Majitelé Bauer Media prodej v Česku nikdy nezvažovali
Člen představenstva mateřské Bauer Media Group Witold Wozniak mluví o plánech na českém trhu.
Bauer Media vstoupila před koncem letošního roku do společnosti NetBrokers Holding, do které patří mimo jiné ePojištění.cz. Na českém trhu to je pro Bauer Media první významnější investice mimo klasický vydavatelský segment. Proč jste se k tomuto kroku rozhodli?
Bauer Media Group vyhledává po celém světě nové investiční příležitosti zejména v médiích a ve vybraných digitálních segmentech. Podle mého názoru má společnost NetBrokers Holding, orientovaná na lead generation (způsob získávání leadů zákazníků na internetu, kteří projeví zájem o produkt nebo službu, pozn. red.) a na online pojištění, výhledově výborný byznysový potenciál. Transformace od tradiční masové inzerce k výkonnostním modelům přináší zcela nové marketingové standardy.
Je to tedy pro Bauer Media natolik zajímavé, že byste chtěli v oblasti lead generation dále investovat?
V NetBrokers Holdingu jsme pasivním spoluinvestorem. Nicméně aktivně podporujeme zakladatele firmy v růstové strategii. Společnost se dobře organicky vyvíjí, ale další akvizice – pokud nám dávají smysl – nemůžeme vyloučit. Bauer Media už v podobných oblastech investuje v Polsku, Švédsku, Finsku a Norsku a v rámci skupiny tak máme s tímto odvětvím pozitivní zkušenosti.
Jaké jsou další možnosti vašeho rozvoje v digitálních médiích?
Na trhu stále vznikají nová online tržiště nebo zprostředkovatelské agentury. Například v Polsku jsme uvedli několik úspěšných SEO agentur nebo agregátorů zboží. Konkrétní plány ale bohužel přiblížit nemohu, to je doufám pochopitelné.
Na českém trhu se dlouhodobě spekuluje o prodeji Bauer Media. Můžete to komentovat?
Takové spekulace slýcháme už mnoho let, ale zesílily po odchodu některých zahraničních vydavatelů. Je pravda, že jsme od převážně lokálních hráčů obdrželi několik nabídek. To je pochopitelné, protože Bauer Media je v Česku jasný lídr v segmentu časopisů s velmi dobrým vývojem a expanzivními plány. Všechny nabídky, které jsme obdrželi, byly prezentovány rodině Bauerů (vlastník skupiny Bauer Media, pozn. red.), ale ta se nikdy nerozhodla je dokonce ani zvažovat.
Zmínil jste expanzivní plány. Chce tedy Bauer Media na českém trhu nakupovat další média?
Jednoznačně. Stejně jako se jiní neustále snaží koupit od nás vydavatelská aktiva, máme my silný zájem o lokální hráče v segmentu rádií nebo webových portálů. Silné postavení na rádiovém trhu máme v Polsku, na Slovensku, Velké Británii, Švédsku, Finsku, Norsku a Dánsku, takže český trh by byl pro nás přirozeným kamínkem do mozaiky.
Jak se vůbec Bauer dívá na vlastnické změny na českém mediálním trhu?
Vnímáme to tak, že zájem ze strany lokálních hráčů získávat zpět média od zahraničních vlastníků je v Česku vyšší než na jiných evropských trzích. Přestože se můžou vyskytovat spekulace o tom, že získání názorových médií, jakými jsou televize, rádio, noviny či weby, souvisí se specifickými zájmy, osobně si nejsem vědom toho, že by v Česku docházelo ke zneužití této výsady.
Bauer Media dosahuje na českém trhu velmi dobrých hospodářských výsledků. Jaký byl v tomto ohledu rok 2016?
Máme velmi profesionální a zkušený vydavatelský tým, což je pro úspěch společnosti zásadní. Naši zaměstnanci jsou hrdi na to, že pracují pro Bauer Media, a to je naše velká výhoda. Soustředíme se neustále na výtěžnost našich produktů. Portfolio máme velmi široké, ale zároveň dobře vyvážené z hlediska titulů orientovaných na distribuci a na inzerci. Díky novým produktům a přísné kontrole nákladů jsme v loňském roce udrželi obrat a dokonce vylepšili finanční výsledky. A to i přes to, že jsme investovali do uvedení dvou nových časopisů - Nostalgie a Můj svět. Také jsme podstatně zvýšili podíl na inzertním trhu. Tedy hned několik důvodů k tomu, abychom lokálnímu týmu pogratulovali.
Plánujete v roce 2017 uvedení nových titulů?
Za chod firmy a za rozvoj nových věcí je plně odpovědný lokální management. Samozřejmě ale existují obecné principy, které chceme naplňovat. Patří k nim stabilizace prodaných nákladů, marketingová podpora klíčových titulů a testy nových magazínů v počtu 2-3 ročně, které by mohly otevřít nové příležitosti. A naším záměrem je nadále zvyšovat tržní podíl na distribučním i inzertním trhu.
O změnách ve struktuře firmy neuvažujete?
Struktura firmy i její management jsou velmi dobré, takže ke změnám není žádný důvod.
Witold Wozniak, člen představenstva Bauer Media GroupWitold Wozniak je členem tříčlenného představenstva společnosti Bauer Media Group. Do představenstva, které podléhá přímo člence vydavatelské rodiny Yvonne Bauer, byl jmenován v květnu 2015. Je odpovědný za působení koncernu ve východoevropských zemích, dále za oblast tiskové výroby a digitálních médií v zahraničních společnostech Bauer Media. Od roku 1999 je generálním ředitelem Bauer Media v Polsku, kde se výrazně podílel na vybudování pozice jedničky tohoto mediálního domu jak v oblasti printu, tak v online a tiskárenské produkci. |