Jak se čtou české časopisy? Zájem roste o lifestyle

pondělí, 10. srpna 2015, 15:14 Tisk MediaGuru

Přechod na měsíční periodicitu přinesl magazínu Glanc nejvyšší nárůst čtenářů magazínů.

Průměrná čtenost tuzemských časopisů se v prvním letošním pololetí udržela nad úrovní 6 mil. čtenářů na vydání. Ve srovnání se stejným obdobím loni to sice bylo méně o 3,5 %, na druhou stranu snížení čtenosti časopisů je nižší než u denního tisku (meziročně -10 %). Nejvyšší podíly na čtenosti magazínů mají časopisy společenské, časopisy pro ženy, časopisy životního stylu pro ženy a magazíny programové.

Podíl časopisů na čtenosti (%), 1. pololetí 2015

Zdroj: Media projekt, Unie vydavatelů. Median, Stem/Mark. Čtenost na vydání
Zdroj: Media projekt, Unie vydavatelů. Median, Stem/Mark. Čtenost na vydání

Meziroční srovnání čtenosti jednotlivých obsahových kategorií časopisů je ovlivněno i přesouváním magazínů v rámci kategorií, případně nově příchozími nebo odchozími tituly. Ve srovnání s loňským prvním pololetím si podle nových dat Media projektu za první pololetí 2015 nejvíce polepšily časopisy životního stylu pro ženy. Není to ale jen zásluhou navýšení čtenosti těchto titulů (nejvýrazněji Glanc +45 %), ale také přesunem magazínu Svět ženy mezi lifestylové časopisy. I to je ale jeden z trendů současného magazínového trhu: orientace na lifestylový segment, který je považován za inzertně zajímavý.

Díky začlenění magazínu Forbes se také zvedla kategorie ekonomických časopisů. Dobře si také vedly časopisy o bydlení, sportovní a zpravodajské, naopak meziročně nejvíc ztratily časopisy pro děti a mládež. Nečtenějšími v kategorii časopisů jsou "novinové" týdeníky 5plus2 (Mafra) s čteností 922 tis. čtenářů na vydání a Nedělní Blesk (Czech News Center) s průměrnou čteností na vydání 583 tisíc.

Spokojenost s výsledky Media projektu mohou mít ve vydavatelství Astrosat Media. Vedle Glancu, který byl z pohledu čtenosti meziročně nejrychleji rostoucím magazínem, se viditelně zvýšila čtenosti i magazínům Kondice, Gurmet a Praktická žena. V růstu čtenosti nadále pokračuje magazín Marie Claire (Burda Praha), meziročně si polepšily i další lifestylové tituly Burdy (Elle, Marianne, Apetit, Marianne Bydlení, Joy) a čtenost zvýšil i magazín Burda.

Kontinuálně dobré výsledky čtenosti potvrdily TV Max (Bauer Media), Respekt (Economia) a 100+1 (Extra Publishing). Posledně jmenovanému vydavatelství se podařilo zvýšit dosah i díky titulu Živá historie. 

Dařilo se také titulům z portfolia Empresa Media (Instinkt, Sedmička, Týden). Ve vydavatelství Mladá fronta mohou mít radost z výsledků magazínů Dieta a Formen.  

Čtenost magazínů v 1. pololetí 2015 (tis. osob), srovnání s 1. pololetím 2014

titul 1. pololetí 2015 1. pololetí 2014 změna %
5plus2 922 na na
Nedělní Blesk 583 647 -9,9
Rytmus života 576 654 -12,0
TV max 506 506 0,1
Blesk pro ženy 433 475 -8,9
Chvilka pro tebe 429 464 -7,6
Epocha 364 358 1,6
Sedmička 363 358 1,5
Žena a život 352 377 -6,6
Svět ženy Pošli recept 343 459 -25,3
Svět ženy 334 389 -14,2
TV mini 325 330 -1,5
Pestrý svět 325 373 -13,0
Receptář 287 302 -5,1
Blesk Křížovky 273 285 -4,2
100+1 270 253 6,5
Nedělní Blesk Křížovky 259 na na
Reflex 256 269 -5,0
Tina 210 244 -14,0
Týdeník Květy 209 228 -8,4
Čilichili 206 173 19,5
Vlasta 197 242 -18,5
Nedělní Aha! Křížovky 197 na na
Překvapení 194 209 -7,2
Glanc 193 133 45,2
Svět motorů 186 192 -3,3
Marianne 185 170 8,8
Maxim 185 213 -13,4
TV Star 184 206 -10,7
Nedělní Aha! 182 189 -3,8
Katka 182 246 -26,1
Respekt 167 163 2,9
Týdeník Televize 158 178 -11,0
Elle 158 157 0,5
National Geographic 157 150 4,9
Blesk Vaše recepty 155 221 -29,9
Apetit 152 140 8,2
Chvilka pro luštění 152 204 -25,6
Týden 151 149 0,9
Nedělní Sport 148 168 -11,6
ABC 148 166 -10,9
Svět motorů Speciál 145 144 0,6
Napsáno životem 133 183 -27,8
Kraj Vysočina 131 115 13,4
Auto Tip 131 137 -4,7
Cosmopolitan 128 128 0,0
Lidé a Země 126 139 -9,2
Živá historie 121 98 23,8
Maminka 121 123 -1,9
Joy 120 116 3,7
Dům a zahrada 115 122 -6,0
Praktická žena 114 99 14,7
Moje zdraví 111 128 -13,3
Forbes 110 na na
Moje psychologie 110 118 -7,4
Dieta 108 88 23,2
Bravo 108 165 -34,4
Instinkt 106 83 27,2
Sport Góóól 98 91 8,5
Blesk Hobby 95 102 -6,8
Claudia 93 119 -21,9
Story 90 122 -25,9
Reader´s Digest 90 103 -12,8
Blesk Zdraví 87 97 -9,8
Chvilka v kuchyni 87 109 -20,8
TV Revue 86 100 -14,1
F.O.O.D. 85 85 0,1
Chatař & chalupář 84 98 -14,1
Koktejl 79 83 -4,5
Score 78 69 12,9
Automobil Revue 76 73 4,0
Marianne Bydlení 75 70 7,7
TV Plus 14 68 62 10,5
Chip 66 77 -13,9
Bydlení 65 67 -2,8
Čas na lásku 65 65 0,1
Ekonom 63 75 -15,3
Computer 62 77 -19,1
Gurmet 62 48 29,3
Betynka 61 78 -22,2
Marie Claire 60 55 9,1
Burda style 59 49 21,4
Tina Bydlíme 58 63 -7,9
Auto Tip Klassik 56 45 24,3
Top dívky 55 84 -33,9
Popcorn 55 81 -31,9
Harper´s Bazaar 55 50 9,6
Flóra 52 55 -5,4
Svět koupelen 52 50 4,6
Můj dům 49 59 -16,7
Katka Náš útulný byt 46 49 -5,2
InStyle 46 48 -3,7
Rodinný dům 42 49 -14,4
Počítač pro každého 41 39 5,4
Moderní byt 41 43 -3,4
Chvilka pro tebe Napětí 40 45 -10,7
Extra PC 39 53 -26,3
Bydlení Stavby Reality 39 56 -30,9
Magazín Pěkné bydlení 38 37 1,3
Formen 36 30 19,2
Euro 35 38 -8,8
Kondice 32 24 32,9
Domov 30 38 -22,4

Zdroj: Media projekt, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark

-mav-