekt novodobé historie ČT, pozitivně přijímaný i odborníky a kritikou. Na Případy 1. oddělení volně naváže sedmidílný seriál Clona, který má jiný půdorys příběhu, ale splňuje hlavní kritérium originality a jinakosti. Clona je dynamičtější a severštější než Případy 1. oddělení. V pondělí jsme od ledna zavedli rovněž sitcomové okno. Z hlediska pestrosti vysílání je důležité, aby ČT takový žánr nabízela. Prvním takovým projektem byla Čtvrtá hvězda, dalším Marta a Věra. Podoba pondělního vysílání v tomto složení se po třech měsících jeví jako optimální i v kombinaci s vlajkovou lodí investigativní české žurnalistiky Reportéry ČT, tvoří harmonický celek, který diváky silně oslovil.
Čtvrtá hvězda právě skončila, a protože vyvolala divácký zájem, nabízí se otázka, zda není v plánech její pokračování.
Jde o autorský projekt, takže vše záleží na tvůrcích. Ale již při ustavení nového systému tvůrčích producentských skupin před dvěma lety generální ředitel Petr Dvořák avizoval, že se chce soustředit daleko více, než bylo v České televizi do té doby zvykem, na originální, odvážné projekty, což otevřelo dveře novým tvůrcům, kteří do té doby, ke škodě diváků, spolupracovali s Českou televizí spíše výjimečně.
Čtvrtá hvězda je v tomto ohledu příkladem nového přístupu České televize a určitě o její pokračování stojíme. S týmem Dejvického divadla ale už nyní spolupracujeme i na dalších projektech. Režisér Jan Prušinovský například se scenáristou Petrem Kolečkem točí pro ČT vánoční pohádku a Petr Zelenka adaptuje pro ČT svoji hru z Dejvického divadla Dabing street jako sitcom. Samozřejmě věříme v angažování herců tohoto divadla, kteří stojí velkou měrou za úspěchem Čtvrté hvězdy.
Je známo, že ČT natáčí sitcom Kancl podle předlohy britského The Office. Je tedy pravděpodobné, že by se Kancl – až bude připraven do vysílání – objevil v pondělním vysílání?
To zatím neumím říci.
Případy 1. oddělení v průměru sledovalo 1,5 mil. diváků starších 15 let. Byla to vyšší sledovanost než u seriálu Sanitka 2, Vyprávěj nebo teď aktuální První republiky. Překvapil vás vysoký rating? Přeci jen jde o detektivní seriál, který nemusí být tematicky tak populární jako vztahové seriály.
Očekávali jsme, že se seriál setká s diváckým zájmem. Těší nás sledovanost, ale zejména to, že příběhy dosahují vysokého koeficientu spokojenosti, zaujetí a originality. Případy 1. oddělení nejsou typickou kriminálkou, kterou můžeme vidět na většině světových televizí. Jsou hodně české a snaží se policejní realitu ukazovat v její syrovosti s úpěnlivou snahou ukázat skutečné detektivní postupy u konkrétních případů, které se skutečně udály.
Pokračování tedy není vyloučeno?
Stejně jako u Čtvrté hvězdy vidíme smysl v rozvíjení kvalitních projektů. Pokračování je tedy samozřejmě žádáno, a pokud vím, tvůrci o jeho podobě už přemýšlejí.
V případě nového seriálu První republika, který od ledna obsazuje páteční večery, máte připravených 22 dílů. Už na tiskové konferenci k novému seriálu jste naznačili, že druhá řada je pravděpodobná...
Počítáme s tím, že bychom druhou řadu vysílali na jaře příštího roku. Rámcově už byla schválena.
Může vzniknout tolik řad seriálu První republika jako u Vyprávěj?
Každý z těchto seriálů má jinou genezi. Řekl bych, že u První republiky se po úspěchu Vyprávěj dopředu tvůrci rozhodli promyslet počet možných seriálových řad a hlavní linie příběhu. Není ale podepsaný bianco šek, že to tak bude. Neustále analyzujeme a sledujeme zpětnou vazbu na seriál, aby se udržela jeho kvalita. Tento projekt není nekonečným seriálem. Stoprocentně jednou skončí.
Reprízy seriálu Vyprávěj se teď ve vysílání objevují každé úterý a čtvrtek. Je záměrem v tomto čase odvysílat všechny řady seriálu a využít v těchto dnech archivu ČT?
Každá televize vychází ze svých reálných možností. Venku existuje představa, že Česká televize má finančních prostředků neomezeně. To je iluze. Měřeno na hodiny vyrobí ČT čtyřikrát tolik pořadů, kolik vyrobí Prima a Nova dohromady. ČT1 má tolik peněz, aby plnila svoji roli. Při náročnosti seriálů, které děláme, ale není možné, aby se zaplnily novinkami všechny dny v týdnu. Proto se musí pečlivě zvažovat skladba jednotlivých dnů v týdnu a kombinovat nové formáty, premiéry zavedených cyklů a reprízy. Ano, odvysíláme všechny díly Vyprávěj s výjimkou léta, kdy bude přestávka. Ještě příští jaro diváci Vyprávěj uvidí.
Už od loňska vnímáme úterý a čtvrtek jako dny, kdy kvalitní pořady reprízujeme. To je normální, protože je hodně cyklů nebo seriálů, které lze tímto způsobem předložit divákům. To ale neznamená, že pro další hodiny – devátou nebo desátou – neplánujeme nebo netestujeme projekty nedramatického typu, které by doplnily programovou nabídku v daných dnech premiérami. Ve čtvrtek je to Máte slovo, o něčem podobném uvažujeme i pro úterý.
Uvažujete pro úterní večery o publicistickém pořadu?
Měl by to být pořad, který je něco mezi publicistikou a moderními dokumentárními a zábavními formáty typu Tajemství rodu, talk show atd.
Není zařazování Vyprávěj do vysílání dvakrát týdně jakýmsi testem, který by ČT naznačil, jak by publikum reagovalo, kdybyste přišli s novým seriálem, vysílaným dvakrát v týdnu?
O tom se teď neuvažuje. Myslím si, že ani v dohledné době nebude mít ČT na takový projekt zdroje. Chceme, aby naše tvorba byla co nejkvalitnější a nesla parametry veřejné služby, určitou nadhodnotu. Diváci od ČT neočekávají nekonečné seriály vysílané několik dnů v týdnu. To víme z výzkumů. V tuto chvíli jen chceme nabídnout ojedinělý zážitek, kdy se diváci mohou podívat na Vyprávěj v ucelené podobě. To při jeho premiéře nemohli. Vyprávěj se vysílalo v sériích s půlročními pauzami.
Středeční večery patří na ČT1 pořadu Pošta pro tebe. Není už překonaný?
Jako formát sociálně laděného pořadu rozhodně ne. Pošta pro tebe existuje od roku 2005 a stále má silnou diváckou základnu, která podstatu pořadu přijala a chce jej. To neznamená, že ČT nesleduje nové trendy a nezkouší jiné podobné formáty pro rozšíření pestrosti vysílání. Snažíme se, aby Pošta pro tebe měla v ČT své místo. Na druhou stranu není možné si představovat, že nějaký pořad bude v České televizi existovat věčně. V multikanálovém televizním světě je stále mnohem těžší udržet konkrétní formát dlouhodobě a všechny evropské veřejnoprávní televize se na tento nový svět adaptují. Místo nekonečně vysílaných cyklů dělají „sezony“ nebo „série“ a divák dostává širší portfolio pořadů ze stejného žánru v průběhu jednoho roku.
Vedle První republiky je pátek dlouhodobě silný díky talk show Všechnopárty. Uvažujete o další talk show jiného typu?
Ve vývoji jsou tři nebo čtyři talk show, které se testují a pilotují. Zatím nedokážu odpovědět, jestli a kdy jakou talk show zařadíme. Zcela určitě je to žánr, který má svoje opodstatnění, což dokazuje například i pořad Na plovárně Marka Ebeena nebo nová Jasná řeč Josefa Chuchmy. Nicméně České televizi by slušela ještě nějaká originální talk show. Nechceme obyčejnou zábavu, ale silnou osobnost a témata, která přinesou do televizní sféry něco nového. To teď testujeme a věřím, že některý z projektů se v programu uplatní. S Všechnopárty samozřejmě počítáme dál. Karel Šíp přispívá k úspěšnosti ČT jako celku, je to jedna z největších tváří novodobé televizní zábavy. Jsme rádi, že je v ČT a vytváří tradici, na kterou budou moci navazovat jiní.
Z nových projektů by měla Česká televize ještě uvést druhou řadu seriálu Cirkus Bukowsky. Na podzim jste první řadu vysílali ve středu večer. Kam umístíte druhou řadu?
Na podzim jsme ve středu vysílali Četnické humoresky, které Cirkusu Bukowsky předcházely. To mělo svoji návaznost. Plánujeme, že bychom na podzim ve středu vysílali Poštu pro tebe ještě s jiným pořadem. Měl by být rovněž založený na kontaktu, ale věnoval by se jiné sféře než Pošta pro tebe. Představa je taková, že by šlo víc o vzdělávací pořad. Nemůžu teď předjímat, kam zařadíme Cirkus Bukowsky. Ale slíbit mohu, že jej diváci už brzy uvidí.
Soboty koncipuje ČT1 jako zábavní. Teď odstartoval Nejchytřejší Čech s Romanem Šmuclerem.
A odstartoval úspěšně, což je potěšující, protože jde o krystalickyčistý veřejnoprávní formát, který už úspěšně vysílala BBC nebo německá ARD. Nejchytřejší Čech je největší zábavní projekt letošního roku v ČT a sobotního prime-time. V neděli jsou pak diváci zvyklí, že nabízíme původní tvorbu České televize nebo premiérové filmy, které ČT produkovala.
Jakou sledovanost jste očekávali?
Přibližně takovou, jaká byla, tedy kolem 27-28% podílu na divácích. Podíl na sledovanosti je ale jen jedním z osmi kritérií, která nás zajímají. Důležité je pro ČT i měření zaujetí, spokojenost, pocitu, že se divák něco dozvěděl.
Je vaším záměrem vytvořit ucelenou podobu vysílacích dnů, aby si diváci zvykli, že v konkrétní den najdou určitý žánr?
Usilujeme o to, aby ČT1 a ČT2 měly každý den svoji tvář. Nějakou dobu trvá, než se nám podaří vytvořit pro diváky srozumitelné pozitivní stereotypy, ale za poslední dva roky jsme posunuli jedničku směrem k české tvorbě, zařadili více filmů, seriálů a vzdělávací zábavy. V tom se začala více podobat zahraničním vzorům už zmíněné BBC nebo ARD, jejich prvním programům. Zahraniční akvizice je kořením a doplňkem jedničky. Exkluzivní akvizice je doménou ČT2 a to jak dokumenty, tak filmy, seriály a minisérie jako je Sherlock. Dvojku vnímáme jako výlučnou, jako stanici pro diváka, který chce vidět něco unikátního. Dvojka akcentuje více individuální vkus. Na ČT2 se zavedením kanálu ČT art ucelila programová nabídka, která má pevnější formu a je stabilnější i z pohledu cílové skupiny. Zájem o Dvojku roste i po vzniku ČT art, což je skvělé, protože oba kanály částečně diváka sdílejí. Ukazuje se, že sázka na individuální vkus a prověřenou kvalitu spolu s ikonickými novinkami se vyplácí.
Co ČT vyrábí pro další sezóny? Víme o adaptaci britské Doktora Martina, což má být seriál z lékařského prostředí. Je reakcí na seriály tohoto typu z komerčních televizí?
V dramatické tvorbě je to například kriminální seriál s Ivanem Trojanem Vraždy v kruhu, dvoudílný televizní velkofilm o Janu Husovi, minisérie o zakládání četnických stanic v Československu, Znamení koně II a rovněž i adaptace Doktora Martina. Chceme vedle kriminálních, retro a historických seriálů rovněž posílit komediální žánr. První vlaštovkou letos bude seriál Neviditelní, dalším by měl být Doktor Martin. Tento seriál se nedá moc srovnávat s tím, na co jsou čeští diváci zvyklí ze seriálů z lékařského prostředí. Je to originální komedie a zapadá do oné strategie přinášet stále nové, něčím výjimečné pořady.
Milan Fridrich, programový ředitel, Česká televize Programovým ředitelem České televize je od října 2011. Před tím pracoval rok jako výkonný ředitel nových médií ČT. V ČT je od roku 2005, začínal jako šéfeditor ČT24, poté byl ředitelem zpravodajství. Před příchodem do ČT pracoval jako stálý zpravodaj Hospodářských novin a také Českého rozhlasu v Bruselu. V Českém rozhlase začínal jako zahraniční reportér, později se stal vedoucím zahraniční redakce ČRo. |