Tahounem obchodních center je gastronomie
Gastronomie je co do růstu obratu nejdynamičtějším sektorem v obchodních centrech.
Obrat obchodních center se meziročně zvýšil, a to v průměru o 7,7 %. Nejdynamičtějším sektorem je přitom gastronomie, jež zaznamenala dvouciferný meziroční růst, o 15,4 %. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Shopping Centre Index, provedeného společností CBRE.
„Tento nárůst byl způsoben především výsledky provozovatelů rychlého občerstvení a restaurací. Gastronomie je dynamický sektor, který se významně rozvíjí na celosvětové úrovni. Je to sektor, který momentálně zaznamenává malou revoluci v hlavním městě v Praze,“ popisuje za CBRE Katarina Brydone, Head of Retail.
Gastronomie se také stává důležitým lákadlem pro zákazníky. „Když se podíváme na nově chystající projekty, nebo projekty, které momentálně procházejí rekonstrukcí, tak jednoznačně vidíme zvyšování důležitosti tohoto sektoru. Vlastníci center zásadně navyšují plochy dedikované tomuto sektoru. Zároveň také vnímáme vstup nových konceptů na trhu a zvyšování požadavků na velkosti jednotek mnohých konceptů, a to hlavně těch, které poskytují zážitek z jídla a celkové atmosféry a také konceptů zaměřených na zdravý způsob života,“ dodává Brydone.
Na český trh vstupuje například nový koncept Mr. Kebab, vrací se Pizza Hut. O expanzi hovoří mladé koncepty jako VeggGo či Regal Burger i zavedené koncepty Fruitisimo, Ugo či Costa Coffee.
Více o plánované expanzi franšízových konceptů se můžete dočíst zde. |
Většina dalších sektorů rostla ve stejné výši, jako je průměrný obrat, tedy meziročně mezi 7–9 %.
V pronájmech dominuje móda
V pronájmech maloobchodních jednotek jednoznačně dominuje móda (37 %). Speciální maloobchod pokrývá 15 %, z čehož 40 % tvoří sektor zdraví & krása. Třetí největší sektor představuje sport s 13 %.
Nejvyšší nárůst byl zaznamenán u potřeb a vybavení pro domácnost a nábytek (o 13,5 %), kde přibyl velký počet nových místních nájemců na trhu. Počet jednotek se meziročně zvýšil o 21 %. V sektorech gastronomie a sport je nárůst počtu jednotek o 5 % meziročně.
Trendem je rozšiřování již stávajících obchodních center
Z pohledu samotného rozvoje obchodních center je významným trendem rozšiřováním již stávajících obchodních center. Podle studie Rozvoj evropských nákupních center společnosti Cushman & Wakefield se očekává, že jen letos přibude v Evropě 4,5 milionu m2 nových ploch, ve čtvrtině případů půjde právě o rozšíření.
V České republice se v letošním roce připravuje 57 tisíc m2. Oproti předchozím odhadům se číslo snížilo o přibližně 15 000 m2, neboť došlo k posunu otevření obchodního domu Kika, který rozšíří stávající obchodní centrum Galerie Butovice, na začátek roku 2018. Meziročně se však i tak jedná o výrazný nárůst ve výstavbě. K rozšíření dojde u center IGY České Budějovice a Centrum Chodov. Jediné nově postavené obchodní centrum Jablonec nad Nisou bylo dokončeno již začátkem tohoto roku.
„Rozšíření stávajících obchodních center pro developery dává smysl. Fáze přípravy projektů je kratší, řešení pro hromadnou dopravu jsou již k dispozici a lze se také opřít o stávající klientelu. Tím, že se jednotlivé projekty rozšíří, mohou přitáhnout více návštěvníků a stát se v regionálním měřítku významnými destinacemi, což se může projevit jako přínos pro konkrétní město i širší region,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro středovýchodní Evropu společnosti Cushman & Wakefield.
Na investice bude letošní rok bohatý
Od začátku tohoto roku investoři uzavřeli transakce v hodnotě téměř miliardy eur, což je více než za celý silný rok 2015. Majitele změnili Tesco Letňany, Olympie Brno, OC Nisa Liberec, Olympia Plzeň a Zlatý Anděl.
Oproti tomu investice do nákupních center za rok 2016 zaznamenaly po celé Evropě dramatický meziroční pokles. Ve střední a východní Evropě poklesly o více než 30 %. V České republice se proinvestovalo 432 milionů EUR, což byl pokles oproti roku 2015 o 49%. Mezi největší transakce patřily akvizice obchodních center Forum Ústí nad Labem, Forum Liberec, Galerie Harfa a OD Kotva.
Nákupní centra v České republiceZa rok 2016 v České republice přibylo 33 300 m2 plochy nových obchodních center, jmenovitě Aupark v Hradci Králové a Galerie Přerov. Celková plocha tuzemských nákupních center tak činila k začátku letošního roku 1, 630 mil. m2. V Praze se čeká rozšíření prémiových nákupních ulic o nové obchodní plochy v rámci projektu Savarin o velikosti přibližně 35 000m2 či výstavby Květinového domu na Václavském náměstí. Potenciál skýtají také Dejvice Center na Vítězném náměstí v Praze 6 či Palác Stromovka na Praze 7. Dále se plánuje výstavba či rekonstrukce projektů na významných dopravních uzlech hromadné dopravy a revitalizace menších obslužných obchodních center pro nejbližší komunitu. Příkladem projektu na hlavním dopravním uzlu je rekonstrukce a rozšíření brněnského obchodního domu Tesco, který se nachází v těsné blízkosti Galerie Vaňkovka a brněnského hlavního nádraží. Zásadní revitalizace čeká i centrum Plzně na území podél ulice Americká. |
-stk-