adMeter: Zápasy ČR na ME vidělo venku 29 % diváků
Nejvyšší sledovanosti českých zápasů mimo domov na Euro 2016 dosáhlo utkání s Chorvatskem.
Výzkumná agentura Median v nedávné době informovala o sledovanosti hokejového mistrovství v českých domácnostech a mimo ně. Výjimkou z pohledu sledovanosti mimo domov nebylo ani před pár dny zakončené fotbalové Euro 2016. I zde se značně projevila sledovanost utkání v restauracích, veřejných projekcích, zaměstnáních či tzv. druhých domovech. Data společnosti Median z elektronického projektu adMeter 1000 umožňují analyzovat sledovanost mimo domov díky využití aplikace, kterou jsou vybaveni panelisté adMeteru ve svých mobilních telefonech.
Průměrná sledovanost mimo domov dosáhla u zápasů českého týmu ve skupině 29 % z celkové sledovanosti všech českých zápasů. „Neboli necelá třetina celkové sledovanosti zápasů české reprezentace na Euru se odehrála mimo domácnosti, kde dnes standardně měříme televizní sledovanost a to nelze u podobných sportovních akcí ve statistikách zanedbat,“ uvedl k výstupům analytik a marketingový ředitel projektu adMeter Josef Fišer. „Čísla jsou v podstatě shodná se sledovaností mimo domov z nedávného hokejového šampionátu, kde průměrná sledovanost českých zápasů ve skupině mimo domov činila 28 %,“ dodal.
Nadstandardní byl z pohledu sledovanosti mimo domov zápas s Chorvaty, kde se tato sledovanost vyšplhala až na 37 %.
Sledovanost utkání ČR - Chorvatsko
„Tento zápas byl svým podílem sledovaností mimo domácnosti poměrně překvapením. Čekali jsme, že dominovat bude zápas se Španělskem, který začínal již v 15:00, zatímco utkání s Chorvaty až od 18:00,“ komentuje Fišer. Ukazuje se nicméně, že sledovanost mimo domov ovlivňuje řada faktorů – například nejen hrací časy, ale i den přenosu.
„Zatímco zápas se Španělskem proběhl v pondělní odpoledne, kdy sice část diváků mohla sledovat utkání mimo domov především v práci, utkání s chorvatským týmem zahajovalo v podvečerní hodiny v pátek, kdy velká část fotbalových fanoušků pravděpodobně využila předvíkendového večera k návštěvě restaurací a veřejných projekcí,“ vysvětluje Fišer.
Sledovanost utkání ČR - Španělsko
Výstupy z měření adMeter demonstrují řadu dalších vhledů do problematiky sledovanosti sportovních událostí. Příkladem je možnost sledovat, jak se proměny v náladách a emocích televizních fanoušků způsobené aktuálním děním v zápase odrážejí ve sledovanosti.
„U zápasu s Chorvatskem si můžeme všimnout, jak dotažení původně nepříznivého skóre českým týmem zvyšuje jak celkovou sledovanost, tak především tu mimo domov, zatímco vývoj sledovanosti zápasu s Tureckem odráží postupnou skepsi diváků vyplývající ze vstřeleného gólu Turky před závěrem první půle, což se projevuje především poklesem sledovanosti mimo domov v druhé půli hracího času,“ poukazuje Fišer.
Sledovanost utkání ČR - Turecko
Podobně jako v jiných výstupech analýz sledovanosti mimo domov ze sportovních akcí, i při zápasech na Euru 2016 je patrná nižší přelaďovanost v přestávkách zápasů, kdy návštěvníci restaurací a veřejných projekcí nemají kontrolu nad sledovaným programem, jako je tomu v jejich domácnostech.
Pohled na další zápasy Eura již bez české účasti demonstruje většinou nižší podíly sledovanosti mimo domov ve srovnání s průměrem se zápasy v naší skupině (výjimku tvoří jen utkání Wales - Severní Irsko a Německo - Itálie).
Median takto analyzoval celkovou sledovanost všech zápasů českého týmu a playoff utkání fotbalového Eura 2016. Výsledky analýz včetně jejich třídění pro různé sociodemografické skupiny si můžete prohlédnout v interaktivním online prostředí.
adMeter umožňuje analyzovat nejen živou televizní sledovanost, ale i další rozměry celkového mediálního obrazu šampionátu. Například jak se na celkové mediální expozici Eura podílí mimo živé televizní sledovanosti sledovanost odložená, poslechovost zápasů v rozhlase, nebo jejich sledovanost na internetu. „Naše čísla ukazují, že české zápasy na Euru 2016 nepatřily k těm, kde by se významněji prosadila internetová sledovanost, nebo poslech v rozhlase. Jejich rating se pohybuje v zlomcích, maximálně kolem 1-2%,“ uzavírá Josef Fišer.
Zdroj dat: Grafy jsou výstupem měření adMeter z června a července 2016, které realizuje výzkumná agentura Median, aktuálně na vzorku 1000 respondentů ve věku 15-69 let. adMeter měří sledovanost TV na bázi audiomatchingu a poskytuje elektronicky měřená data rovněž pro analýzy poslechovosti rádií a konzumace internetu.