Web Prima Cool rozšířil záběr, testuje i pro TV
Přenosy ze soutěží počítačových her, které web nabízí, si už nacházejí cestu do TV vysílání.
Od začátku letošního roku ohlásila skupina Prima podstatné změny svého online serveru Prima Cool. Vedle nové podoby rozšířila výrazněji obsahový záběr s cílem stát se největším zábavním webem pro mladé. Spolu s obsahovými změnami došlo i k rozšíření redakčního týmu. Šéfredaktorem se stal Petr Cífka, který má za sebou projekty filmového webu MovieZone.cz nebo 1000 věcí, co mě serou. Opírá se o kolektiv autorů v čele se Zdeňkem Princem (ex-šéfredaktor Hrej.cz), Radkem Londinem (ex-šéfredaktor Maxim.cz) a filmovým a seriálovým publicistou Karlem Ryškou. Společně s vedoucí internetového obsahu Primy Jiřinou Köppelovou přiblížili MediaGuru.cz své záměry a další plány.
Kromě informací o seriálech, filmech a pořadech vysílaných na kanále Prima Cool se na webu objevují také rubriky s recenzemi, gamingem či videopořady. Co novým obsahem sledujete?
Petr Cífka: Naším cílem bylo vytvořit zábavní portál pro mladé lidi, většinou spíše muže, kteří odpovídají cílové skupině Prima Cool. Nejde nám jen o onlinovou podporu televizního programu, ale i o to, abychom přinášeli témata, která čtenáře zajímají. Tematicky se tak nabízejí hlavně filmy a seriály, k nim jsme přidali další části popkulturního spektra, jakými jsou gaming a hry. Snažíme se být obsahově co nejpestřejší a dotýkat se i sportovních témat, technických témat nebo fenoménu sociálních sítí, abychom byli vnímáni jako plnohodnotný zábavní web.
Z hlediska zpracování dávají uživatelé přednost textovým formátům nebo video formátům?
Petr Cífka: Je vidět, že lidé obecně méně čtou a že videa je zajímají víc než složitá témata. Sice na jednu stranu tvrdí, že mají rádi komplexní články, ale vidíme, že když takový článek dáme, tak odezva je méně vřelá, než kdy připravíme galerii zábavných obrázků. Velmi oblíbené jsou memy, videa nebo galerie fotek. Přesto je ale naším cílem nabízet kombinaci video obsahu a textových materiálů, není to tak, že bychom šli primárně jen zábavnou cestou.
Seriály a film jsou důležitou oblastí, na kterou se zaměřujete. Snažíte se témata z této oblasti volit výhradně ve vazbě na kanál Prima Cool, nebo usilujete o širší záběr?
Karel Ryška: Z televizního programu hodně vycházíme, primárně se věnujeme seriálům, jako jsou Simpsonovi, Futurama nebo Teorie velkého třesku. V případě filmu se prolíná program, který dáváme na Coolu s filmovými premiérami v kinech. Pokud jsou do kin uváděny větší filmy, pokrýváme je od prvních fotek, trailerů a synopsí. Lidi, které to zajímá, najdou o velkých blockbusterech na našem webu prakticky všechno. Nabízíme i video přehled kinopremiér každý týden.
Jiřina Köppelová: Nejde nám jen o přehledový servis toho, co se děje, ale chceme, aby čtenáři chodili i za jmény našich autorů. Za jejich názorem a postojem, to je pro nás důležité.
Jak postupuje v případě zpracování témat z oblasti gamingu a youtuberingu?
Zdeněk Princ: Gaming a youtubeři jsou sice podobný, ale ve výsledku velmi odlišný fenomén. Obojí chceme zpracovávat stejně komplexně. Propagujeme video magazín o YouTube Hrajeme s Alim a herní magazín Re-Play. Pokud jde o témata, vybíráme zajímavé kauzy nejen z Česka, ale i ze zahraničí. V případě youtuberingu často píšeme o tom, kdo kolik vydělal peněz, nebo s jakými projekty se youtubeři spojují. Hry pokrýváme velmi podobně jako u filmů a seriálů – od úvodních fotek, videí až po výslednou recenzi, která může být jak ve formě textu, tak ve formě videa.
Natáčíte videa i pro televizi?
Jiřina Köppelová: Strategicky chápeme internet jako laboratoř nebo testovací prostor. Vytváříme video obsah a na internetu testujeme, jak se dokáže uplatnit v televizi. Ukazuje se nám, že sféra youtuberingu a gamingu by šanci v televizi měla.
Zdeněk Princ: Od vedení Primy jsme dostali šanci umístit do televizního vysílání záznam finálového zápasu e-sportu (soutěže hráčů počítačových her, pozn. red.). Na internetu jsme akci vysílali živě s českým komentářem, což je podobné jako v případě fotbalových a hokejových zápasů. V televizi jsme odvysílali záznam. Běžel na Prima Cool v noci z neděle na pondělí a v tomto čase dosáhl 9% podílu na sledovanosti v divácké skupině do 40 let. Vzhledem k času vysílání to považujeme za výborný výsledek.
Může to být zárodek pravidelnějšího propojení mezi webem Coolu a televizním vysíláním?
Zdeněk Princ: Firma ESL, která tyto e-sportové aktivity zajišťuje, je nakloněna tomu, že Prima může fungovat jako regionální partner pro online obsah. Vlastníkem ESL je společnost MTG, která spoluvlastní i Primu. A i vedení našeho onlinu je nakloněné tomu, aby v případě, že to bude mít výsledky, vznikal pravidelný magazín o e-sportu a na něj navázané přenosy. V budoucnosti by mohl být i živý televizní přenos.
Máte vytipované nějaké další koncepty, které v onlinu videu testujete?
Petr Cífka: Máme relativně volné pole působnosti. Na týdenní bázi produkujeme YouTube news, děláme webový pořad o premiérách Kinománii a zkoušíme natáčet různá videa i s herci. Jedno z posledních, které jsme natočili, mělo na Facebooku dosah 1,8 mil. oslovených lidí a 538 tisíc přehrání. Tudy by mohla vést cesta.
Jsou ještě nějaké další cesty, jak obsah rozšiřovat? Například další tematický směr, který byste zařadili?
Petr Cífka: Na konci března jsme spustili Pravdivé zprávy, které ironicky reagují na to, co se děje. Lidi na to reagují velmi dobře, ale hodně z nich paradoxně nepozná, že jde o smyšlené zprávy. Zatím je děláme textovou formou, ale přemýšlíme i o expanzi do videa.
Která část obsahu je vůbec nejvyhledávanější?
Petr Cífka: Největším tahákem jsou Simpsonovi a témata, která kolem seriálu vytváříme. Táhnou ale také velké filmové značky jako Mafie nebo GTA. Lidi taky hltají každou novou informaci o Facebooku.
Když zmiňujeme Facebook, ten je pro Cool zřejmě velmi důležitý. Jak s ním konkrétně pracujete?
Jiřina Köppelová: Na Facebooku máme 970 tisíc fanoušků, což už je velká síla. Používáme ho i na podporu textů na jiných webech Primy. Dělá službu nejen nám, ale i televizi. Přes Facebook jsme schopní výborně zpromovat televizní pořady Primy. Jedna upoutávka dokáže najednou oslovit až 300 tisíc lidí a také se ukazuje, že jsme schopni přes kampaně na Facebooku dostat k televizi mladší diváky. Prokázalo se to např. u Vinařů, teď je to vidět u seriálu Ohnivý kuře. Podpora se tak nemusí týkat jenom Coolu, ale i dalších stanic včetně hlavního kanálu Primy. Ale Cool je stěžejní prvek, kterému se videa a upoutávky přizpůsobují.
Jsou si cílové skupiny na webu i facebooku Prima Cool podobné?
Karel Ryška: Web a Facebook Coolu mají stejnou cílovku. Trochu se odlišují od televizního Coolu, kde je mladší i střední generace, zatímco v online médiích převládají výrazně mladší uživatelé. Ostatní sociální sítě nejsou tak silné jako Facebook. Používáme v menší míře Twitter, kde máme 10 tisíc followerů a začali jsme teď s Instagramem.
Jaká je obchodní výtěžnost webu?
Jiřina Köppelová: Web Coolu má našlápnuto k tomu být nejvýnosnější v rámci celého online portfolia. Vedle videoreklamy a bannerové reklamy obchodujeme i partnerství na gamingových přenosech, se kterými se už spojily např. Vodafone, T-Mobile, Česká spořitelna nebo Opel. Pro přenosy e-sportovních akcí využíváme i rozhraní HbbTV. Divácky je to velmi úspěšné, finále sledovalo až 12 tisíc lidí. Nabídky lze sledovat, aniž by divák odešel z kanálu. HbbTV má velký potenciál a vidíme v něm budoucnost.