Je na čase, aby e-shopy začaly pracovat se značkou
E-shopy by už neměly spoléhat jen na slevy, nutné je i budovat značku, zaznělo na ShopExpo.
„E-shopy sice začínaly jako alternativa ke kamenným obchodům, ale nyní už jsou mainstreamem a podle toho by se měly začít chovat,“ uvedl na konferenci ShopExpo, která se ve dnech 4. až 5. června koná v ostravském Gongu, Tomáš Jindříšek ze spolupořádající agentury Dark Side a ukázal, jak by na to hráči v e-commerce mohli jít.
„V současné době mizí rozdíl mezi online a offline byznysem. I velké hypermarkety vstupují na internet. A zde vyhraje jen ten, kdo je buď silný, nebo chytrý,“ řekl Jindříšek. Jednu ze zásadních chyb vidí v dlouhodobém podceňování nastupujících technologií. Ukazuje to například nepřipravenost mnohých e-commerce hráčů na mobilní technologie, na kterých obchod mnohdy nefunguje optimálně.
Pro úspěch je důležitá schopnost dělat věci jinak a dokázat se odlišit. „Databáze je základ, ale e-shopy jsou povinny dělat nadstavby,“ dodal Jindříšek. Onou nadstavbou je například prezentace zboží v kontextu tak, jak to dělá třeba Bonami.cz nebo Zoot.cz. Odlišit se pomůže i taková maličkost jako hledání podle barvy. Dále je nutné, aby e-shopy pracovaly na své dostupnosti, rozšířily síť svých výdejních míst a zjednodušily možnosti platby.
Budování značky je pro e-shopy teď již nutnost
Zařazením do mainstreamu se pojí i nutnost pracovat na své značce. „E-commerce je prodej přímo ze skladů, ale už je na čase zabývat se budováním značkou. To nejmenší umění je prodávat zboží se slevou, úspěšné e-shopy prodávají obecně dráž,“ popsal Jindříšek. K silné značce jsou totiž spotřebitelé loajálnější a v nákupech konzervativnější.
Na budování značky se ve své strategii zaměřuje například e-shop Woox, který nabízí vlastní značkové outdoorové oblečení. Své produkty na webu doplňuje popisky s krátkými příběhy, komunikaci staví především na Facebooku a newsletterech, to vše napsané osobitým stylem alter ega obchodu Richarda Wooxe.
Budování značky napomáhá také kvalitní segmentace zákazníků a prozákaznické chování. V praxi to znamená pracovat se zpětnou vazbou, odpovídat na e-maily a zprávy svých zákazníků, i ty nepříjemné. „Zákazníky bereme jako kámoše, každému se snažíme odpovědět. Naše heslo je, že pro každého uděláme cokoliv, pokud je to jen trochu možné,“ popisuje Daniel Arzt, CEO Woox.cz. Zákazníky oslovuje e-shop i na offlinových akcí, na léto připravuje roadshow s kamiónem a pro ty nejvěrnější pořádá „hudební fesťák na lyžích a snowboardech“ WooxUp do francouzských Alp.
-kch-