Ovčáček: Mým úkolem není prezidenta korigovat
Skandalizací prezidenta média jen reagují na to, že nebyl zvolen jejich kandidát, myslí si Jiří Ovčáček.
![](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2015/12/Jiri-Ovcacek.jpg?v=1)
„Není mým úkolem prezidenta nikterak korigovat,“ řekl na předvánočním setkání PR Klubu Jiří Ovčáček, který se ve své pozici prezidentského mluvčího stal loni nejvíce citovaným mluvčím v českých médiích. Zároveň se ze své pozice musí vypořádat s nejvíce negativním pokrytím subjektu, který komunikačně zastupuje. Podle analýzy společnosti Media Tenor má v televizním zpravodajství Miloš Zeman z politiků na kontě bezkonkurenčně nejvíce negativních zmínek. „Veřejná vystoupení s panem prezidentem pouze diskutujeme. Miloš Zeman je originální osobností, a já ho nebudu nikterak předělávat,“ dodal Ovčáček, který má za sebou i novinářskou kariéru – jako parlamentní zpravodaj psal pro komunistické Haló noviny, deníky Blesk nebo Právo.
Negativitu českých médií v souvislosti s Milošem Zemanem připisuje Ovčáček zejména skutečnosti, že se jedná o prvního prezidenta, který vzešel z přímé volby. „Skandalizací prezidenta média jen reagují na to, že nebyl zvolen jejich kandidát,“ myslí si Ovčáček. I přesto však žádná média se svou odpovědí neodmítne. „Jsou média, která prezident nemá rád, ale neznamená to, že bychom s nimi nekomunikovali,“ doplnil s tím, že řadu novinářů zná osobně a už podle toho, kdo se ptá, ví, jak článek bude vypadat. „Tomu přizpůsobím i své vyjádření.“ Pokud prezident poskytuje rozhovor, nevyžaduje ani okruhy předem, ani následnou autorizaci.
Jiří Ovčáček nemluví jen jménem Miloše Zemana, ale ke své pozici netradičně se často vyjadřuje k dané situaci i sám ze sebe. Intenzivně k tomu využívá sociální sítě, kde za uplynulý rok publikoval na Twitteru přes 550 tweetů a více než 700 postů na Facebooku. „Ve své pozici tiskového mluvčího buď sděluji stanoviska prezidenta, nebo svá vlastní stanoviska, se kterými prezident souhlasí. I má stanoviska, formát, který vznikl po dohodě s prezidentem, jsou součástí naší komunikační strategie,“ vysvětlil Ovčáček. „Vždy se s panem prezidentem dohodneme, zda dané stanovisko sdělím já, on jej případně následně potvrdí, okomentuje, nebo rozvede.“
Příkladem takového postupu je tweet, který napsal po aféře s trenýrkami na Hradě. „Zneuctění státního symbolu potřebovalo tu nejtvrdší reakci. Na tom, že musíme reagovat, jsme se s panem prezidentem domluvili. Text už byl na mně,“ přiblížil Ovčáček.
Pražská kavárna se fašizuje. Už se neštítí zneuctění státních symbolů a Hradu českých králů, československých a českých prezidentů.
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci) September 19, 2015
V praxi tiskových zpráv nehodlá Ovčáček nic měnit. Nechce zvyšovat jejich frekvenci, ani je obsahově rozšiřovat. „V tomto ohledu vycházíme z tradice Pražského hradu a neplánuji v tom žádné změny.“
„Prezident vystupuje v médiích často a vystupovat bude, protože je o to zájem,“ řekl Ovčáček. „Obrací se však ke svému publiku v krajích. Mediální reprezentaci pro sebe ani nepotřebuje,“ dodal.
-stk-