Tradiční značka Igráček upravuje logo i obaly
Značka Igráček letos slaví 40 let, při této příležitosti prochází kompletním redesignem.
Hračka Igráček si letos připomíná 40. výročí a při této příležitosti redesignuje postavičky, logo i obaly. Cílem je podle současného vlastníka značky – firmy Efko-karton – přiblížit hračku současné generaci dětí.
Poprvé viděl Igráček světlo světa v roce 1976 ve Výrobním družstvu Igra Praha, jehož název byl odvezen od ruského slova hra – “igra”. Na konceptu plastového panáčka, který měl znázorňovat různé pracovní činnosti, se tenkrát podílel konstruktér Jiří Kalina a návrhářka Marie Pavlíčková Krejchová. Svou nemalou roli při přípravách sehrálo i Kalinovo přátelství s “otcem Playmobilu”, designérem Hansem Beckerem.
První postavičkou Igráčka byl zedník s příslušenstvím, který se vyrábí dodnes, jen s tím rozdílem, že nyní má místo míchačky motorové kolečko značky Bravo. Právě to je jeden ze způsobů, kterým se Igráček snaží rozšiřovat své pole působnosti. Každá postavička i její příslušenství si totiž vyžaduje speciální vstřikovací formu, což není levná záležitost. “Díky spolupráci s firmou Bravo jsme získali zdarma formu, na oplátku jsme jim na kolečko našeho Igráčka umístili logo,” popisuje majitel firmy Efko-karton Miroslav Kotík.
V současnosti je evidováno téměř 170 typů Igráčka; kromě zedníka je zde i dopravní policista, výpravčí, kuchař, automechanik, zdravotnice, voják či mušketýr na koni. Kromě vlastních postaviček vytváří Igráček i zakázkové edice, například sýraře Sedlčanského hermelínu, zuřivého reportéra rádia Impulse nebo blanické rytíře pro rádio Blaník. “Pro zákazkové edice máme jasně stanovené mantinely. Igráček musí zůstat apolitický, nikdy nebude propagovat věci, které by byly v rozporu s tím, že jde primárně o hračku – tedy alkohol, cigarety, zbraně nebo násilí –, a nakonec si nikdy nedá cizí logo na tělo, protože tím by se sám sobě ztratil. Pro nás je důležité, aby Igráček zůstal zdravou značkou,” vysvětluje Miroslav Kotík.
Samotnou postavičku Igráčka doprovází dnes celá řada příslušenství. Vedle nástrojů potřebných k výkonu daného povolání je možné pořídit také Igráčka Handy, postavičku se složitelným přenositelným hracím prostředím, Igráčka MultiGo, tedy sadu osobních i nákladních aut s možností zapojení univerzálního přívěsu a vyměnitelných korbiček, nebo Igráček Trio. Na tzv. Igráčkových dílničkách, které jsou součástí nejrůznějších kulturních akcích po celé České republice, je možné si po svém pomalovat a dozdobit bílé Igráčky. “Přes tyto akce cílíme přesně na lidi, které chceme oslovovat, tedy na rodiče, které si chtějí se svými dětmi hrát,” dodává Miroslav Kotík.
Kromě Igráčkových dílniček využívá značka k propagaci i dalších eventů, například putovní výstavy Fenomén Igráček, která po Česku putuje už třetím rokem, nebo interaktivní expozice Poznávej s Igráčkem, umístěné do nákupních center. Součást marketingové podpory značky tvoří často i soutěže, komunikace na internetu i v tisku. U příležitosti 40. narozenin se kromě jiného připravuje nový web www.igracek.cz.
IgráčekIgráček vznikl v roce 1976 ve Výrobním družstvu Igra Praha, který se dostal do konkurzu v roce 2009. Od zkrachovalé Igry jej odkoupila společnost All Toys Jaroslava Novozámského, posléze ochrannou známku názvu hračky Igráček získala firma Efko-karton Miroslava Kotíka. Již od svého vzniku byl Igráček exportním zbožím. Nyní je vyvážen na Slovensko, do Maďarska, Ruska, Polska, Německa, Španělska, Itálie, Rumunska, Jižní Koreji, nebo také do Kanady. Pro destinace západního trhu se od roku 2012 využívá název Pokeeto. Firma Efko-karton působí na českém trhu od roku 1993, kromě Igráčka se zaměřuje na kartonážní výrobu, zejména na vzdělávací a společenské hry a také licenční spolupráci s českými a zahraničními výtvarníky. |
Rozhovor s Miroslavem Kotíkem o značce Igráček připravujeme.
-stk-