Mediální trh i letos procházel konsolidací

středa, 28. prosince 2016, 12:30 Internet & Mobil, Rádio, Tisk, TV MediaGuru

Pokračování majetkových změn, rostoucí konkurence v onlinu či prolínání mediatypů přinesl rok 2016.

Pokračování vlastnických změn českých médií, další snahy o hledání účinných obchodních modelů zejména tradičních médií, rozvoj hybridního televizního vysílání či zvyšující se konkurence v online zpravodajství provázely vývoj na mediálním trhu v roce 2016.

Z hlediska majetkových změn začal rok 2016 vytvářením nové strategie mediální skupiny Vltava Labe Media (dříve Vltava Labe Press), kterou na podzim 2015 převzala investiční skupina Penta. Nový management firmy, vnitřní fúze získaných společností (VLP, Astrosat, Tablet Media) a v první řadě snaha změnit postavení Deníku na pražském trhu patřily k hlavním milníkům vývoje skupiny v roce 2016. Předpoklady, že český mediální trh není s konsolidací u konce, potvrdila na jaře akvizice větší části titulů společnosti Mladá fronta firmou CN Invest (Czech News Center), čímž se záběr podnikatele Daniela Křetínského na českém mediálním trhu zvýšil. Nejen v tiskovém segmentu se přitom očekávají další vlastnické změny. Mluví se o možných akvizicích zbývajících silných vydavatelských domů, které jsou ještě ve vlastnictví zahraničních mediálních skupin (Bauer Media, Burda Praha) a na stole je i otázka proměny vlastnictví televizního trhu. Pokud se naplní očekávání, že také v jejich případě dojde ke změně majitele některými z "nových vlastníků", mediální trh tím bude de facto rozdělen. Otázkou také je, jak se bude vyvíjet partnerství čínské CEFC v Empresa Media a zda se čínská firma nebude chtít na českém trhu více rozkročit. Zvyšující se postavení tuzemských podnikatelů na mediálním trhu dokládají i letošní aktivity skupiny Premium Media Group spojené s právníkem Jaroslavem Havlem, která vstoupila na tiskový trh.

Rok 2016 byl také ve znamení vzniku nových zpravodajských online projektů ze strany velkých mediálních hráčů. Zatímco v posledních letech jsme registrovali nové zpravodajské aktivity na internetu od novinářů, kteří nesouhlasili s majetkovými změnami mainstreamových českých médií a v online prostředí zakládali své projekty, v letošním roce přišly s velkými zpravodajskými online médii největší tuzemské mediální firmy. Pozornost přitáhl především nový zpravodajský počin internetové jedničky Seznam.cz, která oznámila záměr investovat do tvorby vlastního zpravodajského obsahu a v říjnu spustila Seznam Zprávy, a ke konci roku aktivita Czech News Center, která uvedla server Info.cz. Oba projekty mají ambice zařadit se k nejnavštěvovanějším tuzemským zpravodajským serverům.

Aktivita Seznamu, který se snaží být vlivným hráčem i mezi poskytovatelem mediálního obsahu, podtrhuje konvergence mezi původně technologickými firmami (Seznam, Facebook, Google) a tradičními tvůrci mediálního obsahu. Je zřejmé, že prvně jmenovaná skupina se tlačí také do pozice producenta mediálního obsahu a viditelněji konkuruje tradičním mediálním firmám. O to usilují i mobilní operátoři. Na druhou stranu klasičtí televizní vysílatelé stále více pronikají do online prostředí. Rozmach hybridního televizního vysílání (HbbTV), který propojuje televize a internet, naplno propukl v letošním roce. Díky tomu se na českém trhu prosazují i automatizované programatické systémy prodeje reklamy, které se z online prostředí rozšiřují i do televize či jiných mediatypů.

Tradiční mediální firmy se zase stále snaží hledat efektivní obchodní modely pro současnost a budoucnost. Zájem rozšiřovat se do e-commerce či spřízněných internetových řešení pramení právě z nutnosti vybudovat účinné zdroje příjmů i pro nadcházející roky. O vydavatelích tištěných periodik to platí již několik let. O efektivitě svého obchodního modelu musejí ale uvažovat i audiovizuální média. Televize, přestože její postavení na reklamním trhu se zdá být neochvějné a příjmy zajištěny, nemůže mít jistotu o budoucnosti s ohledem na chystaný přechod na nový digitální vysílací standard DVB-T2. Nelze vyloučit, že nutná změna přinese jiné rozložení vysílacích platforem v Česku a že televizní skupiny, které se teď orientují na bezplatné vysílání, začnou přicházet také s placenými stanicemi. Skupina Prima už vyslala první signál, když do placeného vysílání umístila svůj nový kanál Prima +1, který nabízí o hodinu posunuté vysílání oproti běžnému vysílání.

Končící rok přinesl také vzruch na poli mediální legislativy. Postarala se o to snaha některých poslanců omezit vlastnictví médií vicepremiéra Andreje Babiše, a to v zákoně o střetu zájmů. Pokud by tento zákon vstoupil v platnost, přinesl by po dlouhých letech do české mediální legislativy regulaci vlastnictví. Zákon ale před koncem roku vetoval prezident Zeman. Na jeho další vývoj je potřeba počkat do nového roku 2017. Platí to i o novele zákona, která by přeřadila sazbu DPH novin a časopisů z 15 % na 10 %. Návrh zákona sice prošel Sněmovnou a Senátem, ale rovněž ho vetoval prezident. V neposlední řadě se vzrušené diskuse vedou o novele zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, která mj. zavádí pro televize povinné označování pořadů (labeling) a proti které se staví televizní vysílatelé. Před koncem roku se do Sněmovny dostal i návrh novely zákona o ČT a ČRo, který by v případě přijetí znamenal podstatnou změnu volby členů rad médií veřejné služby. Nejen uvedené legislativní předpisy, ale i výše uvedené trendy, budou rezonovat v novém roce 2017.

Výběr hlavních událostí na mediálním trhu v roce 2016

TELEVIZE

AT&T se dohodla na převzetí mediálního konglomerátu Time Warner, celková hodnota transakce včetně dluhu Time Warner má činit 109 miliard dolarů (asi 2,7 bilionu Kč). Time Warner je rovněž hlavním akcionářem CME, která vlastní televizi Nova. Satelitní platforma Skylink spustila v HD režimu stanice Prima +1 a Joj +1. Vysílání je posunuté o jednu hodinu oproti kanálům v živém vysílání. Mezinárodní kanál skupiny Markíza s názvem Markíza International, který je určen pro český trh, zahájil své vysílání 1. února 2016. Pro slovenské diváky je zase určen kanál Nova International, který nabízí pořady z vlastní tvorby TV Nova. Svůj vlastní kanál určený pro televizní diváky na Slovensku připravuje i TV Prima. Spuštění vysílání Prima Plus na Slovensku má nastat na začátku roku 2017. Slovenská mediální skupina Joj Media House spustila v září v Česku další televizní kanál, a to „rodinnou“ stanici Joj Family. O2 TV rozšířila svou nabídku sportovního obsahu, připravila ke spuštění kanál O2 TV Fotbal (srpen 2016), pracuje na spuštění O2 TV Hokej (podzim 2017) a O2 TV Tenis (začátek roku 2017). T-Mobile spustila svou IPTV, a to pod názvem T-Mobile TV. Česko přejde na digitální televizní standard DVB-T2 k 1. únoru 2021. Strategii rozvoje zemského digitálního televizního vysílání schválila vláda. Přechod si vyžádá celkové náklady mezi 871 mil. až 1,05 mld. Kč. Digitální pozemní televizní vysílání (DTT) nemá podle generálního ředitele skupiny Nova Christopha Mainusche budoucnost a státy by neměly investovat do podpory přechodu na nový standard DVB-T2. Marketingové a PR aktivity skupiny Prima zastřešila pod obchodní značkou Solootions. Prima také založila novou společnost Prima Direct, s níž se chce zaměřovat na direct marketingové aktivity. Prvním jejím projektem byla platforma Prima Port. Na konci roku byla ale Prima Port zrušena. Pražská R2B2 realizovala první programatickou televizní kampaň. Podle informací společnosti šlo o vůbec první programatickou TV kampaň v rámci ČR a kontinentální Evropy. Zadavatelem byla společnost Sazka. Hudební stanice Óčko začala jako první česká televize nabízet nákup reklamy přes programatické systémy na své hybridní platformě HbbTV. V noci z pondělí 31. října na úterý 1. listopadu spustila skupina Nova do testovacího provozu aplikaci hybridní televize (HbbTV). Zastupitelství tematických stanic Atmedia zruší od roku 2017 agenturní bonusy. UPC oznámila sloučení UPC ČR a UPC Broadband Slovakia. Změnou chce UPC posílit své postavení na trzích v Česku a na Slovensku. Hudební televizní kanál Barrandov Muzika se od 1.1. 2017 změní na Barrandov Family. Z pozice společníka hudební televize odchází Peter Núňez, podíl převede na Jaromíra Soukupa, který je jediným vlastníkem stanice. Licence televizních stanic Mňam TV a Mňau TV, provozované do konce října společností CE Media, odkoupila společnost S&P Broadcasting. Ta ohlásila odchod z pozemního digitálního multiplexu 4. Our Media, vydavatel Parlamentních listů, vstoupila do regionální televize Praha TV. Získala zde třetinový podíl, a nahradila tak spoluvlastníka Polar televize Ostrava.

TISK

Mladá fronta prodala část svých médií. Oficiálním kupujícím byla společnost Serafico investment. Poté došlo k převodu aktiv ze Serafico investment na CN Invest. Předmětem prodeje je deník E15, více než desítka časopisů a část online portfolia. Mladé frontě zůstává Euro, Profit, knihy a některé odborné tituly. Čínská CEFC získala v Empresa Media 49% podíl a v Médee podíl ve výši 30 %. Vltava-Labe-Press, Astrosat Media a Tablet Media se sloučily do jedné společnosti s názvem Angaur a jako samostatné firmy zanikly. Pražský deník se od pondělí 25. dubna představil v nové podobě. Zavedl mj, speciální distribuci pomocí samodběrných pytlů. Premium Media Group uvedla v nové podobě magazín Architect+, který navazuje na tradiční časopis Architekt. Premium Media Group patří do holdingu Czechoslovak Premium Brands, která je spojená s právníkem Jaroslavem Havlem. Skupina už letos převzala byznys magazín Estate, golfový časopis ForGolf a do roka chce přijít minimálně se třemi dalšími tituly. Bauer Media začala vydávat ženský měsíčník Můj svět. Cílí s ním především na ženy ve věku od 35 do 55 let spíše z menších měst. Empresa Media uvedla nový zpravodajsko-ekonomický týdeník Faktor S. Skupina Vltava-Labe-Media zavedla od 1. února 2016 nový inzertní produkt s názvem Big Hit. Společnost Media Rey SE ukončila k 31.12. 2016 českou verzi mezinárodního časopisu Newsweek. Vltava Labe Media (VLM) s platností od 1. ledna 2017 zruší 15% agenturní provizi pro tištěná i onlinová média. Burda Praha končí vydávání české edice časopisu InStyle a pánského magazínu Maxim. Albatros Media koupila společnosti Egmont ČR, Palmknihy a Nakladatelství Kniha Zlín. Aktiva spojená s vydáváním časopisů Egmont zůstala i nadále ve vlastnictví skupiny Egmont. Mafra vytvořila kreativní oddělení Mafra Creative, zaměřené na reklamní video produkci, tj. natáčení spotů, znělek a upoutávek. Burda Praha převedla svůj podíl ve výši 39 % v distribuční společnosti Mediaprint & Kapa Pressegrosso na svoji sesterskou firmu Komunikace 2000. Záměrem Burdy je oddělit vydavatelskou činnost od distribuční. Lenka Černá, výkonná ředitelka společnosti Annonce, která je vydavatelem stejnojmenného periodika, získala desetiprocentní podíl ve firmě. Zahájil nový časopis pro teenagery JJ („džej džej“), jeho texty připravují nejsledovanější youtubeři v Česku a na Slovensku. Vydavatelem je společnost Street Light Production.

ONLINE

Od roku 2017 ustupuje Seznam.cz od vyplácení agenturních bonusů. Přidává se tak k televizním stanicím Nova a Prima, které bonusy zrušily v minulých letech. Seznam.cz spustil také své vlastní zpravodajství pod názvem Seznam Zprávy.  Zprávy se mají postupně rozšířit i do chytrých hybridních televizí. Internetová jednička také vstoupila do hybridního (HbbTV) vysílání. Videoobsah je možné od 31. května sledovat v multiplexu 4 na televizích podporujících hybridní vysílání. K dispozici je pod názvem Seznam.cz TV. Czech News Center spustila svůj nový zpravodajský server Info.cz. Jeho ambicí je přinášet nejpodstatnější informace dne. Economia se dohodla na dalším pokračování spolupráce se společností Diskurz TV, jež provozuje internetovou televizi DVTV. Dohoda byla uzavřena na další tři roky, tedy pro období 2017–2019. Vltava Labe Media stoprocentně ovládla největší internetové mediazastupitelství v Česku AdActive. VLM do té doby vlastnila v AdActive 30% podíl. Bauer Media získala většinový podíl v NetBrokers Holdingu, do kterého patří zejména ePojisteni.cz, Superpoistenie.sk, Tarifomat, Uspory.cz, ProfiSMS, slevové portály SlevyDnes.cz a Zapakatel.cz. Server iHNed.cz a web týdeníku Respekt odstranily pro předplatitele bannerové reklamy. Videoslužba Netflix rozšířila svoji internetovou televizi do dalších více než 130 světových zemí včetně Česka. Společnost Mladá fronta koupila několik serverů, mezi nimi i Cnews.cz, VideaČesky.cz, Raketka.cz, HryProDívky.cz, stahovací weby Stáhnu.cz a MůjSoubor.cz, pracovní portál Flek.cz či videoherní WoT.cz. Zahájil placený prémiový server Echo Prime společnosti Echo Media. Pomocí platformy Hithit vybral server na své spuštění necelých 1,6 mil. Kč, přispělo téměř 840 uživatelů. Od nového ročníku 1. fotbalové ligy (léto 2016) zpoplatňuje server iSport.cz přímé přenosy (streamy) ze všech zápasů daného kola. Burda Praha odprodala online herní portál a magazín Hrej.cz společnosti Xzone, která provozuje stejnojmenný internetový obchod a síť prodejen se zaměřením na počítačové a konzolové hry. Vltava Labe Media ukončila na tabletech týdeník Dotyk, přesunula ho na internet. To později vedlo i k odchodu šéfredaktorky Evy Hanákové a následně celého původního redakčního týmu prvního českého tabletového týdeníku.

RÁDIO

Rada ČRo zvolila Reného Zavorala novým generálním ředitelem Českého rozhlasu. Šestiletého funkčního období se ujal 21.1. 2016. Po Zavoralově nástupu se počet manažerů ČRo měl snížit ze 150 na zhruba 120 a počet řídících úrovní se ze čtyř na tři. Síť devíti regionálních stanic Hitrádií změnila po deseti letech vizuální styl a zvukový obal. Nový branding má posílit vnímání značky Hitrádií a oslovit nové posluchače ve věku 25-45 let. Skupina Media Bohemia založila novou společnost MMS Digital, do které převedla své projekty v oblasti e-commerce, které dosud rozvíjela pod Media Marketing Services (MMS). Majetková struktura zpravodajského Rádia Zet (dříve BBC) se rozdělila mezi dva vlastníky. Stoprocentní vlastník Lagardere Active ČR převedla podíl ve výši 50 % na Media Bohemia. Do východočeského Rádia Černá Hora vstoupila tuzemská největší rozhlasová regionální skupina Media Bohemia. V rádiu získala 48% podíl.

OUTDOOR 

Eskalovalo napětí mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a společností Rencar o poskytování reklamních ploch na vozech MHD. Novinkou nové verze nástroje BigPlan 2.0 je rozšíření cílových skupin pro plánování a vyhodnocování. Nově je možné kampaň optimalizovat i na reach 3+, 5+ a 8+. Hlavní změnou je možnost plánování nejen podle množství nosičů v kampani, ale i podle zásahu anebo rozpočtu. Společnost BigBoard Praha pokračuje v konsolidaci trhu venkovní reklamy. Koupila firmu News Advertising. LedMultimedia, hlavní hráč na trhu digitálního out-of-home (DOOH), pokračovala v rozšiřování portfolia, když mj. převzala poslední dvě LED obrazovky v Praze od firmy Screenet.

OSTATNÍ

Dentsu Aegis Network podepsala dohodu o akvizici digitální skupiny Adexpres (Adexpres, Bistro, Bistro Social, Mobile Internet). Od 1. února 2016 se odložená televizní sledovanost „nultého“ dne stala součástí oficiální televizní měny dat ATO. Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) vybralo společnost Gemius jako dodavatele pro měření internetu v letech 2017-2020. Unie vydavatelů s podporou sdružení mediálních agentur ASMEA vyhlásila tendr na měření čtenosti tištěných titulů Media projekt pro období let 2018-2022. Asociace televizních organizací (ATO) uzavřela smlouvu s Nielsen Admosphere na crossplatformní elektronické měření sledovanosti pro 2018-2022. Vedle klasického živého i odloženého TV vysílání změří také videa na internetu. Měřena budou všechna koncová zařízení (TV, PC, mobil, tablet aj). Poslanecká sněmovna znovu schválila návrh zákona o střetu zájmů (zvaný lex Babiš). Úprava ohledně médií předpokládá, že člen vlády by musel nejpozději do dvou měsíců od nástupu do kabinetu ukončit provozování TV a rozhlasu nebo vydávání tisku. Restrikce se má týkat i senátorů a dalších politiků. Návrh zákona ale vetoval prezident Miloš Zeman. Do Poslanecké sněmovny dorazil návrh novel zákonů o České televizi a Českém rozhlasu. Poslanecký návrh počítá s novým způsobem volby členů Rady České televize a Rady Českého rozhlasu. Novela zákona o přeřazení novin a časopisů z nynější 15% sazby DPH do sazby 10% prošla Poslaneckou sněmovnou i Senátem. Vetoval ji ale prezident Zeman. Novela měla být účinná od ledna 2017.

-mav-