K chytrým produktům pomůže umělá inteligence
Umělá inteligence se už dostává do e-mailů, hraček i automobilů. Užitečná může být i pro vlaky.
Spotřebitel je ve svých požadavcích na značky stále náročnější. Vyžaduje od nich chytré produkty a služby, které mu usnadní život, zlepší jeho výkonnost nebo ušetří čas či peníze. Cesta k těmto produktům či službám může vést mimo jiné i přes umělou inteligenci.
Umělá inteligence je v poslední době na vzestupu. Plný rozmach je sice teprve před námi, ale její aplikaci můžeme vidět již nyní. Jen v IBM na jejím rozvoji pracuje na 77 tisíc vývojářů. Hojně do ní investují v čele s Googlem, Applem a Facebookem. První z trojice na začátku listopadu představil program Smart Reply, který je schopen stručně odpovídat za majitele e-mailové schránky na určené e-maily. Program si přečte daný e-mail, sepíše tři možné odpovědi, z nichž si uživatel jeden vybere, případně jej mírně zedituje a pošle. Program si postupně si program osvojuje návyky uživatele tak, aby jeho odpovědi vypadaly co nejpřirozeněji. Prozatím je program dostupný v aplikaci Inbox od Google pro Android a iOS.
Do umělé inteligence se rozhodla nemalou částku investovat také japonská automobilka Toyota, která v listopadu letošního roku oznámila investici ve výši jedné miliardy dolarů do vývoje chytrých automobilů či robotů pomocníků. Cílem bude snížit pravděpodobnost autonehod, umožnit řízení i znevýhodněným řidičům nebo vytvořit pomocníky pro osamělé seniory.
Konkrétní aplikaci umělé inteligence předvádí hračky CogniToys, které s využitím softwaru Watson od IBM dokáží držet krok s rozvojem „svých“ dětí. Hračky, které jsou přes WiFi připojeny na internet, dokážou konverzovat, odpovídat na různorodé otázky i vyprávět vtipy, to vše s ohledem na věk dítěte. Rodiče si mohou zapojení svých dětí následně kontrolovat a nastavit u hračky například čas, kdy se jde už spát.
Dalším příkladem užití umělé inteligence v praxi může být algoritmus, který letos v září představily švédské dráhy Stockholmståg. S ním dokážou předpovídat zpoždění vlaků až dvě hodiny dopředu. Prognostický nástroj, který vyvinul matematik Wilhelm Landerholm, upozorňuje na zpoždění jak cestující, tak dráhy, které tak mohou učinit potřebná opatření a zabránit řetězovému zpoždění.
-stk-