Pokles prodeje novin na Slovensku se nezastavil
Vydavatelům slovenského tisku se ani loni nepodařilo zastavit pokles zájmu čtenářů o papírové vydání novin. Prodaný náklad pěti celostátních deníků v zemi se tak snížil více než pátým rokem v řadě. Vyplývá z údajů Kanceláře pro ověřování nákladů tisku - ABC SR a vydavatelství.
Průměrný denní prodej celostátních listů se na pětimilionovém Slovensku loni snížil o 6,8 procenta na zhruba 247.000 výtisků. Propad byl ale nižší než v roce 2013, kdy prodaný náklad klesl o 8,4 procenta.
Tradičně největší zájem je na Slovensku o bulvární deník Nový čas. Jeho denní prodej dosáhl v průměru asi 101.000 výtisků, což bylo o osm procent méně než předloni.
Na druhém místě se udržel list Pravda, který ze všech celostátních deníků zaznamenal nejnižší pokles prodeje. Za ním skončil deník Plus Jeden deň, jehož vydavatele loni ovládla investiční skupina Penta ve spolupráci s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings.
Penta se stala také finančním partnerem nového spolumajitele vydavatele listu Sme, jemuž prodaný náklad loni klesl o 8,5 procenta na necelých 40.000 výtisků denně. V reakci na vstup Penty do vydavatelství listu Sme řada redaktorů tohoto deníku podala výpověď a letos začali vydávat vlastní list pod názvem Denník N.
O více než desetinu na přibližně 11.900 výtisků loni klesl průměrný prodej listu Hospodárske noviny, jehož vydavatele v minulosti ovládl Agrofert Holding nynějšího českého ministra financí Andreje Babiše.
Slovenští vydavatelé zvažují, že podobně jako je to v České republice začnou do prodaného nákladu zahrnovat i čísla o prodeji elektronické verze tisku. Vícero slovenských vydavatelů nabízí zájemcům digitální verzi novin, a to prostřednictvím vlastního platebního portálu nebo v systému Piano, který zahrnuje přístup ke zpoplatněnému obsahu internetových portálů.
-čtk-