Óčko nestaví jen na televizním byznysu
Pro Óčko jsou stále důležitější i aktivity mimo televizní trh, říká ředitel televize Štěpán Wolde.
Značka Óčko dál rozšiřuje své byznysové aktivity i mimo klasický televizní segment. Ve spolupráci s výzkumnou agenturou Confess Research nejnověji uvedla výzkumný Ó Teen Panel pro dotazování mladé generace (psali jsme zde). Význam promočních aktivit v rámci divize Óčko Promotion dále roste a zvyšuje podíl na celkovém obratu Óčka. Óčko přitom zvažuje i další mimotelevizní aktivity. O dalším směřování, ale i o změnách v portfoliu hudebních stanic Óčka – úprava stanice Óčko Gold, možný příchod dalších tematických stanic či záměrech na Slovensku – jsme mluvili s generálním ředitelem televize Štěpánem Wolde.
Nedávno představenou aktivitou Óčka je výzkumný Ó Teen Panel, který jste vytvořili ve spolupráci s výzkumnou agenturou Confess Research na bázi facebookových fanoušků Óčka. Jak zapadá do vašich stávajících aktivit?
Vycházíme z toho, že Óčko je značka blízká současné mladé generaci, kterou se snaží oslovovat různými platformami: televizním vysíláním, přes web a sociální sítě nebo eventy. Je to značka srozumitelná, autentická a oblíbená. A tyto vlastnosti chceme nabízet klientům a agenturám nejen standardním prodejem reklamy, ale i jinými způsoby. Jednou z možností je použít cílovou skupinu pro výzkumné účely. Unikátnost, kterou nabízíme, spočívá ve vztahu cílové skupiny ke značce Óčko a k její ochotě komunikovat. Klienti se tak mohou ptát na věci, které je zajímají. Proto jsme se spojili s výzkumnou agenturou Confess Research, abychom zajistili profesionalitu a nestrannost výzkumu. Ó Teen Panel je k dispozici každému, kdo chce znát názory mladé cílové skupiny, a to i ve věku 13-17 let, která se obtížně dotazuje. Jistě, že si za výzkum chceme říct nějaké peníze.
Óčko se jako značka rozprostírá napříč televizním vysíláním v podobě tří televizních stanic. Vedle toho je relativně silná na internetu a sociálních sítích, ale také vstoupila na eventový trh s divizí Óčko Promotion. Má být výzkumný Ó Teen Panel další opěrnou nohou, o kterou se chcete do budoucna opřít?
Snažíme se kolem značky Óčko budovat několik takových opor. Kolem klasického televizního Óčka už jsme rozjeli promotérskou činnost Óčko Promotion, aktuálně například připravujeme druhý ročník Vodafone YouFest a výzkumná část je další v řadě. Chystáme ale i další. Cílem je nevnímat Óčko pouze jako subjekt, který je v televizi, ale který se pohybuje na showbyznysovém trhu a může získávat příjmy nejen od klasických televizních zadavatelů, ale i z jiných zdrojů. Základem všeho je cílová skupina, která se vytváří kolem značky Óčko.
Je to pro vás i cesta, jak alespoň něco vytěžit z Facebooku?
Rozhodně. Sice jsme jako značka na Facebooku extrémně úspěšní, ale problém je, že 640 tisíc fanoušků, které Očko na Facebooku má, nepatří nám, ale panu Zuckerbergovi. Našli jsme několik zajímavých cest, jak k této skupině dostat naše klienty, ale přesto výtěžnost nebude nikdy taková, jako kdyby nám tato skupina fanoušků patřila. Důležité sdělení je, že značka Óčka se rozprostírá i mimo obrazovku. Snažíme se to obchodně zkombinovat. Jde jak o televizní inzerci, tak o stream, event, sponzoring. Přineseme tím desítky tisíc zhlédnutí navíc.
A zpeněžíte navíc?
Ano. Je to součást balíku, klient dostane soutěž, live stream, televizní reklamu nebo sponzoring. Příkladem je třeba pořad Mixér, který vysíláme současně na Facebooku a v televizním vysílání.
Když se podíváme na samotné televizní vysílání Óčka, je vaším cílem podíl na sledovanosti do budoucnosti ještě zvyšovat, nebo jste spokojeni s tím, čeho dosahujete?
Hudební kanály všude na světě dosahují nějakého přirozeného podílu na sledovanosti. Je to maximálně do 2 %. Pokud chtějí jít nad tento podíl, musejí opustit profilaci klasického hudebního kanálu. Příkladem je MTV. Opustili formát klasického hudebního kanálu a rozšířili se do lifestylu. Pak mají šanci získávat větší podíl, což ale znamená výrazné investice. Je otázka, jestli na českém televizním trhu při jeho konstituci dává něco takového smysl. Nejsem zcela přesvědčen o tom, že je efektivní investovat peníze do takové změny.
V diskusích se neustále mluví o tom, že se mladá cílová skupina přesouvá k novým médiím. Óčko je typem televize, která staví na mladých divácích. Pozorujete nějakou změnu?
Podíl Óčka na sledovanosti se dlouhodobě nemění. Protože ale víme, že značka Óčka má svoji sílu, uvědomujeme si, že další opěrné nohy musíme hledat i mimo televizní vysílání. To si vyžádá nějaký vývoj. Óčko Promotion po třech letech existence vytváří 12 % celkového obratu. Vidíme také, že Óčko se postupem doby osamostatňuje od televizního byznysu. V horizontu několika let se může stát, že televizní byznys nebude pro Óčko nejzásadnější.
Jakou pozici má v další strategii kanál pro střední generaci Óčko Gold, který by se měl měnit?
Další vývoj Óčko Gold souvisí s tím, co jsem řekl. Hlavní kanál Óčka se orientuje na mladou cílovou skupinu do 20 let. Dostává takové obsahy, které jsou směrem k jejím zájmům relevantní. Óčko Gold je značka pro lidi starší 30 let. Je hodně lidí, kteří jsou diváky Óčka, ale nedívají se na ní jen mladí lidé. Cílem je udržet první zmiňovanou skupinu mladých lidí a zároveň nabídnout hudební stanici lidem ve věku 30-50 let. Rozhodli jsme se na to reagovat a etablovat stanici, která bude hudebně jinde, než je stávající Óčko Gold, a která nabídne největší hity od 80. let do současnosti. Óčko Gold je třeba trochu změnit, dát jí jiný esprit a i jiný název.
V čem konkrétně se bude Óčko Gold lišit od stávajícího provedení?
Jde o to, že interpreti, kteří jsou věkově bližší divákům Óčko Gold, jako třeba Madonna, U2 nebo Chinaski, patří i se svými novými věcmi na tento kanál. Nabídne tedy nejen starší hity těchto interpretů, ale i písně současné. Dosud Óčko Gold přináší hlavně výběry z minulosti, nově se zaměříme i na současnost. Oslovuje ale lidi, kteří výhledově z této stanice vytvářejí na televizním trhu ve střednědobém horizontu velmi důležitou značku.
Dotknou se změny i stanice pro náročnější publikum Óčko Expres?
Óčko Expres se nezmění. Uvažujeme ale o tom, že k Óčku Expres přidáme několik úžeji zaměřených kanálů, jako je rockové Óčko nebo taneční Óčko. Mělo by jít o značky pro operátory kabelové, satelitní nebo IPTV.
V letošním roce jste také věnovali svůj čas novým dohodám s operátory na Slovensku. Co připravujete pro slovenské diváky?
Zabýváme se projektem Óčko SK, což by měla být lokalizace našeho „červeného Óčka“ na Slovensku. Na slovenském trhu jsme se posunuli. Uzavřeli jsme nové dohody s operátory a uvažujeme, co bychom pro slovenský trh mohli udělat víc. Óčko SK má šanci na navýšení sledovanosti. Pravděpodobně by šlo o placený kanál, který by ale vysílal i v rámci terestrického vysílání. A chtěli bychom na takovém kanálu prodávat reklamu pro slovenský trh.
Štěpán Wolde, generální ředitel, TV ÓčkoGenerálním ředitelem hudební televize Óčko je od roku 2012. V letech 2009-2011 byl výkonným ředitelem Atmedia, zkušenosti sbíral i v zastupitelství ARBOmedia. Od roku 2008 je také spolumajitelem a výkonným ředitelem produkční společnosti MediaOne. |