Eurosport se chce na českém trhu rozšiřovat
Investice do olympijských práv je strategickým krokem, říká manažerka Discovery Victoria Davies.
Eurosport v uplynulých několika letech prošel velkými změnami v návaznosti na to, že se stal součástí nadnárodní mediální skupiny Discovery Communications. Jednou z vizuálně nejvýraznějších změn byl nedávný rebranding, kdy se z Eurosportu stal “Home of the Olympics”.
Olympijské hry představují zásadní milník na cestě Eurosportu za kvalitnějším, lokálnějším a exkluzivnějším obsahem. Tím, že jsme se stali „Home of the Olympics“ (domovem olympijských her, pozn. red.), jsme se v našem průmyslu významně odlišili od ostatních, což ovlivnilo i náš vztah s diváky. Takový významný krok je jasným důkazem, že jen neslibujeme, ale i konáme.
V lednu jsme odhalili výrazně novou identitu značky obsahující olympijské kruhy, která je k vidění na všech našich platformách. Nová identita nám pomůže po celý rok vyprávět příběhy o cestách milionů sportovců na olympijské hry ústy jediného vypravěče – stanice Eurosport.
V tuto chvíli zbývá do olympiády 2018 méně než jeden rok, předpokládám, že Eurosport se na tuto událost připravuje. Co mohou diváci očekávat?
Určitě. Je to pro nás obrovská příležitost. Snažíme se dostát svému slibu – nabídnout všechny závody na všech platformách od první do poslední minuty. Máme velký zájem na přeměně naší značky, proto jsme také nedávno oznámili rozšíření našeho týmu. Chceme ještě navýšit odbornou kvalifikaci našeho vedoucího týmu a zajistit tak nejlepší možný divácký zážitek z olympijských her.
Jsme přesvědčeni, že ve sportu jde hlavně o velké emoce. Sportovní fanoušci chtějí vidět vysoce kvalitní sport komentovaný hvězdami, které se proslavily právě v té dané sportovní disciplíně. Z tohoto důvodu tu máme Johna McEnroey na tenis, Erica Cantonu na fotbal a Tinu Maze a Lindsey Vonn na lyžování. Každý z nich je ve své disciplíně legenda. V České republice jsme tyto hvězdy doplnili místními odborníky, jako je například biatlonistka Barbora Tomešová nebo skokan na lyžích Jakub Jiroutek.
Česká televize letos v květnu oznámila, že se dohodla s Discovery Communications na licenci k vysílání olympijských her pro roky 2018-2020. Zvažovali jste na českém trhu i jiné řešení – tj. jiného partnera?
Jsme připraveni uzavírat partnerství na všech trzích včetně České republiky. Naší ambicí je přinést olympijské hry více lidem na více obrazovkách než kdykoli předtím. Jednali jsme s několika potenciálními partnery v České republice. Věříme, že Česká televize a Český rozhlas budou pro české diváky tím nejlepším řešením.
Hledáte v České republice partnera i pro online streaming?
Ano. Na kongresu Mobile World v Barceloně jsme oznámili novou exkluzivní příležitost olympijského partnerství pro mobilní operátory po celé Evropě – zprostředkovat svým zákazníkům každý akční moment pomocí nového produktu, první „oficiální mobilní stanice“. Těšíme se na novou spolupráci s mobilními operátory, včetně České republiky a Slovenska, abychom s jejich pomocí učinili olympijské hry dostupnější a poutavější i pro diváky na mobilních zařízeních.
Discovery získala olympijská práva až do roku 2024. Už jste vstoupili s ČT v jednání i o poskytnutí licence pro období po roce 2020?
Naše jednání a dohody se týkají zatím jen prvního cyklu olympijských her, v Pchjongčchangu 2018 a Tokiu 2020. Nyní je příliš brzo na potvrzení dalšího vývoje.
Do olympijských práv jste investovali přes miliardu euro. Proč jste se k takové nákladné investici rozhodli? Jde o strategickou investici?
Ano, rozhodně je to z naší strany strategické obchodní rozhodnutí. Sportovní zpravodajství je nejvyšší možná forma zábavy z reálného světa. Je plný emocí a přitahuje diváky více než jakýkoli jiný obsah. Eurosport má 236 milionů abonentů z 93 zemí světa. Snažíme se jim zprostředkovat ten nejlepší obsah a olympijské hry jsou bezpochyby jednou z nejvýznamnějších událostí na světě. A co víc, každé dva roky olympijské hry pro každého z nás představují národní hrdiny, top příběhy a mimořádné momenty. Ale olympiáda není jen patnáctidenní událost. Bereme tím na sebe zodpovědnost jako partneři Národního olympijského výboru, Mezinárodního olympijského výboru a mezinárodních federací. Jako oficiální televizní stanice máme povinnost doručit poselství olympijského ducha po celý rok a v každé vysílané soutěži.
Je vůbec možné pokrýt částku 1,3 miliardy euro, kterou jste zaplatili za nákup olympijských práv do roku 2024 pouze ze sublicencí na jednotlivých trzích?
Podle posledního veřejného prohlášení našeho globálního managementu poskytuje Discovery sublicence televizním společnostem v různých evropských zemích, což pokryje dvě třetiny investic do vysílacích práv. Uzavřeli jsme již většinu těchto smluv. Věnujeme se také jiným, i mezinárodním, obchodním příležitostem. V současné době probíhají jednání o aktivní online spolupráci na olympijských hrách se společnostmi Facebook, Snap (provozovatel Snapchat, pozn. red.), Twitter a YouTube.
Co podle vašeho názoru způsobuje růst cen vysílacích sportovních práv? I podle výdajů ČT do jednotlivých typů programů je zřejmé, že vysílací sportovní práva tvoří vysokou nákladovou položku.
To určitě platí o významných událostech. Ty pomáhají televizním a mediálním společnostem přilákat diváky k zakoupení zcela nových systémů a platforem jako je např. Eurosport Player. Určité sportovní trhy vykazují ustálenou nebo klesající cenu práv. To se ovšem děje spíše výjimečně, protože sport obvykle zvyšuje sledovanost i počet abonentů.
Na českém trhu vznikly v poslední době nové sportovní kanály, a to především v sektoru placené televize. Je taková konkurence udržitelná v zemi s deseti miliony obyvatel?
Česká republika je v tomto ohledu výjimečná, protože zde existuje širší nabídka sportovních kanálů než v jiných srovnatelných zemích. My všichni můžeme samozřejmě čelit postupné fragmentaci trhu, ale pokud se stále objevují noví hráči, znamená to, že je tu stále místo. Podle našich informací zaujímá Eurosport velmi silnou pozici na trhu. Zaměříme se na růst a rozšiřování nabídky pro české diváky.
Je reálná představa třetího kanálu pod značkou Eurosportu?
Momentálně se soustředíme na naše dva sportovní kanály, Eurosport 1 a Eurosport 2, a na aplikaci Eurosport Player, kde lze sledovat veškerý náš obsah živě, kdekoli a na kterémkoli zařízení. Kromě toho hledáme příležitosti k růstu na všech trzích, na kterých se vyskytujeme. Máme ale stále na paměti, že Eurosport nejsou jen dva kanály. Je to skutečný zážitek z víceobrazovkové platformy, spolu s Eurosport Playerem a také Eurosport VR (virtuální realita, pozn. red.) je to také platforma, která sportovním fanouškům a našim divákům nabízí 360° zážitek a nový způsob sledování každé akce.
Českým divákům jsou pravděpodobně nejznámější vaše televize Eurosport a Discovery Channel. Jak si z vašeho pohledu vede Eurosport v Česku. Odpovídá vašim očekáváním?
Jsme hrdí na to, co jsme během posledních pár měsíců dokázali – strategické investice do kvalitního obsahu a vylepšené produkce. Pro naši společnost jsou fanoušci vždy na prvním místě a my věříme, že si této skutečnosti všimli. Jak jsem již zmínila, podle našeho průzkumu má Eurosport v České republice velmi silnou pozici na trhu.
Co se týká Discovery Channel, případně vašeho lifestylového kanálu TLC, nezvažujete vytvoření původního lokálního obsahu pro tyto stanice?
Podle mě je ideální kombinace doplnit velké úspěšné celosvětové seriály dobře promyšleným a zpracovaným lokálním obsahem s lokálními příběhy. Jako příklad uvedu seriál Zlatá horečka (Gold Rush), která funguje na všech trzích a sklízí obdiv, ale rozpočet tohoto typu seriálu je obrovský, takže se ne vždy vyplatí vytvářet na této úrovni lokální obsah. Lokální tvorba pak vždy dodá naší společnosti cenný rozměr, v případě České republiky je dobrým příkladem dokumentární seriál Muž velkých ryb (Big Fish Man) s rybářem Jakubem Vágnerem.
Jaké největší rozdíly vnímáte mezi českým a slovenským trhem? V počtu kanálů, konkurenci, výnosech, ale třeba i diváckých preferencích?
Známý fakt je, že na Slovensku je mnohem vyšší podíl placené televize než v České republice. Od toho se tedy odvíjí hlavní rozdíly. Paradoxně i přesto, že má Slovensko menší počet obyvatel, je to pro nás větší trh. V České republice je navíc větší konkurence v oblasti sportovního vysílání, je zde celá řada lokálních hráčů, se kterými musíme soupeřit o diváky. Co se týče diváckých preferencí, naše data nesahají do takové hloubky, ale obecně můžeme říci, že v obou zemích pozitivně vnímáme diváckou poptávku po sportovním i dokumentárním obsahu.
Z hlediska výnosů jsou podle veřejných finančních zpráv pro Discovery důležité na mezinárodních trzích výnosy z distribuce, zatímco na americkém trhu je poměr výnosů z distribuce a z reklamy vyrovnaný. Jak odhadujete další vývoj z pohledu výnosů v regionu CEE?
Je to víceméně vyrovnané – z distribuce i reklamy. V České republice převažuje distribuce.
Zvažovali byste v regionu CEE větší expanzi v oblasti free-to-air vysílání?
Jak jsem již zmínila, hledáme možnosti růstu na všech trzích, na kterých fungujeme, a chceme rozšiřovat ekosystém, který zahrnuje všechny aspekty televizní a video distribuce.
Kde je podle vašeho názoru budoucnost televizního vysílání?
Způsob, jakým lidé sledují televizní obsah, se mění. Jako jedna z předních televizních společností musíme jít s dobou a jí přizpůsobovat i způsob přenosu televizního obsahu divákům.
Dokážeme vyprávět naše příběhy pomocí jakéhokoli média – tradiční televize, digitálně, pomocí mobilního telefonu a ve všech podobách – dlouhou i krátkou formou. To znamená přistupovat k sobě jako k ekosystému spíše než k rozšířenému televiznímu kanálu. Vlastnit silnou značku znamená mít dobrou pozici k ještě většímu rozvoji svého portfolia.
Co plánujete nového v roce 2017? Jaké máte cíle v regionu střední a východní Evropy a v Česku?
Naší ambicí je nebát se vytvořit výjimečnou a nevšední zábavu ze skutečného světa, udržovat otevřený dialog s našimi fanoušky, inspirovat je a inspirovat se jimi. Proto máme radost z letošních D2C aktivací. Navíc, jak jsem již zmínila, neustále hledáme způsoby, jak rozšířit naši společnost. Náš letošní strategický plán v České republice je tedy uvádět nové produkty, nová partnerství a nové způsoby komercializace – hlavně v oblasti sportu.
Victoria Davies, manažerka Discovery pro střední a východní EvropuVe společnosti Discovery pracuje od roku 2012, kdy začínala jako ředitelka distribuce a komerčního rozvoje pro země jihovýchodní Evropy (SEE). Poté se stala country manažerkou společnosti pro tento region a od února 2016 je country manažerkou pro oblast střední a východní Evropy (CEE). |