ČS, T-Mobile a Nestlé blokují dezinformační weby
Česká spořitelna stahuje reklamu z dezinformačních webů, T-Mobile ji blokuje už půl roku.
Na dezinformačních webech, které v Česku soustavně monitoruje think-tank Evropské hodnoty, se objevuje inzerce mnohých zadavatelů, mezi něž patří či patřili i tak velcí hráči, jako je T-Mobile, Nestlé nebo Česká spořitelna. Mnohdy o své „podpoře“ webů, které účelově šíří dezinformace, manipulují s fakty a poskytují zaujaté zpravodajství, zadavatelé ani neví. Ve většině případů se totiž nejedná o přímou inzerci, ale o reklamu prostřednictvím služeb typu Google AdSense či Sklik od Seznam.cz.
Česká spořitelna se po největší české jazykové škole James Cook Languages, která tak učinila už v květnu 2016, nyní rozhodla svou online inzerci z českých dezinformačních webů stáhnout a distancovat se od nich.
„Jsme s našimi klienty již téměř dvě století a vždy jsme pro ně byli spolehlivým rádcem v oblasti financí. Věříme také, že naše zodpovědnost vůči společnosti překračuje hranice bankovního světa a že lidem můžeme sloužit i jako kompas, který je bezpečně provede mořem mediálních informací. Proto je pro nás nepřijatelné podporovat zdroje nepodložených, a někdy dokonce záměrně lživých informací. Z tohoto důvodu se naše reklama nebude objevovat na dezinformačních webech. Tím však nikomu neupíráme právo získávat informace ze zdrojů, které uzná za vhodné. Oceňujeme, že se think-tank Evropské hodnoty této oblasti věnuje a zviditelnil tento problém,“ řekla Kristýna Havligerová, tisková mluvčí České spořitelny.
Inzerce České spořitelny se tak objevovala na webu ac24.cz, který mimo jiné své čtenáře na doporučení „ruských vůdců“ vyzýval k tomu, aby si „ihned vybrali peníze ze západních bank“. Kromě toho se ale zde objevily i články s titulky „Rakouská banka Erste Bank (majitelka České spořitelny) zavřela účet skupině proti masové migrace“ nebo „Matce České spořitelny se zhroutily akcie po odhalení 40% nárůstu mizerných dluhů a po rekordní ztrátě“.
Podobně paradoxní situace nastávala i u jiných zadavatelů. Například reklama T-Mobile se objevila na webech, kde se čtenáři mohli dočíst o tom, jaký je tajný význam mobilních věží a že předávání telefonního signálu je tou poslední z jejich funkcí. Podle informací MediaGuru.cz T-Mobile reklamu na dezinformačních webech blokuje přes půl roku. „Reklamu na dezinformačních webech už nezobrazujeme, zhruba před půl rokem jsme všech asi 80 webů ,blacklistovali'. Nicméně občas samozřejmě může nastat chyba a na dané weby proteče i naše reklama – žádný systém není neomylný, ale mělo by se to stávat minimálně. Jedinou výjimkou je aplikace Můj T-Mobile, kterou cílíme na všechny zákazníky T-Mobile bez rozdílu,“ popsal pro MediaGuru.cz Lukáš Hrabal z tiskového oddělení společnosti.
Problematiku zobrazování reklamy na dezinformačních webech řeší také Nestlé. „V Nestlé jsme tuto problematiku otevřeli znovu na přelomu srpna a září. Výsledkem je blacklist webů, na kterých se naše reklama nesmí objevit vůbec. Tento seznam pravidelně aktualizujeme tak, aby reagoval na současné dění a situaci. Kromě tohoto výčtu jsme zavedli i seznam klíčových slov. Pokud se tato vyskytnou v článku, reklama se též nezobrazí. Nestlé je zárukou kvality nejen značek a výrobků, ale také komunikace. S tímto typem webů proto rozhodně nechceme být proto spojováni,“ uvedla za Nestlé tisková mluvčí Andrea Brožová.
Think-tank Evropské hodnoty zjistil, že na dezinformačních webech se za sledované období 18. – 23. června 2016 objevila inzerce 75 firem. Kromě České spořitelny, T-Mobile a Nestlé se mezi ně dále řadily například Mitsubishi, BASF, Škoda, Jacobs, Pickwick, Seznam.cz, Amazon, Fortuna nebo Hyundai. Kompletní přehled i s náhledy reklam je obsažen v analýze Reklama na českých dezinformačních webech.
„Často jde o nevědomý krok, kdy dané společnosti ani netuší, že tam inzerují. Pokud české společnosti inzerují na těchto webech, fakticky přímo financují jejich aktivity, mezi které patří také systematická výroba dezinformací a konspiračních teorií. Tento fenomén tak zamořuje a otravuje veřejný prostor a poškozuje slušnou veřejnou debatu založenou na faktech,“ říká Jakub Janda, zástupce ředitele think-tanku Evropské hodnoty a vedoucí programu Kremlin Watch.
K monitoringu reklamy se think-tank inspiroval u slovenského projektu Konspiratori.sk, na jehož základě stáhlo své reklamy z dezinformačních webů přes 1400 firem, a tedy přes 10 000 online reklamních kampaní.
O dezinformačních webech jsme psali také zde. |
Aktualizováno o vyjádření společnosti T-Mobile a Nestlé.
-stk-