Forum Karlín: Vytíženější, než se předpokládalo
Rozpočet na minulý rok jsme v některých měsících i překročili, říká ředitelka Jitka Bělušová.
Forum Karlín otevřelo před necelým rokem. Jak první rok existence hodnotíte?
Za ten první rok, kdy jsme odstartovali 11. června koncertem skupiny Nine Inch Nails, jsme více vytížení, než jsme původně předpokládali. Očividně jsme se strefili do mezery na trhu. Sálů pro tři tisíce lidí s výbornou akustikou a multifunkčním využitím totiž po Praze moc není. Původně jsme čekali, že se do konce loňského roku budeme pomalu rozjíždět, ale od půlky září jsme vlastně jeli naplno.
Jaká je skladba akcí, které se ve Foru Karlín konají?
Předpoklad byl, že budeme mít 70 % komerčních akcí, typu konferencí a předváděcích akcí, jako byla například premiéra nového modelu Škoda Superb, a 30 % kulturních akcí. Ve skutečnosti je to zhruba padesát na padesát, za což jsme rádi. Mysleli jsme si totiž, že vzhledem k ceně za pronájem, která je o něco vyšší než u konkurenčních prostor, nás budou využívat spíše firmy než umělci. Ale těší nás, že mají velký zájem i umělci, a to jak zahraniční, tak tuzemští. Koncertovat bude u nás například David Koller, Chinaski, ale také Bobby McFerrin, Apocalyptica nebo ruská kapela DDT.
Čím si ten velký zájem vysvětlujete?
Určitě je to akustikou a celkovou multifunkčností prostoru. Forum Karlín navíc v Praze velikostně představuje takový zlatý střed. Hala je industriální designová záležitost. Při stavbě jsme kvůli opakovatelnému použití hodně dbali na to, aby zde nebyly příliš identifikovatelné prvky, to znamená, že hala se dá čímkoliv zařídit. V podlaze je zabudovaná strukturovaná kabeláž, strop s riggingem má nosnost 100 tun, v backstage jsou šatny s toaletou a sprchou. V přízemí je umístěna plně vybavená přípravna na catering, z níž se dá zavážet přímo do haly, jsou zde tři bary, které nyní obsluhuje společnost White Circus, odnož Ambiente, dále také velkokapacitní šatny a toalety. Z důvodu akustiky je za jevištěm akustická stěna, kterou lze z obou stran naklápět podle přání hudebníků, a nad jeviště připravujeme akustický baldachýn. Pro lepší zvuk jsme také zvolili dřevěnou podlahu a zábradlí s tzv. čárovými kódy, které dokážou pohlcovat nebo odrážet zvuk. Myslím si, že už jen to, že si nás jako zkušební scénu vybrala Prague Philharmonia, svědčí o tom, že akustika je u nás výborná. Ale zdaleka nejsme otevřeni jen symfonickým tělesům, pro nahrávání svého alba si nás z celé Evropy vybrala také Lara Fabian, z drsnějších žánrů například kapela Harlej.
Díky celkové multifunkčnosti se u nás mohou natáčet reklamy, pořádat předváděcí akce, školení nebo taneční party. Na podzim nastoupí muzikál Romeo a Julie. Tuto multifunkčnost si chceme udržet, protože specializace jen jedním směrem je podle nás v dnešní době přílišný luxus.
Jak je nastaveno propojení s ostatními firmami Zdeňka Bakaly, především s vydavatelstvím Economia. Dochází k nějakým synergiím?
Snažíme se v rámci skupiny hodně spolupracovat. S Economií úzce spolupracujeme, natáčí se u nás pořad Respektování nebo se zde fotilo Top 25 žen českého byznysu, což je anketa Hospodářských novin. Domlouváme se také ale i s ostatními firmami ve skupině. Loni zde například proběhl vyhlašovací večer Bakala Foundation a počítáme s tím i letos.
Co je pro multifunkční prostor důležité z komunikačního hlediska?
Forum Karlín není úplně prvoplánově komunikováno prostřednictvím médií. Spíše než inzerce je pro nás zásadní komunikace s potenciálními klienty. Máme schopný obchodní tým, který vede obchodní ředitelka Štěpánka Redlichová. Pracujeme s databázemi, oslovujeme klienty se speciálními nabídkami, přistupujeme jinak k těm, co se k nám vrací opakovaně. Letos už máme nasmlouváno 270 provozních dnů, což je vzhledem k prázdninovému období pěkné.
Jaké jsou prozatím hospodářské výsledky haly?
Předpokládaný rozpočet, který jsme si dali minulý tok, jsme v některých měsících překročili. Dokonce jsme rozpočet museli upravit směrem nahoru. Od otevření do konce loňského roku byl náš obrat přibližně 35 milionů korun. Samozřejmě, že za nějakou dobu se může trh naším prostorem nasytit, ale na to se snažíme připravit. Halu budeme postupně repasovat a neustále vymýšlíme nové věci a služby, které přilákají zákazníky. Našim cílem je pořádání akcí zákazníkům co nejvíce zjednodušit. Do budoucna bychom se chtěli pustit také do vlastní produkce.
Kdy počítáte s tím, že se investice do Fóra Karlín vrátí?
Počítáme, že do 20 let.
Jitka Bělušová, výkonná ředitelka Forum KarlínMultifunkční halu Forum Karlín řídí od září loňského roku. Do Fora Karlín přešla ze společnosti M Marketing Zdeňka a Michaely Bakalových, kde od roku 2005 deset let zodpovídala za soutěž krásy Česká Miss. |
Forum Karlín (otevřeno 11. června 2014)
Foto interiérů: Forum Karlín
Foto portrét: ©photojan.cz