Podíly vydavatelů na prodeji se nemění, vede CNC
Vydavatel deníků Blesk, Aha! a Sport si udržuje vyšší než 40% podíl na prodeji deníků.
I přes každoroční snižování celkových prodaných nákladů deníků se podíl vydavatelů denního tisku na prodaných nákladech v zásadě nemění. S odstupem nejvyšší podíl na průměrném prodaném nákladu za rok 2015 vykázala opět společnost Czech News Center (CNC), která zajišťuje vydávání tří placených deníků Blesk, Aha! a Sport. Její loňský podíl dosáhl téměř 43 %, tedy stejně jako v roce 2014. Rovněž ve srovnání s obdobím před pěti lety je podíl nejen CNC, ale i ostatních vydavatelských společností přes zjevný pokles prodaného nákladu relativně neměnný.
Druhým nejsilnějším vydavatelským subjektem zůstává na deníkovém trhu Mafra s 24,5 %, vydávající placené deníky MF Dnes a Lidové noviny (bezplatný deník Metro se vzhledem k povaze distribuce nevykazuje v parametru prodaného nákladu), třetím Vltava-Labe-Press s necelými 18 %. VLP je vydavatelem regionálních deníků Deník. Také v tomto případě se podíl vydavatelů na prodaném nákladu v loňském roce ve srovnání s rokem 2014 nezměnil.
Podíl vydavatelů deníků na prodaném nákladu (%), rok 2015
[chart type="pie" footer="Czech News Center 42,7
Mafra 24,5
Vltava-Labe-Press 17,6
Borgis 11,2
Economia 4,1"][/chart]
Zdroj: ABC ČR
Zatímco v pětiletém horizontu (2010-2015) je zřejmé viditelné snížení celkového prodaného nákladu tuzemských deníků v průměru o 35 % za uvedené pětileté období, v podílech vydavatelů na prodaném nákladu je situace stálá. Rozdíl v podílu na prodaném nákladu v roce 2010 a v roce 2015, vyjádřený v procentních bodech, je tak minimální. Je to dáno tím, že prodané náklady deníků klesají v zásadě úměrně jejich celkovému podílu na trhu.
Změna podílů vydavatelů na PN a změna souhrnného PN 2010-2015
změna podílu na PN (procentní bod) | změna (%) v souhrnném PN | |
Czech News Center | -1,4 | -36,7 |
Mafra | 0,9 | -32,2 |
Economia | 0,5 | -26,0 |
Borgis | 0,7 | -30,4 |
Vltava-Labe-Press | -0,7 | -37,3 |
Zdroj: ABC ČR