Mužík: Ecopress na prodej není, Pentu sledujeme
Ecopress se letos vrátí do zisku, říká výkonný ředitel společnosti Vladimír Mužík.
Vedení Ecopressu, vydavatele slovenských Hospodářských novin a dalších titulů, jste se ujal letos na jaře, krátce na to jste prohlásil, že se letos budete soustředit na stabilizaci společnosti. Co přesně jste „stabilizovali“?
Museli jsme tvrdě pracovat na tom, abychom společnost stabilizovali jak po stránce finanční, tak po stránce personální. Finančně se podařilo dle předběžných výsledků dostat společnost po třech letech ztrát do zisku včetně restrukturalizačních nákladů. Po stránce personální bylo nutné posílit management společnosti tak, aby vedení táhlo za jeden provaz. To považuji za nejdůležitější, ve vedení nesmí být dva či více proudů, pak to společnost rozkládá.
Co primárně stojí za zlepšeným hospodařením? Nižší náklady, redukce nevýdělečných aktivit nebo jiné faktory?
Za lepšími výsledky stojí především lepší obchodní politika Ecopressu a výrazně lepší počínání obchodního týmu, který se pod vedením Ladislava Ollého sjednotil, dostal vyšší důvěru. To se projevilo o mnoho lepšími vztahy s klienty a mediálními agenturami, což se následně promítlo i na výsledcích. Ve velké míře se na úspěchu podílelo i oddělení eventů, kde výrazným způsobem vzrostla ziskovost. A pochopitelně odpovědné chování v nákladové politice, ale to asi znají všechny mediální domy na světě.
Ecopress po vašem příchodu opustilo několik lidí včetně šéfredaktorů vašich klíčových titulů. Jsou personální změny u konce?
Ve značné míře jsou personální pohyby u konce, už se nebude dít nic hektického. Neznamená to ale, že pokud si lidé nebudou plnit úkoly, zůstanou na svých pozicích. Ecopress je malá firma, kde musí všichni tvrdě pracovat a táhnout za jeden provaz.
Od začátku ledna se Ecopress přejmenuje na Mafra Slovakia. Je za přejmenováním něco víc než brandové začlenění vydavatelství do skupiny Mafra, chystáte například společné aktivity s českou Mafrou?
K přejmenování společnosti jsme sáhli kvůli synergickým efektům, jak na poli obchodním, tak na poli sdílení společného obsahu. Všichni dobře vědí, že část mediálních rozpočtů se tvoří i pro Slovensko v České republice. Předpokládáme, že jako stejnojmenná součást holdingu budeme pro mnoho klientů známější a přehlednější. Zároveň chceme být hrdá součást velkého mediálního holdingu, který v České republice patří mezi největší mediální domy.
Dění ve slovenských médiích letos významně ovlivňuje skupina Penta. Budete na aktivitu Penty reagovat stejnými kroky, tedy akvizicemi?
Tuto otázku pochopitelně jako odpovědné vedení diskutujeme, samozřejmě se objevily i spekulace, že Ecopress je na prodej. Není. Předseda představenstva Mafra Štěpán Košík se v našem rozhovoru vyjádřil jasně s tím, že Ecopress opravdu není na prodej. Co se týká akvizic Penty, tak je pochopitelně bedlivě sledujeme a vyhodnocujeme.
Na Slovensku stále zůstává švýcarský Ringier, který své aktivity v Česku už prodal. Uvažujete o této možnosti?
To je otázka na mateřskou společnost.
Jak se podle vás rozdělí síly na slovenském mediálním trhu – a to i s ohledem na dvě silné televizní skupiny Markíza a Joj?
Určité přeskupení bude, to je jasné, odehrává se každý rok. Nic dramatického ale nečekám. Samozřejmě je otázkou, kam ve svém nákupním apetitu dojde Penta. Sama avizuje, že se ještě po trhu bude dívat.
Tituly Ecopressu jsou zaměřené na ekonomická a byznysová témata, která jsou zajímavá pro určitou skupinu čtenářů. Je reálné uvažovat o rozšíření záběru tištěných médií i mimo tento segment?
Ecopress není už jen o ekonomických a byznysových tématech. Máme záběr i ve zdravotnickém segmentu, začali jsme letos vydávat i lifestylovou přílohu Fit život a tam jsme úspěšní. Na příští rok chystáme další investice, které by nás měly posunout dále jak v ekonomických tématech, tak i v pozici vydavatelství, které chce dosáhnout i na jiné reklamní investice, než jen na poli ekonomických a finančních společností.
Letos jste zavedli placený web HN. Dá se s výnosy z prodeje obsahu na internetu do budoucna počítat jako s podstatnějším zdrojem celkových výnosů, nebo je nutné se smířit s tím, že bude spíš okrajovým zdrojem?
To je těžké říci. Zavedli jsme placený web, příjmy jsou sice pro nás okrajové, ale důležité je, že rostou. Takže i na to se v příštím roce chceme zaměřit.
Jaké jsou vůbec vaše plány pro rok 2015?
V prvním čtvrtletí chceme představit dvě významné investice, takže máme hned po Silvestru co dělat. Rozšiřovat budeme aktivity na internetu a i v rámci tištěných titulů. Kromě investic se budeme velmi dívat na obsah našich titulů, zejména Hospodářských novin. Pod vedením nové šéfredaktorky Marcely Šimkové musí „háenky“ dostat nový náboj. Myslím, že její první kroky ukazují, že se to více než daří, nicméně je nutné tento trend potvrdit.
V čem je slovenský tištěný trh jiný než český?
Je menší a je více o vztazích.