Alex Ruzek: Je čas rozšířit hranou tvorbu o další formáty
Nova chystá reality show, které mají zpestřit prime-timové vysílání, říká šéfka programu Alex Ruzek.
Nebyli jste ze startu letošní jarní sezóny nervózní? Přeci jen Prima letos na jaře dosahuje svých nejlepších výsledků za poslední roky.
Naše programové stálice odvádějí stabilně silné výkony: Ordinace v růžové zahradě 2 je nejpopulárnější dlouhodobý seriál na českém trhu a Ulice vykazuje rostoucí výsledky. Novým pořadem Co na to Češi jsme v rámci našeho každodenního programu rozšířili access prime-time. Pořad výborně zapadl do nabídky Novy, naši diváci ho mají rádi a zároveň podporuje výsledky Ulice. Velmi hrdí jsme na novou zábavnou show Tvoje tvář má známý hlas. Diváci ji okamžitě přijali a udělali z ní fenomén. Poslední odvysílaná epizoda Tvojí tváře měla 55% podíl na sledovanosti.
Výraznější nástup Tvojí tváře nastal asi až od třetího dílu. Čím si to vysvětlujete? Měla na to vliv konkurenční nabídka, která mohla být při startu pořadu silnější?
Věřím, že jsme lídry na trhu díky tomu, jakou máme programovou strategii: udržujeme silné stabilní značky a současně vytváříme nové. Když jsme show Tvoje tvář má známý hlas představili divákům, byl to pořad, který byl na našem trhu něčím úplně novým. Právě proto si diváci zpočátku nebyli jistí, co od něj mají očekávat. Hned od prvního dílu ale viděli, že se jedná o prvotřídní zábavnou show. Od té doby její sledovanost rapidně stoupá. Je to jeden z těch programů, který jednoduše musíte vidět, protože o něm každý mluví.
Už jste oznámili přípravu druhé řady pořadu Tvoje tvář má známý hlas. Počítáte s ní nadále na sobotní večery?
S druhou řadou počítáme na podzim a už jsme se pustili do castingu. Show bude mít opět prominentní místo v rámci našeho programového schématu.
Loni na jaře vás o nedělích táhla Policie Modrava, letošní seriál Na vodě má ale v neděli nižší sledovanost.
Těšíme se na pokračování seriálu Policie Modrava, který se vrátí na televizní obrazovky s novými epizodami. Je to jeden z našich divácky nejúspěšnějších pořadů a s jeho výsledky je těžké se srovnávat. Seriál Na vodě dosahoval dobrých výsledků zejména u mladšího publika. My stále tvrdě pracujeme na tom, abychom na český trh přinesli kvalitní produkty, což je v rámci konkurence těžší a těžší. Každý se snaží získat diváky tím, že na neděli večer nabízí to nejlepší ze svého portfolia. My chceme nadále být vždy krok napřed před konkurencí.
Zvažujete, že byste připravili nový detektivní seriál?
Diváci milují kriminální seriály a naším cílem je dát jim to, co chtějí. Ano, pracujeme na něčem novém.
To, co z letošních jarních novinek nevyšlo, byl seriál Drazí sousedé. Rozhodli jste se pro rychlou reakci a seriál stáhli z vysílání. Jak náročné rozhodování to bylo?
Snadné. V našem kreativním průmyslu existuje jedno staré rčení: Fail Often, Fail Fast, Fail Cheap. V tomto specifickém slotu nebyl seriál Drazí sousedé dostatečně silný, pro zbývající díly najdeme místo jinde. Polovina úspěchu jednotlivých programů závisí na jejich zařazení v rámci programového schématu. České filmy, které místo Drahých sousedů vysíláme v pondělí, do tohoto časového slotu zapadají a my z toho máme velkou radost. I návrat soutěže Chcete být milionářem?, kterou vysíláme ve středu, obohatil naše týdenní programové schéma.
Je možné, že byste seriál Drazí sousedé využili pro letní vysílání? Případně využili do budoucna pro jiný kanál?
Nabízejí se různé varianty, ale finální rozhodnutí jsme ještě neudělali.
Proč jste se rozhodli pro Chcete být milionářem?
Soutěž Chcete být milionářem? je silná značka a je to nejúspěšnější soutěžní show v České republice. Oživení tohoto formátu v nové, vyšší kvalitě bylo správným krokem, jak tento oblíbený pořad představit nové generaci diváků.
Jste s jeho výsledky spokojeni? (Průměrný podíl v 15-54 je 26 %, pozn. red.)
Máme radost z výsledků, které show přináší. Vidíme, že současná generace si k tomuto programu nachází cestu; generace, která vyrostla na původní verzi, teď chce být součástí soutěže a dává tak tomuto formátu nový smysl.
Mohl by pořad dosahovat vyšších čísel, kdyby mu publikum neubíral konkurenční seriál Ohnivý kuře?
Diváky soutěže Chcete být milionářem? konkurence neubírá, soutěž má své stabilní diváky.
Loni na jaře i na podzim byla ve středečním prime-time úspěšná show Výměna manželek. Zamýšlíte ji opět nasadit?
Samozřejmě. Výměna manželek je dalším z našich stabilních pořadů, který je dlouhodobě u diváků velmi populární. Natáčíme nové epizody a show se na obrazovky již brzy vrátí.
Nova má vůbec rozběhnutých několik castingů na různé pořady typu reality show. Jedním z nich je i casting na dobrodružnou reality show Survivor. Je už v takové fázi, že by mohla jít do vysílání?
Show Survivor, kterou jsme nazvali Robinsonův ostrov, je největší a nejpopulárnější show na světě. Od chvíle, kdy jsme se rozhodli veřejnosti novou show představit, jsme byli zahlceni zájmem lidí, kteří se v ní chtěli objevit. Za pouhých pár týdnů se do castingu přihlásily čtyři tisíce lidí, což je největší počet přihlášek do pořadu, který jsme doposud obdrželi. I z toho je zřejmé, že o pořad je obrovský zájem. Producenti teď dělají s přihlášenými rozhovory, testují je, aby se rozhodli, kdo z nich nejlépe zvládne výzvu a úspěšně projde touto náročnou show. Ze čtyř tisíc zájemců bude vybráno jen pár, kteří budou vysláni na ostrov. Zde budou mezi sebou soutěžit, než zbude poslední z nich, který získá cenu 2,5 mil. korun. Natáčení začne již brzy a těšíme se, až pořad odvysíláme.
Pořad typu Survivor připravuje i sesterská televize Markíza. Spolupracujete na přípravě?
Připravují ho i další naše sesterské televize v Rumunsku a Slovinsku. Markíza dokončí natáčení své verze ve chvíli, kdy my budeme začínat. Materiály, které jsme od nich dosud viděli, jsou skvělé. Věříme, že naše česká verze pořadu bude minimálně stejně tak dobrá jako ta slovenská. Nova a Markíza v rámci televizních skupin CME úzce spolupracují, naším cílem je zvýšit standardy televizní kvality v rámci jednotlivých trhů.
Investičně to vychází tak, že do každé sezóny vkládáte přibližně stejně, nebo jste letos na jaře byli nuceni snižovat nebo naopak zvyšovat objem investic?
Jako lídr na trhu nechceme dělat kompromisy. Investujeme, co je zapotřebí, abychom tuto pozici udrželi a posílili. Nicméně růst úspěchu v programové nabídce není nezbytně závislý na vyšších investicích.
Jaký je pro skupinu Nova optimální podíl, když vezmeme v úvahu faktory, které ovlivňují možnosti sledování obsahu. Kdysi jste uváděli 40% podíl v prime time ve vaší skupině 15-54. Platí to ještě?
Není to nějaký konkrétní podíl, na který se chceme dostat. Jsou zde dva důležité aspekty: mít vedoucí pozici na trhu a poskytnout našim klientům takový dosah, jaký potřebují. Jsme nejlepší v cílové skupině 15-54 a tuto naši pozici držíme s dostatečným náskokem nad konkurencí.
Přesto se letos ten odstup ve srovnání s loňskem snížil, jaký odstup je pro vás přijatelný?
Náš hlavní kanál TV Nova dosahuje výsledků, které mají dva naši největší konkurenti dohromady. V all day a prime time sledovanosti jsme o 50 % lepší než náš nejbližší konkurent. Jedná se o významný rozdíl, který je na televizním trhu velmi dobře známý.
O víkendu skončilo hokejové mistrovství světa. Ohlásili jste dvě programové změny, které se týkaly pořadu Tvoje tvář má známý hlas. Ten po dvě soboty ustoupil hokeji. Budou ještě nějaké další změny?
To jsou dvě změny, které jsme udělali. Nechceme diváky tlačit k tomu, aby si museli vybírat mezi dvěma programy, které mají rádi. Proto jsme uvolnili naše soboty, aby diváci nepřišli o hokej, ani o nové díly Tvoje tvář má známý hlas.
V červnu přijde fotbalové Euro, které bude asi také divácky zajímavé.
A my máme i na toto období připraveno stabilní programové schéma, kterému věříme.
Můžete naznačit, co plánujete na podzim?
Budeme pokračovat s oblíbenými pořady Ulice a Ordinace v růžové zahradě 2. Náš trhák Tvoje tvář má známý hlas se také brzy vrátí na televizní obrazovky. Připravujeme nové epizody Co na to Češi a kuchařskou show MasterChef. Nebudou chybět ani publicistické pořady, například Víkend a Střepiny. Zbytek oznámíme před začátkem podzimní sezóny.