Google ruší reklamy vpravo, vyhledávač je blíž mobilům
Vyhledávač řadí reklamy stejně na smartphonech i PC, mobilní web se má navíc načítat rychleji.
V těchto dnech si mohli uživatelé vyhledávače Google na desktopu všimnout změny rozmístění kontextové reklamy – namísto pravého postranního panelu zaujímá privilegované místo ještě nad samotnými výsledky vyhledávání pomocí klíčových slov. Tedy stejnou pozici, jako při prohlížení na mobilech. Byť jde o zdánlivou drobnost, může mít relativně velký vliv na příjmy firmy z inzerce, nehledě na skutečnost, že jde o průvodní jev stále většího důrazu Googlu na mobilní zařízení. Společnost se snaží docílit toho, aby si uživatelské zážitky z používání Google.com na počítači a chytrém telefonu byly co možná nejpodobnější.
Z pohledu zadavatelů ale změna umístění reklam znamená nejen větší šanci získat si pozornost potenciálních zákazníků, ale především nutnost si za tento druh inzerce připlatit. Místo osmi reklam totiž vyhledávač nově zobrazí maximálně jen polovinu. A to si navíc až dvě pozice v případě vyhledávání spotřebního zboží "zabere" cenový srovnávač Googlu. S ohledem na systém prodeje reklamního prostoru přes aukce to znamená větší konkurenci v boji o umístění. "Budeme kvůli tomu agresivně přihazovat, platby za proklik nás vyjdou dráže," uvádí pro server Recode.net Shreya Kushariová z reklamní agentury DigitasLBi. Prakticky vzato zadavatelům nic jiného nezbývá. Po přemístění reklam zůstává napravo od výsledků vyhledávání prázdná plocha, s občasnou výjimkou v podobě infoboxu převzatého z Wikipedie.
Inzerenti by však mohli více těžit z další novinky, která má vylepšit pro změnu zážitek z prohlížení webových stránek na mobilních zařízeních a z funkčního hlediska jej přiblížit možnostem stolních počítačů. Google spustil dlouho avizovaný projekt Accelerated Mobile Pages (AMP), který lze do jisté míry připodobnit k Apple News či Facebook Instant Articles. Vydavatelům zařazení pod AMP (respektive vložení příslušného zdrojového kódu do svých stránek) zajišťuje mnohem rychlejší načítání na smartphonech a lepší pozici ve vyhledávání na těchto zařízeních. "AMP web se načítá čtyřikrát rychleji a potřebuje k tomu desetkrát méně dat," vysvětluje pro Recode.net Richard Gingras z Googlu, hlavní propagátor projektu.
V porovnání s Apple News či Facebook Instant Articles je ale AMP otevřenější platforma. Nemusí sdružovat jen vydavatele zpravodajských webů, ale mobilní webové služby obecně – odtud ostatně název Accelerated Mobile Pages, který zpravodajství nijak explicitně nezmiňuje. V současnosti jsou součástí projektu například zpravodajské portály New York Times, Wall Street Journal, ale i sociální sítě Pinterest, LinkedIn a Twitter.
Na rozdíl od platforem Applu či Facebooku si tento systém neúčtuje dodatečné provize, navíc obsah nehostuje přímo na vlastních serverech. Vydavatele ovšem omezí v používání automatických nákupů reklamy a díky požadavkům na podobu a strukturu stránek by během prohlížení přes AMP měly zmizet ty nejkřiklavější reklamy, které uživatele v důsledku spíše odrazovaly (a nejen tím, že celé prohlížení mobilních webů brzdily), připomněl jeden z technických konzultantů AMP Jason Fairchild.
Google by uvedenými nároky mohl nepřímo "donutit" vydavatele k intenzivnějšímu využivání jeho vlastním nástrojů pro nákup a správu reklamy. Na oplátku jim ale projekt AMP slibuje nárůst počtu čtenářů a uživatelů.
-jav-