Vyhledávač Google zkouší dát firmám nový prostor
Vybraní partneři dostali speciální pole k sebeprezentaci ve výsledcích vyhledávání.
Vyhledávač Google se nechává inspirovat sociálními sítěmi a zkouší dávat vybraným firmám, mediálním domům a celebritám speciální prostor, kde se budu moci prezentovat. Získávají větší kontrolu nad tím, co se po zadání příslušných klíčových slov uživateli (doposud jen těm pobývajícím v USA) zobrazí. Nová funkce, pracovně nazývaná Google Posts, připomíná příspěvky na sociálních sítích, které ale navíc uživatel najde na privilegovaném postavení – tedy na předních místech výsledků vyhledávání. Fungují v podobě krátkého infoboxu o příslušné osobnosti či televizní show. Doplněn může být videem, až třemi fotografiemi a textem o délce 14 tisíc znaků, jenž se však nezobrazuje v plné délce.
Podmínkou je, aby příspěvek nebyl starší než týden, v opačném případě jej Google přestane zobrazovat. Americký bavič Jimmy Kimmel novou funkci využívá například pro upoutávky na nové díly své show. Google Post tak z pohledu Kimmela i dalších účastníků experimentu funguje jako profil, pomocí kterého lze dát světu odpověď na otázku "co je u mne nového". Rovněž nabízí tlačítka k dalšímu sdílení příspěvku na ostatních sociálních sítích. Funkce částečně navazuje na praxi umisťovat do zvláštního boxu například informace o politikovi či o ceně a nabídce konkrétního zboží. Vyhledávač Google tak do jisté míry slouží stále více jako informační servis sám o sobě a z rozcestníku se tedy stává spíše agregátorem informací.
Google Posts navíc mají podle Jasona Hartleyho z agentury 360i potenciál stát se novým atraktivním reklamním formátem, kterým by Google dál navázal na vlastní cenový srovnávač. Uzavřeného testování se ovšem zatím účastní jen několik málo partnerů především z oblasti médií a showbyznysu – kromě Kimmela také HBO se svým seriálem Silicon Valley či serveru o kriketu Cricbuzz.com. Mluvčí Googlu však pro The Wall Street Journal nechtěla upřesnit, kolik partnerů se stávající experimentální fáze účastní, ani kdy a zda funkci zpřístupní dalším..
Doplatí na novou funkci Twitter?
Pokud by došlo k masivnímu rozšíření Google Posts, mohly by současně umenšit význam Twitteru, přestože obě společnosti spolu před rokem obnovily spolupráci. Ta měla zaručit, že populární vyhledávač bude do svých algoritmů více zahrnovat populární tweety a řadit je ve výsledcích hledání výše. Za určité konstelace ale nakonec může být pro firmy a celebrity dokonce výhodnější prezentovat se pomocí Google Posts, pokud získají dojem, že umístěním svých příspěvků na přední místa populárního vyhledávače osloví větší množství lidí. Uživatelé internetu by ztratili další důvod, proč ke sledování svých oblíbenců používat Twitter, když by si je mohli jednoduše "vygooglovat."
„Věřím, že tato nová funkce představuje další komunikační kanál vhodný ke sdílení bohatého autorského obsahu s uživateli, kteří se jej snaží najít přes Google a třeba ani Twitter nepoužívají," uvedla zástupkyně Googlu pro Recode.
„Relevantní obsah Twitteru se ale nadále bude zobrazovat ve výsledcích vyhledávání," doplnila. Podle zdrojů zmíněného serveru by se dokonce tweety mohly zobrazovat v pořadí ještě výše nad příspěvky typu Google Posts, týkají-li se tématu, které momentálně hýbe internetem. Google navíc zatím nemá motivaci svou funkci agresivně prosazovat, protože ve stávající fázi za ni vydavatelé neplatí. Vzhledem k ranému stadiu projektu se však může ještě ledacos změnit.
-jav-