Až 83 % online české populace je na sociální síti
Denně se na internet připojí 4,7 mil. Čechů, alespoň jednu sociální síť využívá 83 % z nich.
Až 66 % české populace ve věku od 16 do 64 let je každý den online. Nejvíce z nich se pohybuje ve věku 30 až 39 let (1,3 mil. lidí) a 20 až 29 let (1,1 mil. lidí). Vyplývá to z pravidelné syndikované studie výzkumné agentury TNS Aisa Češi v síti, která byla představena na setkání České spořitelny.
Mezi nejčastěji vlastněná zařízení v Česku se dostal notebook, který vlastní 81 % online populace, za ním se umístil smartphone (67 %), stolní počítač (62 %) a tablet (45 %), jehož penetrace se za posledních pět let zvýšila o 42 procentních bodů. Polovina majitelů tablet většinou používá jen doma, maximálně si ho s sebou bere na dovolenou. Více než třetina majitelů (35 %) jej využívá mimo domov, například v práci či ve škole. A 15 % majitelů pro tablet nenašlo žádné uplatnění, většinou jde o tzv. „nepovedené dárky“.
Smart TV vlastní v Česku více než pětina online populace (21 %), v následujících šesti měsících si ji hodlá pořídit dalších 11 %. „Zajímavé je, že lidé mnohdy ani neví, že smart TV doma mají,“ říká Pavel Ranocha z TNS Aisa s tím, že se přes ni k internetu připojuje jen 9 % populace.
Přes chytrý telefon, který vlastní již zmíněných 67 % online populace, se naopak připojuje valná většina jeho uživatelů. Za poslední dva roky také vzrostl počet majitelů smartphonů, kteří brouzdají na mobilních datech. Ve smartphonu mají Češi nejčastěji mezi 10 až 15 mobilních aplikací, pravidelně jich používají přibližně pět. Mezi nejoblíbenější patří aplikace na předpověď počasí, chatování s přáteli, sociální sítě a poslech hudby.
Alespoň jednu sociální síť využívá 83 % české internetové populace. Stále jim dominuje Facebook, který nyní slouží více než kdy dřív ke sledování zpravodajství a sdružování se v různých skupinách. Nástup zaznamenávají chatovací aplikace typu Messengeru a WhatsApp.
Více než polovina online Čechů (55 %) na internetu alespoň jednou měsíčně nakupuje. Stále častěji k platbě využívá také platební kartu. O 23 pb. vzrostl počet Čechů v síti, kteří pro placení na internetu preferují přímé transakce, tedy platby kartou či případně služby typu PayPal. Nejvíce Češi nakupují elektroniku, oblečení a ubytování. Oproti roku 2013 vzrostl zájem o vstupenky do divadel, kin či na koncertu (nárůst 10 pb.) a jízdenky (+ 12 pb.).
-stk-