Flema: Televize musí hledat příjmy i mimo TV prostředí
Televize musí v novém prostředí najít svůj prostor, řekl na konferenci Flema Daniel Grunt z Primy.
Klasické lineární televize čelí nástupu nových výrobců obsahu a soupeří s novými hráči. Aby uspěly, musí najít svůj prostor, řekl účastníkům letošní konference Flema ředitel sekce Nových médií FTV Prima Daniel Grunt. „Po rozvoji rychlého internetu se objevili noví hráči, to vytváří tlak na cenu obsahu. Do souboje navíc stále vstupují další,“ zmínil Grunt s připomenutím, že stále větší roli hrají sociální sítě. „Facebook začíná být na poli videa vážnou konkurencí pro YouTube, podle předpovědí budou síly mezi YouTube a Facebookem kolem roku 2020 vyrovnané,“ uvedl.
Společně s proměnou prostředí se mění i mediální konzumace. Patrné je to především v severských zemích, kde především v mladších cílových skupinách do 24 let došlo za poslední dva roky k významné proměně chování, a to částečně na úkor sledovanosti lineární televize. Do Česka zatím trend podle Grunta ještě nedorazil. „Jsme ostrůvkem stability, možná ještě s Bulharskem.“ Na druhou stranu s příchodem nových hráčů se ale zvětšuje celková konzumace videoobsahu a trh se tím rozrůstá.
Sledovanost videa ve Švédsku
Sledovanost TV v ČR podle věku
Zdroj: prezentace na konferenci Flema 2015, kliknutím zvětšíte
Z hlediska monetizace považuje Dan Grunt za výhodnější delší videa, která díky své délce vytvářejí i větší inventory, a tím i potenciál vyšších příjmů. U placených služeb (SVOD) je otázka ziskovosti ovlivněna náklady na získávání obsahu. Zavedené lineární televize tak musí projít strukturální změnou, aby nepřišly o své postavení. Na co by se konkrétně měly zaměřit?
Kroky klasických TV vysílatelů v novém prostředíZaměřit se na kvalitní lokální vlastní tvorbu. Nabídnout divákům volnost rozhodnutí (sledovat kde, kdy a co chtějí). Přijít s novým typem formátů v online i TV. Rozšířit se přes zábavu do online prostředí i aplikací (nabídnout divákům soutěže a zábavu). Monetizace videa (monetizace i mimo televizní prostředí, kreativní koncepty cílené pro klienty, mobilní inzerce, programatický prodej). Využití sociálních sítí na podporu TV sledovanosti. Rozvoj hybridního vysílání HbbTV. Zdroj: vystoupení Daniela Grunta na konferenci Flema 2015 |
Právě hybridní televizní vysílání HbbTV zažívá každoročně nárůst na úrovni 50 %. V Česku se počet připojených TV do HbbTV vysílaní odhaduje na úrovni 0,5-1 milionu. Výhodou HbbTV vysílání je podle Grunta možnost zakomponovat klasické internetové funkce, např. přístup do videotéky, a zároveň rozšiřuje klasickou TV inzerci o možnosti digitální inzerce. V prosinci chce proto Prima nabídnout obsah svého serveru PrimaPlay v rámci HbbTV služby. Vstup do hybridního vysílání oznámila Prima letos v srpnu, na začátku září začala nasazovat kampaně prvních klientů - Vodafone a v průběhu září přidá spoty Ikea. "Je to formát, který teprve roste, ale skýtá obrovský potenciál," zdůvodnil Grunt.
-mav-
Foto: Flema