NetMonitor čeká od roku 2017 několik změn

středa, 15. června 2016, 11:00 Internet & Mobil MediaGuru

Agentura Gemius obhájila měření návštěvnosti českého internetu pro období 2017-2020.

Výzkum návštěvnosti českého internetu NetMonitor čeká od roku 2017 několik změn. Na základě výběrového řízení se staronovým realizátorem výzkumu stala agentura Gemius, která zadavateli výzkumu, profesnímu sdružení SPIR, dodává data i v současnosti.

K nejvýznamnějším novinkám v datových výstupech NetMonitoru od roku 2017 patří zejména dostupnost sociodemografických dat hned následující den (tzv. gemiusOvernight). V současnosti jsou uzavřená data k dispozici až 15. den v měsíci, od ledna 2017 se interval zkrátí na co možná nejmenší rozdíl. „Data o návštěvnosti jsou už teď známá druhý den, od ledna se k nim přidají i sociodemografická data. Provozovatelé budou moci lépe vyhodnotit své kroky, protože získají data, která můžou využít při plánování do budoucna. Mohou tak například zjistit, jak který obsah rezonuje v cílových skupinách,“ popsal v rozhovoru pro MediaGuru.cz country manažer Gemiusu pro ČR Michal Fejk. Gemius má podle jeho slov službu overnight vyzkoušenou už z Polska.

Další datovou novinkou ve výstupech NetMonitoru bude rozdělení přístupů z prostředí domova a z práce. Tato informace se v dosavadních výstupech neobjevuje. O jiných kategoriích přístupu se neuvažovalo. „Ostatní formy konzumace nejsou natolik statisticky významné, aby zásadně ovlivnily mediální plánování,“ vysvětluje Michal Fejk.

Zároveň se mezi zadavatelem výzkumu a agenturou Gemius vedou diskuse o zavedení BPS panelu (behavioral panel synthesis), který umožňuje dodávat data o celkovém počtu reálných uživatelů (RU) za různá zařízení (total RU). V současných výsledcích se objevují data o počtu reálných uživatelů, kteří navštěvují internet z různých zařízení (PC, mobil, tablet). Souhrnný počet reálných uživatelů, který očišťuje překryvy mezi platformami, ale uveden není. „Je to předmětem diskuse se zadavatelem výzkumu, je to na rozhodnutí metodologické komise a následně výkonné rady SPIR. Rozdělení PC, mobil a tablet zůstane. Řeší se, jakým způsobem se výsledky rozšíří o totální zásah očištěný od překryvů. Možností je víc,“ přiblížil Fejk. Dodal rovněž, že spuštění panelu BPS je propojeno se službou gemiusOvernight.

Pro následující roky se rovněž nabízejí úvahy o měření videa pro plánování reklamy, které by umožnilo propojit internetová data s televizními. Tuto nabídku Gemius předložil sdružení SPIR, zůstává ale ve stadiu nabídky a není součástí měření návštěvnosti internetu od roku 2017.

Gemius zároveň deklaruje snahu být dynamičtějším a flexibilnějším partnerem než dosud. „Gemiusu se vyčítalo, že NetMonitor je zkostnatělý. Chtěli bychom to zlepšit. Konkurence na trhu je velká, do tendru se přihlásilo pět agentur a cítili jsme, že o zakázku bylo skutečně třeba bojovat. Vzali jsme si ponaučení i z polského tendru, což nám pomohlo například v tom, že jsme dokončili řešení služby Overnihgt,“ popisuje Michal Fejk.

Právě situace na mateřském polském trhu byla poměrně zajímavá. Gemius tam totiž v loňském roce přišel o zakázku měření návštěvnosti polského internetu. Zadavatel výzkumu se rozhodl pro konkurenční GfK. Tato agentura však od začátku letošního roku nebyla schopná dodat zadavateli data, a tak se Polské sdružení pro výzkum internetu (PBI) rozhodlo na konci letošního května obnovit spolupráci s Gemiusem. Od června se tak Gemius stal znovu oficiálním dodavatelem dat pro PBI.

-mav-