Mafra Slovakia chystá na podzim ofenzivu
Několik nových projektů napříč portfoliem přinese slovenská Mafra, říká Vladimír Mužík.
O novinkách, které na slovenském trhu připravuje dceřiná společnost mediální skupiny Mafra, společnost Mafra Slovakia, jsme mluvili s jejím výkonným ředitelem Vladimírem Mužíkem. Novinky se týkají jak rozšiřování online portfolia skupiny Mafra na Slovensku, tak i rozšíření tištěného portfolia. Jedná se také o nových smlouvách pro distribuci televize Óčko.
V uplynulém roce se Mafra Slovakia zaměřila spíš na rozvíjení už existujících projektů, novinek tolik nebylo. Pro letošní podzim už ale připravujete nový tištěný týdeník Téma. Je to vaše hlavní podzimní novinka?
Letošní podzim bude z pohledu novinek mnohem aktivnější. Připravujeme až desítku nových projektů. Patří k nim i redesign tištěných Hospodářských novin a rozšíření obsahu portálu HN online. Někdy kolem poloviny září bychom chtěli na webu spouštět nové projety HN View, web zaměřený na fotografie, dále vědecký HN Science, historický HN History a specializovaný HN Focus. Tady se inspirujeme webem Vox.com a naším cílem je přijít s webem zaměřeným na vysvětlující žurnalistiku. V plánu máme také uvedení webu Sedemviet.sk, což bude zpravodajský web založený na zprávách o sedmi větách. Každá zveřejněná zpráva bude v délce sedmi vět. Cílem je nabídnout zestručněné informace lidem, kterým tento styl informování vyhovuje.
To vypadá na poměrně důležité rozšíření. Když se zaměříme na onlinovou část, jaký nárůst vám rozšíření obsahu přinese z pohledu postavení na internetovém trhu?
Je to pro nás velmi významné rozšíření. Postupně si budujeme pozici na internetovém trhu a předpokládáme, že ji budeme posilovat.
Součástí HN online je také internetová HN televize. Jak si stojí?
Podařilo se nám zvýšit příjmy o 200 %, jde už o ziskovou část.
A zábavní web Pusti.to?
Pusti.to je spíš naším vedlejším projektem, primárně ho nepropagujeme a ani nerozvíjíme. Testujeme na něm nové věci.
Když se přesuneme k tištěnému portfoliu, tak v této části připravujete uvedení týdeníku Téma. Inspirujete se českým magazínem, kterému se podařilo se na českém trhu prosadit. Jak moc propojený bude slovenský týdeník Téma s tím českým?
Slovenský týdeník Téma bude graficky i ideově totožný s českým časopisem Téma. Předpokládáme, že asi třetina obsahu české a slovenské verze bude společná, tedy že slovenská bude přejímat z české a naopak. Šéfredaktorkou je Renata Klačanská, která k nám přišla z Ringieru a sestavuje redakci. Celkem půjde asi o pět redaktorů. Vedle Tématu plánujeme také další časopis s názvem Čarovné Slovensko. Jeho koncept je inspirován podobnými zahraničními magazíny z Německa či Rakouska a vydávání zahájíme v listopadu.
Míří tedy na cílovou skupinu čtenářů Hospodářských novin?
Ano, půjde o prémiovější měsíčník, prodej předpokládáme na úrovni 5-6 tisíc kusů. Nepůjde ale o licenční titul, vyvíjíme si ho sami. Věřím, že Mafra je schopná sama vyvinout dobrý časopis.
Jaký je potenciál týdeníku Téma na Slovensku? Může zopakovat úspěch z Česka?
Plánujeme prodaný náklad 10-15 tisíc kusů. Věřím, že jsme schopní toho docílit. Cítíme, že tento typ časopisu může uspět. Nevidíme konkurenta, takový časopis na Slovensku není. Nikdo nám před dvěma lety nevěřil úspěch ženského časopisu Evita, dopředu jsme byli od jeho vydávání zrazováni. Přesto se Evita dokázala prosadit, je teď druhá mezi ženskými měsíčníky.
Mafra Slovakia začala loni pracovat na aplikaci pro vysílání internetové HN televize v hybridním vysílání HbbTV. Je to stále aktuální?
Stále na ní pracujeme. Teď jsme se spíše soustředili na jednání s kabelovými operátory ohledně Óčka, tak abychom byli schopni získávat tzv. carige fees. To bylo momentálně důležitější. Jednání s některými operátory na slovenském trhu ještě musíme dokončit, případně jim vypovědět smlouvy.
Proč stávající dohody vypovídáte a uzavíráte nové?
Chceme z distribuce Óčka podstatně vyšší výnosy. S operátory jednáme celý rok.
Kdy předpokládáte vývoj ohledně HbbTV aplikace pro HN televizi?
Jednáme se dvěma operátory. Vyjednáváme model, který by oběma stranám dával smysl, a pochopitelně ta jednání jsou složitější. HN televizi plánujeme nadále rozvíjet. V příštím roce budeme do jejího rozvoje dále investovat, protože si myslíme, že kvalitní video má smysl.
Jak vypadá aktuální situace na slovenském mediálním trhu z pohledu Mafra Slovakia?
Slovenský mediální trh je celkem v pohybu. Uvidíme, co bude s Novým Časem.
Pokud by Nový Čas měnil majitele, reagovali byste na tento krok?
Nás by se tato případná akvizice nedotkla, rozvíjí to však možnost dalších potenciálních plánů.
A možná změna majitele u Mafra Slovakia, nebo některého z částí jejího portfolia?
Nejsme na prodej.