Prodejní plán magazínu pro první rok splníme
Prodejní výsledky časopisu Reportér se oproti plánu vyvíjí příznivěji, říká vydavatel Robert Čásenský.
Poměrně často se stává, že nový projekt musí po čase změnit a přehodnotit své plány, ať už z jakýchkoli důvodů. Jak to bylo v případě obsahové struktury časopisu Reportér?
Opustili jsme pojetí titulní strany, kterým dominovala fotografie lidí snímaných shora. Zároveň jsme na titulní straně zatím měli málo žen, proto se v květnovém čísle objevila na titulu dáma a další bude i na obálce červnového vydání magazínu Reportér. Obsah odpovídá tomu, co jsme předpokládali. Je možné, že některé z menších rubrik přes léto aktualizujeme, ale nepůjde o žádnou zásadní změnu. Struktura našeho časopisu je poměrně jasná a zatím se jí podle mého názoru daří plnit rozmanitým obsahem. Nezamýšlíme se tolik nad úpravami struktury časopisu, ale spíš nad tím, abychom v každém čísle měli co nejzajímavější obsah.
S bílou barvou na obálce budete dále pokračovat?
Bílá obálka má z mého pohledu velkou výhodu v tom, že v nabídce titulních stran na stánku je nepřehlédnutelná. Jestli ale budeme mít bílé obálky i za rok nebo dva, to nedokážu říct. Zjistili jsme, že jen s fotografiemi shora to dlouhodobě nejde, ale pořád ještě si myslíme, že s bílou obálkou to dlouhodobě půjde. Jestli časem zjistíme něco jiného, tak se podle toho zařídíme.
První čísla prodaného nákladu magazínu Reportér byla uvedena loni na podzim na konferenci Forum Media. Od té doby uplynulo už půl roku. Jak se prodaný náklad vyvíjí?
Řekl bych, že velice uspokojivě. Stánkový prodaný náklad je na úrovni 5 -6 tisíc výtisků, předplatitelů máme už přes 2900. Jsem rád, že předplatitelé přibývají. V plánu jsme počítali s tím, že za první rok bychom měli mít kolem čtyř tisíc prodaných výtisků ve volném prodeji a v předplatném dohromady. Teď jsme tedy zhruba na dvojnásobku. Partnerům distribuujeme 18 tisíc, takže celkový prodaný náklad je cca 26 tisíc kusů. To je pro nás příjemné překvapení. Rostoucí počet předplatitelů se navíc neodráží v nižším prodaném nákladu na stáncích, což znamená, že stále oslovujeme nové čtenáře. A z toho máme radost.
Objeví se Reportér v auditu tištěných a prodaných nákladů ABC ČR?
Do ABC vstoupíme, je potřeba mít auditovaná čísla o prodejích. Přihlásit bychom se chtěli zřejmě od září, po roce od prvního čísla. Uvidíme, zda stihneme všechny potřebné procedury. V našem případě je nutné si s ABC ujasnit metodiku, protože distribuujeme tištěný náklad přes několik kanálů. V případě měření čtenosti Mediaprojekt přihlášku zvažujeme, ale musíme si spočítat, od kdy se nám vyplatí vstoupit. Nejde totiž vůbec o levnou záležitost.
Vaše distribuce je složena z několika článků. Ten nejvýznamnější z pohledu počtu představuje distribuce předem sjednaného počtu výtisků čtenářům přes partnerské firmy. Chcete tento distribuční model i dále zachovat?
Ano, partnerskou distribuci chceme nadále držet. Domnívám se, že v rozpětí mezi 20-30 tisíci prodaných kusů leží rozumný zásah z pohledu inzerentů. Partnerská distribuce nám navíc dává velmi dobrou představu o cílové skupině. Víme, kdo dostává časopis do ruky. A často jsou to lidi, kteří by se jinak zasáhnout nedali. Podle mého názoru jde i o dobrou formu marketingu jak pro nás, tak pro naše partnery.
Pokud byste hypoteticky opustili distribuci přes partnery, stačil by vám současný výnos z prodaného nákladu?
Asi nestačil. Ale i kdyby stačil, tak bychom od této distribuce neustupovali. Je otázkou, jak přesně bude distribuce přes partnery pojatá v roce 2016 a dál. Jestli nějaký partner přibude, zda budou chtít všichni naši partneři pokračovat ve stejných počtech, nebo jestli budeme upravovat počty distribuovaných kusů pro jednotlivé partnery. Začínali jsme se čtyřmi partnery, zkraje roku přibyla pojišťovna MetLife. Další dva zájemce jsme museli odmítnout proto, že našim partnerům garantujeme oborovou exkluzivitu a oni přicházeli z oborů, kde už partnery máme. Je ale hezké vidět, že je o spolupráci s Reportérem zájem.
Určitým rizikem této distribuce může být skutečnost, že titul dostávají lidé, kteří si ho primárně sami nevyhledali. Máte nějaké ohlasy od čtenářů partnerských společností?
Snažíme se tyto názory sbírat, většina ohlasů byla dosud pozitivních. Někteří klienti mají těžší možnosti, jak získat reakce na časopis od svých klientů. Podle dostupných reakcí jsou ale čtenáři partnerských společností spokojeni.
A pokud jde o čtenáře, kteří přicházejí z volného trhu? Kdo převážně tvoří tuto skupinu?
Víme, jací lidé s námi komunikují na sociálních sítích. Díky Googlu Analytics známe i strukturu návštěvníků webu. Část z nich chodí i na neplacené články, ale podstatná část těchto uživatelů jsou předplatitelé. Z toho jsme zjistili, že naše nejčastější skupina čtenářů je ve věku 25-35 let, následovaná čtenáři ve věku 35-45 let. To je rozdíl oproti tomu, co jsme očekávali. Zmýlili jsme se v cílové skupině tak o několik let. Mysleli jsme si, že největší část našich čtenářů budou lidi kolem 40 let, ale ukazuje se, že je to tak o deset let méně. Samozřejmě, že neznáme věk každého předplatitele, není to povinný údaj při objednávce. Je to odhad, ale převážně jde o lidi mladší a střední věkové kategorie, kteří mají chuť a zájem číst delší texty. U stánkového prodeje známe lokace, kde si lidé nejčastěji kupují. Zdaleka největším trhem je Praha, která tvoří asi třetinu všech prodejů.
Jakou roli hraje pro tištěný měsíčník vašeho typu web?
Na webu nově nabízíme předplatitelům kompletní archiv. Teď, když už máme víc obsahu, tak to má smysl. Web postupně doplňujeme o různé funkcionality. Od února prodáváme na webu i inzerci. Podle Google Analytics vidíme, že když zadavateli prodáme kampaň, uvidí ji určitý počet lidí (cca 100 tis. unikátních uživatelů měsíčně, 0,5 mil. page views podle GA, údaje za duben 2015, pozn. red.). Web pro nás není primárním médiem, ale je měsíc od měsíce důležitější. Vidíme také, že nám pomáhá při získávání předplatitelů. Stává se, že k nám lidi přijdou přes jeden článek, pak přes další a pak se stanou našimi předplatiteli.
Kolik předplatitelů si předplácí jen digitální verzi?
Je to necelých čtyři sta. Samotná digitální verze není tolik rozšířená i proto, že každý, kdo si předplatí tištěnou verzi, má přístup i do digitální verze. A rozdíl v ceně není velký. Tato kombinace tak jasně převažuje nad čistě digitální verzí. Jde asi o poměr 7:1 pro kombinaci tištěná/digitální.
Zůstane web převážně v té podobě, v jaké je teď, nebo s ním plánujete větší rozvoj, například video?
U každé nové aktivity musíme vždy přemýšlet, co nám přinese. Máme malou redakci a podle mého názoru bychom neměli honit 20 zajíců najednou. Soustředíme se na to, abychom přinášeli důkladné články a dobré fotky. V tom máme fungovat co nejlépe. Do budoucna nelze vyloučit nic, ale myslím, že nebudeme mít například nějakou regulérní videoprodukci. Je tu dost videobsahu, který za to stojí. Nechceme a ani nemůžeme konkurovat DVTV, Streamu nebo zpravodajským webům, kde je dobrých videí dost.
Možná je i hlasová verze. Musíme ale najít někoho, kdo to s námi bude ochoten dělat tak, aby nás to dál nezatěžovalo. Naše redakce má pár lidí a to, co jsme si určili, chceme dělat pořádně.
O rozšiřování redakce neuvažujete?
Nemáme to v plánu. Až budeme mít předplatitelů deseti tisíc, můžeme o tom možná uvažovat. K tomu ale ještě něco chybí.
Kolik tedy potřebujete prodávat, abyste se uživili?
V případě titulů našeho typu je to právě v tom rozmezí 20-30 tisíc výtisků, a to v zajímavých cílových skupinách. Protože tehdy je titul atraktivní i pro inzerenty, což je ještě podstatnější část příjmu. V současnosti inzerce tvoří asi dvě třetiny našich výnosů. Věříme, že inzertní výnosy ještě porostou s tím, jak budeme zavedenějším titulem.
V úvodu jste zmínil, že v současnosti máte dvakrát víc prodaných výtisků přes předplatné a volný prodej, než jste si stanovili. Jaké plánujete další kroky?
Abychom překonali nejen plán pro první rok, ale také pro ty další.
Možná překvapivá otázka, ale neobdrželi jste nějakou nabídku na koupi?
Třeba to není až tak překvapivá otázka, ale prodej není na pořadu dne. A řekl bych, že ani týdne, měsíce a roku.
Když se vrátíte k Vašim představám na začátku před uvedením měsíčníku a k tomu, jak se tyto představy naplnily, překvapilo Vás něco?
Jsou dvě věci, které nás příjemně překvapily. Nevěděli jsme vůbec, jaký bude ohlas čtenářů po vydání prvního čísla. Nervózní jsme byli velmi, ale reakce naštěstí byly dobré. Druhým příjemným překvapením je vývoj předplatitelů. Nečekali jsme, že se jejich počet bude takhle dobře vyvíjet. Kolegové mi naštěstí na začátku vymluvili, že budeme nabízet digitální obsah jen formou aplikací. Až relativně pozdě jsme se rozhodli, že obsah předplatitelům nabídneme i na webu. Dnes vidíme, že drtivá většina čtenářů si digitální verzi čte přes web, ne přes aplikace. Je také dobré, že se dají některé články kupovat sdílením. U některých dobrých a atraktivních materiálů to funguje jako skvělý marketing.