Nemléko: Chceme oslovit širokou veřejnost
Zakladatelé Nemléka chtějí postupně vytvořit celé nemlékárenské portfolio.

Zakladatelé značky Nemléko Amálie Koppová a David Balcar, foto: Nemléko
Před rokem a půl se na trhu objevilo Nemléko a už svým názvem ukázalo, vůči čemu se vymezuje. S logem rozpůlené mandle s klíčkem nabízí čistě rostlinnou alternativu živočišného mléka, jež je vyráběna z mandlí nebo máku, doslazována pouze datlemi a dochucena špetkou soli. Během své krátké historie Nemléko stihlo vytvořit také limitované edice a rozšířit svůj sortiment o další nemléčný produkt – Nejogurt.
Za nápadem i výrobou stojí Amálie Koppová se svým přítelem Davidem Balcarem, oba dva vegani, kteří se však svými produkty neomezují jen na veganskou komunitu, a naopak s nimi chtějí oslovit širokou veřejnost. „Snažíme se lidi nenápadně přivést k zamyšlení, zda je opravdu nutné konzumovat tolik živočišného mléka,“ vysvětluje Amálie s tím, že vizí je vytvořit celý sortiment nemléčných výrobků, například nemáslo nebo nezmrzlinu.
Mladá značka si už dokázala vybudovat silnou základnu fanoušků na sociálních sítích, na Facebooku jich má téměř 19 tisíc, na Instagramu přes 17 tisíc. „Nemáme žádnou přesně definovanou komunikační strategii, děláme to tak, jak se nám to líbí. Hodně sázíme na recepty, fotografie jídla a produktu samotného,“ popisuje Amálie Koppová. Obliba značky jde ruku v ruce s rostoucím trendem veganské a vegetariánské stravy, na který odpovídají už i takové společnosti, jako je Nestlé nebo McDonald‘s.

Základní řada značky Nemléko - mandlové a makové, foto: Nemléko
Letos na podzim jste na pražské akci Veggie Náplavka představili novinku v podobě Nejogurtu. Jaké jsou na ni prozatím reakce?
Na Veggie Náplavce jsme si chtěli Nejogurt ještě otestovat, byla to pro nás taková zkušební akce, kde jsme dávali ochutnávky a sbírali si zpětnou vazbu od zákazníků. Nakonec to mělo celkem úspěch, takže jsme už výslednou podobu produktu nemuseli příliš upravovat. Poté, co jsme vyřešili provozní věci, zařadili jsme Nejogurt do distribuce a reakce jsou prozatím dobré. Trochu jsme se toho báli, protože přece jen, když to ochutnají lidé, kteří normálně konzumují mléčné výrobky, začnou to srovnávat. Ale i od nich je zpětná vazba veskrze pozitivní.

V září rozšířil portfolio značky Nemléko také Nejogurt, foto: Nemléko
Jaké využíváte pro své produkty distribuční kanály?
Nemléko i Nejogurt jsou k dostání převážně v obchodech se zdravou výživou, ve veganských obchodech a v bio prodejnách. Také jsme k dispozici v síti Sklizeno, v řetězci Vegg-Go a na Rohlik.cz, což je jediný digitální kanál, který máme. Bohužel vzhledem k charakteru našeho produktu, nemůžeme odesílat produkty poštou. Navíc k přepravě by byl potřeba thermoobal a my chceme z principu zbytečným obalům předcházet.
Uvažujete-li tímto bezodpadovým směrem, proč jste nezvolili pro Nemléko vratné obaly?
Osobně bychom vratné obaly chtěli, ale museli bychom na ně mít speciální myčku, jejíž cena začíná na 1,5 milionu korun, což je pro nás nemyslitelná investice. Navíc bychom museli změnit i sklo, do kterého nyní stáčíme, protože náš typ uzávěru by pro vratné obaly nebyl vhodný.
U Nemléka jste uvedli i limitovanou edice, mimo jiné příchutě Ledová káva, Matcha nebo Vanilka. Plánujete některé příchutě zařadit do stálého portfolia? A budete s limitkami pokračovat?
Určitě, některé z příchutí v limitované edici bychom chtěli přenést do standardního prodeje, protože lidé se na ně často ptají. A s limitkami pokračovat také chceme, jednu plánujeme teď na Vánoce. Podobně bychom chtěli experimentovat i s Nejogurty, ale to až později, až si výroba sedne. Zatím máme bílý jogurt a tři jogurty s příchutí, tedy s ovocnými džemy slazenými jen jablečnou koncentrovanou šťávou, které odebíráme od jedné rodinné firmy na Moravě.

Limitované edice Nemléka, například Láska, Golden nebo Vanilka, foto: Nemléko

Na Vánoce přibude limitovaná edice Chai Spice, foto: Nemléko
Jak se daří vašim produktům, které se řadí spíše do dražší cenové kategorie, mimo Prahu a další velká města?
Původně jsme se reakcí mimo Prahu trochu obávali, přece jen jsou lidé v Praze zvyklí utrácet mnohem více, ale nakonec to problém není – obchody, které naše produkty odebírají, jsou k nám hodně otevření a risknou to, za což jsme rádi. Ohledně cenové hladiny je naším cílem spolu se zvyšujícím se odbytem cenu postupně snižovat.
Vaše produkty jsou dostupné také na Slovensku. Se sítí Vegg-Go je možné, že spolu s její expanzí byste mohli expandovat i na další trhy. Neuvažujete o změně názvu? Přece jen Nemléko by zahraničním zákazníkům příliš srozumitelné nebylo.
Na Slovensku, kde by to správně mělo být Nemlieko, český název nevadí. Pokud bychom měli expandovat, asi bychom něco více mezinárodního vymysleli, ale na to je ještě čas.
Komunikace Nemléka je založena především na sociálních sítích. Co dalšího využíváte?
Kromě Facebooku a Instagramu se snažíme o PR aktivity, což je jediná věc, na které spolupracujeme s agenturou. Zpočátku nám na PR velmi pomohla sbírka na HitHitu a také spolupráce s vybranými bloggerkami. Oslovili jsme Dominiku z dblog.cz, Ditu Zavřelovou z dittazavrell.cz a Báru Sedlákovou z detoxchutne.cz, a to hlavně z toho důvodu, že nám přišlo sympatické, že stejně jako my vyznávají rostlinnou stravu. Kromě toho budeme mít nyní plakáty, které po nás vyžadují prodejny hlavně z menších měst.