Kaushik: Strojové učení pomůže efektivitě v marketingu

středa, 15. listopadu 2017, 16:05 Internet & Mobil MediaGuru

Revoluce, kterou přináší strojové učení, už začala, říká Avinash Kaushik, který s tématem vystoupil na Marketing Festivalu.

Avinash Kaushik, foto: Marketing Festival 2017

Avinash Kaushik, foto: Marketing Festival 2017

Avinash Kaushik, evangelista digitálního marketingu společnosti Google, se vrátil na konferenci Marketing Festival a v minulém týdnu se publiku představil s přednáškou věnovanou strojovému učení a umělé inteligenci. Autora bestsellerů o webové analytice (Web Analytics 2.0 a Web Analytics: An Hour A Day), jsme se zeptali na jeho postoj k odvětví, které formuje naši budoucnost.  

Letošní přednášku na Marketing Festivalu jste věnoval strojovému učení a umělé inteligenci. Uvedl jste, že jste se tématem intenzivně zabýval poslední rok. V jaké fázi se domníváte, že se v současnosti strojové učení nachází?

Kdybych to srovnal s pohledem na sto let lidského života, tak jsme zatím v novorozeneckém období. Možnosti, které se nám díky strojovému učení nabízejí, jsou sice dnes už velmi dobré, ale čeká nás vývoj směřující ještě ke komplexnějším řešením.

Co všechno k tomu povede?

Je nutné dále vyvíjet hardware. Google letos přišel s druhou generací jednotky TPU (Tensor Processing Unit), která zase posouvá výkonnost a možnosti strojového učení. Potřebujeme ale i specializovaný hardware – pro trénink modelů a pro chod modelů. Pomůžou i další investice do open-source algoritmů a ještě lepší data. Ve své prezentaci jsem ukazoval, jak jsem schopen z trilionů snímků rychle najít fotku svého syna. Musíme si být ale jisti, že máme kompletní data. K tomu potřebujeme ještě větší počet specialistů.

V současnosti lze asi těžko přesně popsat, co všechno se do roku 2057, který zmiňujete na svém blogu jako mezník, do kterého se umělá inteligence má plně rozvinout, stane, ale otázka, která se nabízí, je zjevná: Není to až příliš děsivé?  

Myslím si, že si lidé pletou strojové učení s filmem Terminátor. Pozitivní využití strojového učení je jednoznačné. Například v neurologii jsme díky těmto pokrokům schopni předvídat, kdy by člověka mohla postihnout mrtvice. Všechny nemocnice si nemohou dovolit nejšpičkovější lékařské odborníky, ale už existuje cloudové řešení, které je schopné za jeden dolar vytvořit diagnózu. To může pomoci vyřešit mnoho problémů. V Americe každý rok zahyne při automobilových nehodách 40 tisíc lidí. Řešením jsou auta řízená strojově. Google v minulém týdnu už spustil službu, která nabízí auta bez řidiče. Zatím je to jen v jednom městě. Ale řešení už tu je a může zachránit tisíce lidí.   

Samořiditelné auto od Waymo (patří pod Google), které se už objevilo v ulicích, foto: Waymo

Samořiditelné auto od Waymo (patří pod Google), které se už objevilo v ulicích, foto: Waymo

Zneužití se tedy neobáváte?

To může být i dnes, když se někdo rozhodne, že zneužije autobus nebo tramvaj. Ano, je možné, že se někdo rozhodne využít tyto technologie špatným směrem, ale proto potřebujeme stanovit pevná pravidla, politiku a regulační mechanismy. Ta změna už nastává a měli bychom proto vytvářet politiku a uvažovat o lidském vývoji v dalších 25-40 letech.

Diskutuje se také o dopadech technologických změn na lidskou práci. Jste optimista?  

Každá revoluce v lidských dějinách přinesla změny pracovních pozic. Ale nikdy to neznamenalo, že by lidstvo skončilo. Lidé začali dělat jiné práce. Před dvaceti lety se internet stal už rozšířenou platformou a asi před patnácti lety začal měnit opravdu hodně věcí včetně toho, že i některá pracovní místa skončila. Ale před 15 lety jsme si nedokázali například představit, že vznikne povolání „youtuberská hvězda“. Tito lidé dnes na YouTube vydělávají peníze. Vidím to tak, že zase vznikne celá řada nových pozic, o kterých dnes nemáme tušení. Před deseti lety jsem začal psát svůj blog. Díky němu jsem už vydal dvě knihy v několika jazycích. To bych před tím nemohl. Samozřejmě, že nějaké narušení toho, co je dnes, přijde. To je ale podstatou každé revoluční změny.  

Na závěr vaší prezentace na Marketing Festivalu jste vyzval k tomu, aby se v příštím roce 50 % činností v digitálním marketingu uskutečnilo s využitím strojového učení. Co to přinese?  

Mělo by to znamenat větší efektivitu v marketingu, reklama by měla být smysluplnější pro lidi, pro které je určena, a celkově by to mělo přinést víc peněz. Myslím, že řadu věcí jde dělat už teď, není třeba čekat roky. Reklama pomocí vyhledávání může být zajištěna síťově, displayová reklama může přinášet  relevantnější a personalizovanější sdělení, nebo firmy se mohou na webu lépe přizpůsobovat zákaznické zkušenosti, jak jsem se snažil ukázat na příkladu českých webů.

-mav-