Hudba v reklamě nesmí značku omezovat
Hudební složka marketingové komunikace by měla značku vystihovat, ale být i dostatečně flexibilní.
Hudba v reklamě by se měla především snažit, aby dokázala zahrát na emocionální notu spotřebitelů, napojit se na ně, a dostatečně je tak zaujmout, řekl ve své přednášce Anthony Vanger, Managing Director agentury Cord, na konferenci Marketing Management – Jak zaujmout v překomunikované době, jež se konala ve středu 14. května na pražském Žofíně.
Agentura Cord se specializuje na tzv. sonic branding, tedy tvorbu hudebních log neboli charakteristické hudební stopy značky. Mezi nejznámější hudební loga patří například značky Intel, McDonald’s nebo Phillips, které vždy na konci televizního spotu doprovází jejich logo.
Jak ale upozornil Anthony Vanger, hudba v reklamě se zdaleka nemusí omezovat jen na „doprovod loga“. Hudební stopa může být přítomna v celé audiovizuální komunikaci. Důležité je vždy, aby odpovídala značce samotné. „Ve chvíli, když se klient rozhodne pro sonic branding, jako první se snažíme do detailu poznat značku, ale i její bezprostřední konkurenci. Kdybych chtěl vytvořit sonic branding pro určitou osobu, nejprve bych si ji naskicoval, pak bych ji chtěl poznat, ptal bych se na ni jejího okolí, podíval bych se, jak vypadají její blízcí, abych dokázal složit osobitou a originální hudbu na míru, která dokáže mluvit beze slov,“ popisuje systém práce jeho agentury.
Důležitým faktorem úspěchu hudební složky značky je podle Anthony Vangera také její dostatečná flexibilita. Mělo by se tak jednat spíše o hudební motiv, který lze přizpůsobit různým žánrům podle chuti daného trhu či cílové skupiny. Jako příklad uvedl případ Nescafé, původně kolumbijské značky, která své latinskoamerické rytmy poněkud pozapomněla. Když potřebovala trochu oživení, aby dokázala oslovit i mladší zákazníky, začala hledat novou hudební image, která však musela být natolik flexibilní, aby se dala adaptovat na jednotlivé trhy, hudební žánry i styly.
Předtím, než přistoupili v Cordu k samotné tvorbě, zanalyzovali 250 televizních reklam značky a její konkurence. Na základě získaných poznatků vytvořili melodii La Figura.
V současnosti lze zaslechnout melodii La Figura v 60 televizních spotech vysílaných na 42 trzích. Každý z trhů přitom měl dostatek prostoru přizpůsobit si hudební motiv svým vlastním lokálním potřebám, což demonstruje příklad jihokorejského a jihoafrického reklamního spotu.
Použití melodie La Figura v jihoafrické reklamě
Použití melodie La Figura v jihokorejské reklamě
Na závěr Anthony Vanger poznamenal, že hudba má tu moc přilákat zákazníky, protože působí na jejich emoce. Představuje tak jeden z prostředků, jak je zaujmout v překomunikované době.
Rozhovor s Anthony Vangerem přineseme příští týden.
-kch-