Dočekal: Tištěné tiskové zprávy vymírají

sobota, 02. dubna 2016, 10:00 PR MediaGuru

O tom, že dnes vymírají nejen tištěné tiskové zprávy, píše Daniel Dočekal.

Dokážete si vzpomenout, kdy jste naposledy drželi v ruce tištěnou tiskovou zprávu? Hlavně takovou, která opravdu dorazila vytištěná poštou, případně faxem? V americkém PR Daily na počátku března řešili, že tištěné tiskové zprávy postupně vymírají, ale mrtvé stále nejsou. Důvodem jejich vymírání ale paradoxně nemá být to, že dnes je vše elektronické, ale prostě to, že tištěné tiskové zprávy nikdo nečte.

Je v zásadě trochu překvapivé v roce 2016 řešit, že stále někde existují vytištěné tiskové zprávy, ale u Spojených států to možná vlastně ani moc nepřekvapuje. Bezkontaktní platební karty tam objevují také až v poslední době a jejich nasazení čelí mohutnému  odporu. Možná mají tamní zvyklosti v Public relations také poněkud zpátečnické.

Realitou dneška je, že tiskové zprávy dnes jsou někde jinde než v době, kdy se opravdu posílaly na papíře či faxem. Jejich původní smysl i provedení se nemění, stále chcete, aby tisková zpráva přinášela fakta, čísla, grafy, fotografie, analýzy a informace. Nezměnilo se ani to, že by měla být zajímavá a užitečná, až natolik, že je možné ji použít jako základ pro zprávu či příběh.

Jenže dnes je tisková zpráva hromadné sdělení, mnohem více hromadné, než tomu bylo v minulosti, kdy důsledná práce s medialisty (i díky výrazně menšímu množství médií) byla základem úspěchu tiskových zpráv. Dnes je posílání tiskových zpráv na úrovni spamování stovek příjemců, kde nelze očekávat možná ani onu procentuelní úspěšnost běžnou pro e-mailingy.

Tiskové zprávy v tištěné podobě jsou nepochybně mrtvé už delší dobu, ale ty v elektronické podobě bohužel stále přebírají zvyklosti z doby, kdy se tiskly. Zbytečně komplikovaná forma, zásadní vady s ohledem na elektronickou typografii, nezájem o copywriting, linkbuilding a řadu dalších věcí, které dnešní formy šíření doprovázejí.

Nemluvě o tom (a výše zmíněné PR Daily to taky řešilo), že dnešní tiskové zprávy by měly být daleko více sociální a využívat maximálně možností sociálních médií a sítí. Kde ale je potřeba opět důsledné práce s adresáty, ať už jde o jednotlivce nebo další masovější kanály.

Tiskové zprávy vymírají, nikdo je nečte

Původní postřeh o vymírání tištěné podoby tiskových zpráv nakonec lze rozšířit na tiskové zprávy obecně a konstatovat, že je opravdu nikdo nečte. Nebo, lépe řečeno, jsou čteny v minimálním množství a pouze poté, pokud jste je poslali včas, na správné místo a správné osobě. 

Dokud ale budete tiskové zprávy brát jenom jako splnění úkolu “poslat zprávu”, tak žádné lepší výsledky neočekávejte. Ale neočekávejte také, že příjemci vašich zpráv budou vůbec kdy vstřícnější k tomu, co jim posíláte.

Autor textu: Daniel Dočekal, Chief Digital Officer v agentuře Rubikon PR