Prima se vrací do českých rukou, za MTG zvýšila výkony
Po dvanácti letech se Prima vrací zpět do rukou českých investorů. Většinu má opět Ivan Zach.

Dvanáctileté působení švédské společnosti MTG v televizní skupině Prima se uzavírá. Švédská mediální firma, která vstoupila do Primy v roce 2005, odprodává svůj poloviční podíl nově vzniklé společnosti Denemo Media. V ní mají podíl podnikatelé Vladimír Komár (75 %) a Ivan Zach (25 %), kterému patří druhá polovina televize. Druhá nejsilnější komerční televize se tak vrací do českých rukou a Ivan Zach se znovu stává většinovým vlastníkem televize Prima. Právě od Ivana Zacha kupovali Švédové před lety svůj poloviční podíl v rozhodující firmě GES Media Holding. Švédská MTG odhaduje, že návratnost investice do televizních aktivit na českém trhu představuje 1,6 mld. SEK, což je cca 4,5 mld. Kč.
Ekonomicky si Prima za působení švédského spoluvlastníka polepšila. Obrat skupiny se zvýšil z 1,6 mld. Kč v roce 2005 na 2,8 mld. Kč v roce 2015, za který jsou k dispozici poslední hospodářské výsledky. Zisk po zdanění se v průběhu sledovaných let pohyboval v průměru na necelých 300 mil. Kč ročně. Nejslabší byl z tohoto pohledu rok 2005 (86 mil. Kč), kdy MTG do televize vstupovala (vstup oznámen 30.9. 2005), naopak prozatím výsledkově nejsilnější byl rok 2013 (zisk 441 mil. Kč). K výsledku tehdy Primě pomohla změna obchodní politiky konkurenční skupiny Nova. To vedlo zadavatele a mediální agentury k přesměrování investic ke skupině Prima.
Výkony FTV Prima (mil. Kč), 2004-2015
Hospodářský výsledek FTV Prima (mil. Kč), 2004-2015

Portfolio skupiny se zároveň podstatně rozšířilo. Zatímco v roce 2005 disponovala jedním kanálem (Prima), v současnosti provozuje pět stanic v režimu bezplatného vysílání, podílí se na provozování zábavního kanálu Prima Comedy Central a pustila se také do placených služeb (spuštění stanic Prima +1 a na Slovensku Prima Plus). Svůj záběr rozšířila na internetu a také v segmentu tištěných titulů. Celkový podíl skupiny na televizním trhu z pohledu sledovanosti se ale vcelku příliš neměnil. Vývoj lze rozdělit do dvou částí: po roce 2005 přichází oslabení programu a pokles podílu sledovanosti na necelých 17 % v roce 2009. Mezitím už ale Prima vystřídala generálního ředitele, kdy Litevce Aleksandra Cesnaviciuse nahradil Marek Singer (nástup od února 2008). Po jeho příchodu se televize zvedá, s nástupem digitálního vysílání připravuje nové kanály (první je v roce 2008 Prima Cool, následují Prima Love v roce 2011, Prima Zoom v roce 2013 a Prima Max a Prima Comedy Central v roce 2015). Podíl se postupně zvyšuje až přes 24 % v roce 2012, což je zatím nejlepší celoroční výsledek skupiny.
Podíl TV stanic skupiny Prima (%), celý den 15+, 2005-2016

Trend odchodu zahraničních mediálních vlastníků z českého trhu tak pokračuje. Výrazněji se už dotkl tištěných médií, změny na televizním trhu se očekávaly.
Ivan Zach se začal kolem televize Prima pohybovat na konci 90. let, když nový zákon omezil přímé angažování bank v jiných oblastech. Tehdejším stoprocentním vlastníkem televize byla Investiční a poštovní banka (IPB), od níž získala Primu Zachova společnost GES Holding. Kromě Primy se Ivan Zach v médiích angažuje i v rozhlase (rádia Beat, Radio 1, Country, Kiss, Signál, Spin) a prodeji reklamy (uskupení Media Club).
GES Holding (Zach v něm drží 60 %, zbytek mají napůl jeho sestra Radka a Petra Marschallová) se angažuje také v průmyslu, patří mu výrobce vzduchotechniky ZVVZ Group Milevsko nebo výrobce aerosolových ventilů a rozprašovačů Koh-i-noor Mladá Vožice. Skupina se angažuje i v realitách.
Podle časopisu Forbes se majetek Ivana Zacha odhaduje na 4,7 mld. Kč, což jej řadí na 38. místo v žebříčku nejbohatších Čechů.

Vladimír Komár se kolem médií pohybuje od konce 90. let, když se jako spoluvlastník společnosti MEF Holding podílel na rozjezdu televize Nova po rozchodu Vladimíra Železného s americkými partnery.
V roce 1994 spolu s Jiřím Šmejcem a Janem Gernerem založil obchodníka s cennými papíry Middle Europe Finance (MEF), který ovládl několik firem (mimo jiné mu patřil významný podíl v ZVVZ Milevsko). Koncem 90. let se Komárem spoluvlastněný MEF Holding podílel na rozjezdu "nové Novy", v letech 2002 a 2003 firmu koupila investiční skupina PPF. V této době se Komár angažoval i ve slovenské televizi Joj.
Šmejc se poté stal blízkým spolupracovníkem majitele PPF Petra Kellnera, Komár zaměřil své podnikání jiným směrem. Jím postupně ovládnuté společnosti Alphaduct patřil zejména výrobce minerální vody Karlovarská Korunní a Dermacol, výrobce kosmetiky z pražského Filmového studia Barrandov. Loni v říjnu prodal Komár stoprocentní podíl v Karlovarské Korunní skupině Arca Capital slovenského finančníka Pavola Krúpy. Komár se angažoval také ve výzkumné firmě Nielsen Admosphere (dříve Mediaresearch), která českému mediálnímu trhu dodává data o televizní sledovanosti. Z výzkumné agentury ale odchází (viz zde).
-mav-, -čtk-