JCDecaux chce být víc vidět a vrátit se na místo lídra
Obchodní strategii ve společnosti JCDecaux řídí od začátku září Kamila Mortimer.
Společnost JCDecaux získala na post obchodní ředitelky Kamilu Mortimer, která v Česku více než osm let vedla jako generální ředitelka společnost outdoor-akzent.
Do outdoorové reklamy se po kratší přestávce vracíte do jedné z největších firem tuzemského trhu venkovní reklamy. Co se od Vás očekává?
Mým hlavním úkolem je zlepšit obchodní činnost a chod obchodního oddělení, především ho přizpůsobit dnešní době. Klienti dnes mají rozhodně jiná očekávání a nároky, než tomu bylo před pěti lety. V outdoor-akzent jsem vybudovala velmi zákaznicky orientovaný obchodní tým. Chci takový tým vytvořit i v JCDecaux a kulturu zdravé agresivity sem přivést. Jasně tedy chceme posílit pro-zákaznický přístup a aktivně klienty vyhledávat a oslovovat. Přijdeme s novými balíčky, budeme nabízet řešení na míru, neotřelou kreativitu a inovace. JCDecaux má výhodu v tom, že disponuje výjimečným portfoliem produktů, které vybízejí k oslovení velmi širokého spektra klientů.
V čem přesně spočívají změny v chodu obchodního týmu?
Vytvořili jsme novou strukturu obchodního týmu. Všichni obchodníci teď nabízejí celé portfolio skupiny, protože chceme, aby jeden klient komunikoval u nás jen s jedním obchodníkem. To je podle mě zásadní, neboť je to komfortní hlavně pro klienty. Vždy jsem sázela na to, že spokojený klient je základem našeho snažení, tuto filozofii teď přenáším i do JCDecaux. Chci své podřízené pozitivně motivovat a inspirovat k vysokému nasazení, k vlastní iniciativě a k zodpovědnosti za svoji práci. I za velmi krátkou dobu již vidím určité výsledky a pozitivní ohlasy jak z trhu, tak i interně.
Nehrozí v tomto modelu, kdy obchodník prodává více typů nosičů, přelévání peněz z jednoho nosiče do druhého?
Široké portfolio naší skupiny a specifické produkty pro různé cílové skupiny vybízejí k prodeji napříč (cross-sell). Nabízíme komplexní řešení a naši obchodníci mají zkušenosti, aby přelévání rozpočtu rozpoznali. Hlavním cílem je zvýšit celkový obrat naší skupiny. Na tom budeme neustále společně s celým týmem pracovat.
Lze považovat vytvoření nové struktury obchodního oddělení za uzavřené?
Struktura obchodního oddělení je v současnosti téměř hotová. Hledáme do týmu ještě jednu nebo dvě posily. Na tom teď pracujeme. Chceme kvalitní lidi, nejraději se zkušenostmi z médií. Nicméně struktura se může měnit v závislosti na požadavcích trhu a našich klientů, neberu tedy současný stav za dogma a prosazuji flexibilitu. Musíme být více vidět a slyšet a naši lidé by měli ocenit, že pracují pro společnost, která je ve více než 60 zemích světa a operuje na 140 letištích v 19 zemích. Nabízí tedy široké a kvalitní zázemí a podporu. Pro můj tým proto také připravujeme sérii tréninků a školení. To je samozřejmě značná výhoda velké mezinárodní společnosti.
Co chystáte?
Chystáme několik věcí, chceme náš obor rozvíjet a být v pozici inovátora a zaslouženého market lídra. Jedním z nástrojů bude i vytvoření databanky kreativních a inovativních kampaní napříč celým portfoliem skupiny z různých zemí světa. Toto bude inspirace pro obchodní tým a pro klienty, aby jasně viděli, co je možné kreativně na našich nosičích umístit a co je technicky možné. Vytvořili jsme také vlastní grafické studio a klientům již nabízíme řešení šité přímo pro ně a jejich značku.
Vaším zástupcem je Tomáš Soukup, se kterým jste pracovala v outdoor-akzent. Jak máte pravomoci rozdělené?
Tomáš Soukup se mnou pracoval mnoho let v pozici obchodního ředitele, mohu se na něj maximálně spolehnout, je to obchodník tělem a duší. Tomáš pracuje výborně s mediálními agenturami, pracuje na akvizicích a pomáhá mi s motivací a řízením týmu. Já se hlavně orientuji na klíčové klienty, na nový byznys a na celkovou strategii, motivaci a koučování obchodního týmu.
Blíží se závěr roku, už máte jasno o obchodní politice pro rok 2015?
Obchodní politika pro příští rok je připravená, věřím, že změny, které chystáme, budou veskrze pozitivní. Hlavní změna je v tom, že budeme velmi aktivní a budeme vidět. Chceme, aby se o nás mluvilo a aby klienti při plánování kampaně měli JCDecaux jako první volbu. Mým záměrem je vrátit JCDecaux na zaslouženou pozici market lídra, ze které byla podle mého názoru neoprávněně vytlačena agresivní konkurencí. Chci, abychom byli rovněž agresivní, a abychom přicházeli s novinkami a se silným zákaznickým přístupem. Dostala jsem ze strany našeho vedení maximální podporu a kompetence prosazovat svoje myšlenky, což je pro moje působení zásadní.
Jak se tento přístup odrazí na ceně?
Ceny se nebudou příliš měnit. Chceme vytvářet balíčky a kombinovat různá média dohromady, vytvářet pobídky. Nechceme jít do žádné cenové války, trh chceme kultivovat a určovat trendy.
Vidíte ještě ve venkovní reklamě potenciál pro klienty?
Určitě. Neustále přicházíme s inovacemi a novými formáty, které nám umožňují oslovit nové případně neaktivní klienty, můžeme a zasahujeme široké spektrum klientů, kteří se také mění a vyvíjejí. Je to neustálý proces a vidím v něm další růstový potenciál.
Nabídka vašich formátů je široká, není naopak cesta v tom koncentrovat se jen na některé typy nosičů?
Naopak tím, že máme takto širokou nabídku, můžeme opravdu připravovat řešení na míru pro každého. V tom je naše obrovská konkurenční výhoda. Někteří klienti konkrétní formáty vyžadují a zde je opravdu opět potřeba podtrhnout neustálou práci s klientem, přicházet s nabídkou, která má pro klienta smysl.
Jaké navýšení tržeb po těchto změnách očekáváte?
Očekávání jsou samozřejmě velká. Určitě udělám maximum pro to, abych je naplnila. Povedlo se mi to úspěšně již jednou, nevidím důvod, proč by se to nepovedlo ve firmě s tak silným zázemím a podporou.
Považujete městský mobiliář stále za váš hlavní typ nosiče?
Městský mobiliář je společně s letištěm naší vlajkovou lodí, na které budeme stavět a rozvíjet ji. Strategicky chceme v příštím roce klientům ještě více rozšířit povědomí o tzv. senior rolling boardech. Je to formát, který byl u nás zatím trochu opomíjený, ale který v zahraničí – především v Rakousku, Německu, nebo ve Francii – je jedním z nejšpičkovějších imageových médií. Klienti, kteří se orientují hlavně na image, produkty a nabídky využívají v maximální možné míře právě tyto nosiče. Oproti statickým nosičům – s výjimkou mobiliáře – mají hlavní výhodu v tom, že jde o dynamická média (rotace 2-3 motivů), čímž přitahují větší pozornost pasantů. Lokace, které v Praze nabízíme, jsou většinou přímo u chodníku, tedy velmi blízko k pasantům, jsou to prosklené a osvětlené vitríny. Nestává se tedy, že by docházelo k poškození plakátů. Považuji je za jeden z našich nejprestižnějších formátů. Podle mého názoru je v tomto formátu velký potenciál.
Možnost, že byste přivedli další formát ze zahraničí, vylučujete?
Pokud zjistíme potenciál, budeme o tom uvažovat. Naštěstí máme odkud čerpat, to je výhoda síly naší skupiny. Ale právě teď se budeme zaměřovat na stávající nosiče. Velkou budoucnost vidíme v digitálních médiích. Vždy jsem byla propagátorkou LED obrazovek, JCDeacux má stejnou vizi. Nedávno jsme digitalizovali stanici metra Národní třída, kde ještě v průběhu pár měsíců umístíme Twun LED nosiče.
Jak už jsem ale zmínila, jednou u naší vlajkových lodí je letiště. Na pražském letišti jsme už umístili 20 LED obrazovek na luxusních tzv. totemech. To jsou nosiče s vysokým rozlišením, které umožňují přenos obrazu ve vysoké kvalitě. Během pár měsíců budeme také na letišti umísťovat dvě obří obrazovky velikosti 32 m². Půjde prakticky o největší obrazovky na našem trhu. Jedná se o speciální nosiče, které jsou používány naší skupinou na nejprestižnějších světových letištích.
Kamila Mortimer, obchodní ředitelka JCDecauxZačínala v roce 2000 jako CEO společnosti Schober Directmarketing, poté od listopadu 2004 pracovala osm let ve společnosti outdoor-akzent jako generální ředitelka. Po akvizici outdoor-akzent skupinou BigBoard Praha firmu opustila. Od září 2014 je obchodní ředitelkou JCDecaux. |