Právo v marketingu: Jaký obsah lze vlastně sdílet?
Jak je to vlastně se sdílením obsahu v marketingu, ukázal seminář Právo v marketingu.

Internet a sociální sítě jsou dnes nedílnou součástí marketingové komunikace, jak je to ale vlastně se sdílením obsahu? Lze sdílením porušit autorské právo? A na co vše je potřeba dát si pozor? „I v marketingu platí, že neznalost zákona neomlouvá. Marketéři by měli být obeznámeni zejména s autorským zákonem, některými paragrafy občanského zákoníku, a také trestní zákoník obsahuje některá marketingová překvapení,“ upozorňuje Petra Dolejšová z advokátní kanceláře eLegal, jež minulý týden pořádala seminář Právo v marketingu.
Autorským zákonem může být chráněno de facto vše, co je jedinečné a bylo vytvořeno s jistou mírou kreativity. Za autorské dílo zdaleka nemusí být považován jen umělecký obraz, fotografie nebo článek, ale svého autorství se může domáhat i tvůrce veršovaného tweetu. „Autorem díla navíc může být jen fyzická osoba,“ dodává Petra Dolejšová, odkazujíc na nedávný spor o selfie opice.
Má opice právo na duševní vlastnictví k fotografii?Spor o autorské právo opice na vlastní selfie se týkal čtyři roky starých fotografií, které v rezervaci Tangkoko na indonéském ostrově Sulawesi vytvořil makak Naruto. Opice tehdy využila situace, kdy si fotograf David Slater z organizace Wildlife Personalities odložil svůj fotoaparát, přístroje se zmocnila a mačkala spoušť s objektivem obráceným proti sobě.![]() |
U fotografií, ilustrací a dalšího obsahu v komunikaci by tak měli být marketéři a s nimi i jejich agentury obezřetní, a to i v případě, že za tímto účelem využívají fotobanku. „Ve chvíli, kdy si stáhnete z fotobanky fotografii, jejíž autorská práva nebyla s autorem vyřešena, autor se bude soudit s Vámi, nikoliv s fotobankou. Vy budete mít následně možnost o odškodné žádat fotobanku,“ vysvětluje Petra Dolejšová. I v případě fotografie z fotobanky je proto nutné udělat maximum možného k zjištění, že je autorská licence vyřešena. „Dobré je se také ujistit, zda se licence vztahuje i na možnost úprav. Některé licence tyto úpravy nepovolují,“ doplňuje Dolejšová.
Ve chvíli, kdy si daná firma nechává tvořit obsah na zakázku, je nutné uzavřít s tvůrci licenční smlouvu. „Zadavatel musí zajistit, že veškerá autorská práva budou patřit jemu. Dané dílo bude nejen vlastnit, ale bude jej moci využívat pro všechny možné účely, dále ho upravovat či jej postoupit nebo podlicencovat někomu dalšímu,“ popisuje Petra Dolejšová. Ve chvíli, kdy si takovou licenci zadavatel smluvně nepodchytí, může se ocitnout v podobné situaci jako společnost Metrostav, jež bude muset kvůli sporu s výtvarníkem změnit své logo.
Metrostav bude muset změnit logoPodle nedávného rozhodnutí Vrchního soudu v Praze bude muset tuzemská stavební společnost Metrostav změnit své logo, které původně vytvořil výtvarník Karel Míšek. Firma jeho logo totiž v roce 2006 ve spolupráci s jiným grafikem pozměnila a nyní používá odlišná písma i barvy v kombinaci s původními Míškovými nápady.![]() |
Autorská práva je firma povinna dodržovat také na sociálních sítích. Nahrává-li přímo na svůj firemní profil fotografie, videa či texty, musí být autorská práva ošetřena. Výjimku tvoří jen sdílení článků z jiných webů. „Na sdílení článku licenci nepotřebujete, ale nesmíte tím rozšiřovat původní publikum, tzn. že nesmíte například sdílet článek z placené sekce. Zároveň je potřeba se ujistit, že i sdílený článek má autorská práva ošetřena,“ říká Petra Dolejšová. Zasdílí-li firma například článek, v němž budou užity fotografie bez příslušné licence, a tím porušena autorská práva, může autor požadovat odškodnění nejen od subjektu, který článek vydal, ale i od toho, kdo jej zasdílel.
Zákony pro marketéryLidé pracující v marketingu by se měli seznámit s následujícími zákony či jejich částmi: Autorský zákon: zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů Zákon o ochraně osobních údajů: zákon č. 101/2002 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů Zákon o ochraně spotřebitele: zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele Občanský zákoník: zákon č. 89/2012, § 2976 - § 2990 Nekalá soutěž Trestní zákoník: zákon č. 40/2009, § 268 Porušení práv k ochranné známce a jiným označením |
-stk-