Google představuje rozhodující okamžiky
Slouží k pochopení spotřebitelského chování v éře mobilů a stálého online připojení.
Google představuje koncept "momentů, na kterých záleží", neboli rozhodujících okamžiků (micro-moments), pomocí kterých mohou značky co nejpřesněji zacílit na své uživatele. „Přinášejí nový pohled na to, jak se spotřebitelé chovají a jakou roli v tomto chování mohou hrát značky. Chceme o tom s klienty vést dialog,“ řekl v rozhovoru pro MediaGuru.cz Petr Houzar, agency sales manager společnosti Google pro český trh.
Zásadní moment pro byznys firem je ten, když se dohromady spojí spotřebitel a značka a vznikne spojení, které je relevantní pro spotřebitele z pohledu jeho zájmu, potřeb a přání, říká Houzar. „Marketing byl vždy o tom dostat správné sdělení ke správné osobě v ten správný čas. To se nemění, ale stále pokročilejší spotřebitel a vyvíjející se technologie nám nyní nabízí nástroje, kterými těch cílů dokážeme dosáhnout,“ uvádí.
„Už ‘nechodíme na internet‘. Žijeme online. Každý den miliardy lidí po celém světě žijí své životy v doprovodu několika obrazovek. Tím se tvoří nesčetné signály, kterým Google dává význam a inzerenti díky nim mohou najít více potenciálních zákazníků. Díky tomu, že Google dokáže zasáhnout ty správné lidi ve správný okamžik a s tím správným sdělením, inzerenti tím dokáží získat momenty, na kterých záleží – budovat značku, zvyšovat prodeje a růst podnikání,“ uvádí.
Momenty, na kterých záleží tedy představují okamžiky, ve kterých se uživatelé během dne ocitnou a potřebují na ně reagovat. Vyznačují se záměrem, který uživatele vede k tomu, aby se zachovali určitým způsobem. K rozhodnutí, jak se zachovat, obvykle potřebují indicie, které zjišťují okamžitě (tj. v reálném čase) pomocí mobilního telefonu. Podle dostupných výzkumů si lidé dnes v průměru odemykají mobil 150krát denně. 62 % uživatelů mobil použije, když chce vyřešit nějaký problém. Více než 80 % lidí použije mobil v obchodě při nakupování. A nejde jen o krátkodobé rozhodování. 90 % lidí uvedlo, že použilo smart phone v cestě za dlouhodobým cílem, což může být třeba změna kariéry. „To jsou všechno příležitosti, které vedou lidi k tomu, že použijí mobilní telefon. Jsou to momenty, které se vyznačují záměrem uživatele a které naplňují jeho potřebu. To pak pro zadavatele vytváří nové možnosti cílení a vyhodnocování produktů,“ popisuje Petr Houzar.
Momenty, které rozhodujíTýkají se aktivity, která je pro uživatele důležitá v konkrétním okamžiku. Vyžadují okamžité akce a okamžité naplnění potřeby. Loajalita k potřebě v daném okamžiku může být vyšší než loajalita k určité značce. Obvykle jsou spojeny s vyhledáváním na nejbližším dostupném zařízení (mobil) a odehrávají se simultánně s dalšími aktivitami (čekání ve frontě, nakupování, sledování televize). Odvíjí se od řady scénářů typu „já chci“ – nakupovat, vědět, dělat, jít atp. Zachycují v reálném čase zájem a směr zákaznické zkušenosti, která je záměrná a pomíjivá. |
Podle statistiky Googlu je rozhodujících okamžiků jeden trilion ročně. Zatím je ale jen 2 % společností, které dokážou tyto momenty identifikovat, doručit a změřit. Velkou roli hraje v konceptu rozhodujících okamžiků kontext a lokalita, ve které se uživatel ocitne, a vyhledávání (search). „V deseti zemích už mobilní hledání v Googlu porazilo desktop. Velmi časté je používání mobilu k vyhledávání při nákupu, aby si např. spotřebitelé porovnali ceny zboží. Nákup ale pak můžou dokončit online. Očekáváme, že podobný trend dorazí i k českým uživatelům,“ odhaduje Houzar.
Google dokáže na základě těchto intencí a systému algoritmů spotřebitele identifikovat. „Víme, že si spotřebitel chce něco koupit. To je rozdíl mezi deklarací a záměrem. Hodně proto pracujeme s tím, co lidi opravdu chtějí,“ říká. Zadavatel tak dostane informaci, že spotřebitel, který se rozhodl, že udělá nějakou akci, je na trhu (in-market audience). Druhou možností je získat informaci o tom, že uživatel vypadá jako můj zákazník (lookalike audience). „Vidíme, kdo se rozhodl interagovat se značkou a díky tomu dokážeme našim klientům najít více zákazníků a s co nejlepším účinkem jim doručit řešení. To znamená, že je škálovatelné na všechny platformy,“ dokládá Petr Houzar. Celý přístup tak spočívá především v efektivní práci s digitálními platformami. „Pomůže zacílit relevantní lidi, soustředí se na potřeby zákazníků a jde proti kobercovým náletům. Důležité je, že nejde o deklarativní věci, ale o to, co se děje tady a teď v nějakém kontextu,“ shrnuje.
-mav-