Speciální operace mohou zvednout rádiový trh
Rádia zapojí značky do škály akcí, říká ředitel marketingové komunikace Lagardere Pavel Renčín.
Lagardere před dvěma lety spustila činnost divize NoLimits zaměřené na produkční aktivity skupiny. Jak se výkon divize vyvíjí?
Jde o divizi, která se zaměřuje na nový byznys. Máme za sebou dva roky provozu. Vstoupili jsme do řady nových projektů, které jsme vyzkoušeli, ale zároveň hned opustili ty, které nepřinášeli to, co jsme očekávali. Snažíme se jít cestou propojení eventu a mediální komunikace. Podmínkou všech věcí, do kterých se v NoLimits pustíme, je to, aby byly rentabilní. Pokud není rentabilita zajištěná, revidujeme naše plány na danou akci. To je základní princip fungování.
Co konkrétně jste letos udělali?
Akcí bylo opravdu hodně – z těch hlavních např. kompletní produkce koncertů Richarda Müllera či Lucie v Retru, s Frekvencí 1 jsme pro posluchače zorganizovali lyžařský happening v Alpách s různými aktivitami a mnoho dalších, nabízí to výjimečnou příležitost pro klienty, aby se na těchto akcích prezentovali, taky proto to děláme. Můžeme využít zázemí naší skupiny a možností, které na trhu máme díky kontaktům s interprety, moderátorům našich rádií, přístupu do vysílání nebo partnerstvím. Jsme tak schopni zprodukovat celou akci od začátku do konce podle potřeb klienta. To znamená nabízet celý řetězec vzájemně propojených aktivit. Dokážeme tak fungovat lépe než běžná agentura. To je něco nového, co tu dřív nebylo. Připravit takové akce je samozřejmě velmi pracné, ale jsme přesvědčeni o tom, že tím klientům umíme nabídnout něco speciálního.
Když srovnáte loňský a letošní výkon divize NoLimits, daří se jí letos lépe?
Letošní výkon je určitě lepší, podílíme se na řadě projektů, které jsou všechny ziskové. Momentálně pracujeme asi na dvaceti projektech najednou. NoLimits připravuje tři typy projektů – interní marketingové akce (například výjezdy pro Evropu 2 nebo Frekvenci 1), vlastní akce NoLimits (eventy, koprodukce) a hlavní částí náplně jsou eventové služby pro klienty Regie Radio Music.
Máte stanovené nějaké kritérium – kromě ziskovosti – pro jaký typ akce se rozhodnete?
Záleží vždy na posouzení byznys plánu dané akce a jejích rizik. Hledáme jakýkoli nový byznys, který má dobrou synergii s našimi mediálními aktivitami a přijatelnou rizikovost. Nebráníme se ničemu, co je v rámci zákona a funguje dobře pro naše klienty. Rozhlasové spoty jsou stále efektivní složkou komunikace, úkolem NoLimits je ale přinášet i složitější marketingová řešení a spolu s marketingovými specialisty rádií přinášet klientovi komplexní produkt, jehož je klasická reklama součástí.
O jaké zisky jde?
Celkově se pohybují v řádech miliónů až desítek milionů. Poptávka po speciálních operacích na trhu roste a spokojení klienti se vracejí.
Vedle divize NoLimits funguje od letošního roku v rámci vnitřní struktury Lagardere i oddělení podpory prodeje kreativních nebo speciálních operací. Jak se liší od NoLimits?
V Creative Sales se soustřeďují specialisti na rádiové speciální operace ve vysílání. Soustředili jsme je do jednoho týmu marketingových expertů, kteří nabízejí klientům řešení na míru. Jejich úkolem je hledat co nejlepší marketingové řešení pro obchodní klienty. Dobrý obchodník by měl být zároveň i markeťák. Tým je postavený z lidí, kteří dlouho pracovali pro rádia, dobře znají produkt, moderátory, někteří pomáhají i s briefem speciálních operací a dokážou kreativně vymýšlet nové věci. Jde o aktivity vztažené ke speciálním akcím jako MS v hokeji, Maturiťák Evropy 2, velké produktové i imageové koncepty pro FMCG, spotřebitelské soutěže atd. Umí vytvořit koncept a navrhnout typ klientů, pro které je vhodný. Funguje to ale i naopak. Když přijde klient se zájmem o speciální akci, tak ji připravíme na míru. Role specialisty je klíčová. Cílem je mít tým, který dokáže vymýšlet řešení on air i digitál zapojovat do toho eventy a tím vytvářet komplexní zajímavý produkt. Myslím si, že do budoucna je to pro rádio jedna z konkurenčních výhod, kterou můžeme uplatnit vůči ostatním mediatypům.
Kam se speciální operace mohou posunout, co nového se v rádiích objevuje?
Nově jsme například rozšířili možnosti, jak dostat značku do moderátorských vstupů na Evropě 2. Dřív to vůbec nešlo, bylo nutné si koupit soutěž, se kterou se ještě pojila výherní cena. Teď je možné koupit si moderátorský vstup. Vše se samozřejmě děje v souladu se zákonem o rozhlasovém vysílání, jedná se o tzv. mluvený oznam, toto sdělení má ale větší váhu a důvěryhodnost sdělení, protože je jediné v bloku a lépe propojeno s vysíláním rádia.
Podíváme-li se na celek komerčních příjmů, kolik z toho tvoří speciální operace?
Příjmy ze speciálních operací jsou rostoucí segment. Aktuálně se pohybují na úrovni kolem 10 % příjmů našich rádií. Věříme, že právě speciální operace mohou táhnout celý rádiový trh výrazněji nahoru.
Jak Creative Sales, tak divize NoLimits se zdají být jasným signálem, že se klade důraz na nestandardní operace a propojování možností, které lze v rámci zázemí rádiové skupiny využít.
Řekněme spíše, že se soustředíme na marketingové služby, které mají pro klienta velkou přidanou hodnotu, projevující se v efektivitě vynaložených prostředků. Vytváříme pro naše klienty nestandardní řešení, které jinde nenajdou. Z tohoto pohledu přinášíme služby kreativní agentury, a naše konkurenční výhoda je, že můžeme využít vysílacího času a digitálních produktů naší mediální skupiny. Věřím, že jsme díky tomu schopni dostat se na velmi konkurenční nabídky.
Pavel Renčín, ředitel marketingové komunikace, Lagardere Active ČRSe společností Lagardere je spojený od roku 2001. Začínal jako specialista pro ATL komunikaci, později se posunul na pozici vedoucího oddělení ATL. Od roku 2009 zastával po více než čtyři roky post marketingového ředitele. V letošním únoru byl jmenován ředitelem marketingové komunikace společnosti s pravomocí řízení divize NoLimits, oddělení creative sales a sekce marketingu a proma. Je také známým českým spisovatelem, patří mezi nejvýznamnější představitele žánru městské fantasy. |