České noviny si rozdělily podnikatelské skupiny
Z českého trhu odchází poslední zahraniční vlastník denního tisku.
Investiční skupina Penta získává akvizicí vydavatelské skupiny Vltava-Labe-Press poslední vydavatelský subjekt na českém deníkovém trhu, který byl dosud ve vlastnictví zahraniční společnosti. Završuje se tím podstatná fáze vlastnictví českého deníkového tisku, která byla zahájena po roce 1989 a pro kterou byl právě příchod zahraničních vlastníků typický. První odešel německý Handelsbaltt z vydavatelství Economia. Bylo to v roce 2008. Před dvěma lety prodala německá Rheinisch-Bergische po dvacetileté přítomnosti v Česku svůj podíl ve vydavatelské skupině Mafra, ještě v témže roce následoval odchod švýcarské společnosti Ringier a nejnověji se stahuje německá Verlagsgruppe Passau. Z hlediska podílu na trhu jde o rozhodující hráče na českém deníkovém trhu.
České noviny jsou tak aktuálně zcela ve vlastnictví česko-slovensko podnikatelských subjektů, z nichž vlastník mediální skupiny Mafra je aktivním politickým hráčem a ostatní investiční skupiny svou významností mohou do politického prostředí intervenovat.
Trojici nejsilnějších vlastníků na českém novinovém trhu patří podle nejnovějších dat výzkumu Media projekt 86 % čtenářů denního tisku. Největší podíl patří deníkům Blesk, Aha! a Sport, které vlastní Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, partneři skupiny J&T. Vyšší než 30% podíl má pak Mafra, vydavatel deníků MF Dnes, Lidové noviny a Metro, vlastněná společností Agrofert Andreje Babiše. Penta akvizicí Vltava-Labe-Press získává 634 tisíc čtenářů na deníkovém trhu, což znamená 18% podíl. Zdeňkovi Bakalovi, majiteli Hospodářských novin, a Františku Savovi, majiteli deníku E15, náleží 4% podíl. Většinový vlastník deníku Právo Zdeněk Porybný má na deníkovém trhu 8% podíl (ve vydavatelství deníku Právo má třetinový podíl i majitel Seznamu Ivo Lukačovič).
Podíl vlastníků českých novin podle počtu čtenářů (jen deníky)
Zdroj: Media projekt, 1. pololetí 2015, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark
Odchod zahraničních vlastníků z českých tištěných médií urychlil nástup ekonomické recese a oslabení reklamního trhu. Společně s rostoucím významem digitálních platforem se tištěná média dostala pod dvojí tlak. Příjmy z tradičních zdrojů podnikání se začaly snižovat, ziskovost klesat. Od roku 2008 se vydavatelé snaží hledat růstovou cestu, kterou ale až na individuální výjimky zatím nenašli. Příchod investičních a finančních skupin do médií je tak jednak reakcí na investiční možnost, která se naskytla, ale především ji je nutné chápat jako vlivovou záležitost, kterou vlastnictví novin představuje.
Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, Andrej Babiš a Penta na čele s Markem Dospivou zároveň ovládají nejsilnější vydavatelské subjekty na českém trhu. Nejvyšší dosah má Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport, Reflex, ABC, atd.), který svými tituly oslovi více než 3,3 mil. čtenářů. Regionální deníky Deník společnosti VLP společně s časopisy Astrosatu, které pod VLP rovněž spadají, mají dosah 2,76 mil. čtenářů. Tituly skupiny Mafra Andreje Babiše osloví 2,46 mil. čtenářů.
Penta ale svoji nejnovější mediální akvizicí získává vedle největšího regionálního deníkového titulu Deník i významný podíl na magazínovém trhu. V časopisech operuje společnost Astrosat, ve které VLP vlastní 51% podíl. Astrosat loni koupila vydavatelství Sanoma, čímž získala třetí nejvyšší podíl mezi vydavateli časopisů.
[chart type="pie" title="Podíl vydavatelů na čtenářském trhu (jen časopisy)" footer="
Bauer Media 18,2
Czech News Center 17,9
Astrosat Media 12,2
Burda Praha 12,1
Mafra 7,3
Mladá fronta 6
Empresa Media 5,4
Extra Publishing 3,2
Tarsago ČR 2,9
RF Hobby 2,9
ostatní 12
"][/chart]
[chart type="bar-horizontal" title="TOP 10 vydavatelů podle počtu čtenářů (tis. osob)" footer="
Czech News Center 3 312
Vltava-Labe-Press 2 756
Mafra 2 456
Bauer Media 2 296
Burda Praha 1 533
Mladá fronta 800
Empresa Media 676
Borgis 607
Economia 540
Extra Publishing 404
"][/chart]
Zdroj: Media projekt, 1. pololetí 2015, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark
-mav-