T-Mobile po protestech z Polska stáhne spot

čtvrtek, 04. prosince 2014, 18:29 Aktuality, Reklama MediaGuru

Polsko si stěžuje na televizní reklamu jednoho z českých mobilních operátorů, která prezentuje polsky mluvícího člověka v roli překupníka. Podle agentury PAP podala polská ambasáda oficiální protest proti spotu firmy T-Mobile, v němž polský obchodník nachytá Čecha na nekvalitní mobilní telefon. Šéf T-Mobilu Milan Vašina se podle mluvčí firmy Martiny Kemrové chce s polskou velvyslankyní setkat, problematická reklama bude stažena.

V reklamě s názvem „V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách“ vystupuje herec Ivan Trojan v roli učitele, který se svou třídou zavítá do zasněženého lesa na české hranici. Když se mu rozbije mobil, za smrček maskovaný polsky mluvící muž s knírem mu začne nabízet hromadu pochybně vyhlížejících věcí, až mu nakonec vymění mobil za jiný. Ten se ve vteřině rozbije, nicméně mluvící stromek už je pryč.

Spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval i polskou velvyslankyni v Praze. „Televizní reklama T-Mobile... byla pro mě nepříjemným překvapením. Důrazně protestuji proti takovýmto spojením, která zjednodušujícím a skandalizujícím způsobem prezentují Poláky,“ uvedla v dopise českému vedení telekomunikační firmy velvyslankyně Gražyna Bernatowiczová. Zároveň požádala o okamžité stažení spotu, který je podle ní v rozporu se zásadami reklamní etiky i vkusu, z televizního vysílání.

Generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina nabídl polské velvyslankyni osobní setkání, kde by jí situaci vysvětlil. „Mrzí nás, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s paní velvyslankyní,“ uvedl Vašina.

Ambasáda se podle T-Mobilu zatím s návrhem termínu neozvala. „Reklamní spot bude stažen z televizního vysílání a odstraněn z on-line komunikačních kanálů T-Mobile v nejbližším možném termínu,“ řekla mluvčí společnosti Martina Kemrová. Podle společnosti T-Mobile byl reklamní spot míněn v nadsázce a znevažování Poláků nebylo záměrem. „Úspěch našich reklam těží ze specifického humoru, který je založen na nadsázce a absurdních situacích. V předchozích reklamních kampaních jsme takto glosovali tu motorkáře, jindy skokany na lyžích či kulturisty,“ dodala Kemrová. Poukázala na podobné posouzení nedávného slovenského spotu, který naopak vtipně poukazoval na některé vlastnosti Čechů.

Reklamní agentura Saatchi & Saatchi Praha, která spot připravila, považuje dění za absurdní.  „V reklamě vždy používáme nadsázku a vtip a nikdy by nás nenapadlo, že karikatura nepoctivého obchodníka může vyvolat tak nepřiměřenou reakci polské strany," uvedla mj. ve svém prohlášení.

„Vždy je to otázka pojetí reklamy a míry nadsázky,“ uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Problém reklamního spotu vidí v tom, že oslovuje lidi, kteří nemají se zobrazeným námětem zkušenost. „Chápu, že kdybych byl Polák, asi by se mi to líbit nemuselo,“ připustil a dodal, že zobrazení národnostních menšin v reklamě bývá vždy složitější. Podle výkonného ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného se podobné případy v poslední době nevyskytovaly. Případné stížnosti na reklamní kampaň rada posuzuje a o její etičnosti rozhoduje na základě kodexu reklamy.

Polsko si na praktiky českých obchodníků nestěžuje poprvé, loni se například ministerstvo zemědělství obrátilo na českou stranu kvůli údajně negativní kampani vůči polským potravinám.

-čtk-