Retail se posouvá k vitailu, místu zážitků
Místo prodeje se postupně mění na místo zážitků, zaznělo na letošním POPAI Fóru.
Místo prodeje by mělo dnes spotřebitelům nabídnout mnohem více než jen vystavené zboží. „Retail si musí uvědomit, že v době e-commerce jsou novými konkurenty volnočasové aktivity. Jeho hlavním úkolem už není získat zákazníkovu peněženku, ale především jeho pozornost, proto musí přijít s novou nabídkou a místo regálů vytvořit společenský hub, který poskytne více příležitostí, jak trávit volný čas,“ řekl na konferenci POPAI Fórum Frank Rehme z německé společnosti gmvteam, podle něhož se retail mění v tzv. vitail neboli místo zážitků.
Retail si musí uvědomit, že v době e-commerce jsou novými konkurenty volnočasové aktivity.
Ukázkou vitailu v praxi je například obchod s outdoorovým vybavením Globertrotter, který ve své prodejně v Kolíně nad Rýnem neváhal postavit horolezeckou stěnu nebo bazén, kde si mohou zákazníci vyzkoušet kánoe či potápěčské vybavení. Dalším příkladem je původem americký koncept Story, který každé čtyři až osm týdnů kompletně mění svou podobu i nabídku s cílem přinést zákazníkům nové téma, trend nebo inspiraci.
V českém prostředí se daří propojovat místo prodeje se zážitky například Footshopu, který svůj koncept staví nejen na prodeji tenisek, ale na organizaci četných eventů, ať už kulturního, sportovního, či party charakteru. Pořádá výstavy, talkshow, taneční workshopy nebo třeba filmové večery. „Potřebujeme se ale vyvíjet dál, a proto jsme se rozhodli přesunout naši pražskou prodejnu do Vnitroblocku, což nám nabídne další propojení,“ popsala Lenka Zbořilová z Footshopu, jenž má dnes na Instagramu přes 200 tisíc fanoušků.
Vnitroblock, který před rokem otevřeli Lukáš Žďárský a Jakub Zajíc, tvůrci Radlické Sportovny a Kavárny, co hledá jméno, kombinuje obchod s kavárnou, kinem a tanečním studiem a stále se rozrůstá. „Vždy nás bavili designové markety, u kterých nám přišla škoda, že takové pěkné věci nejsou dostupné někde celoročně. Nyní máme v našem obchodě zastoupeno až 180 designérů, ale protože jsme nechtěli, aby ti, co si nic nevyberou, odcházeli zklamaní, doplnili jsme obchod kavárnou,“ vysvětlil Lukáš Žďárský. Zákazníky přitom Vnitroblock láká především na obsah, který tvoří s designéry a dalšími aktéry – zve je na výstavy, festivaly či konference. „Díky tomu se nám daří oslovovat nové komunity. Například festivalem Pokojovky jsme přilákali lidi, kteří mají rádi pokojové rostliny, silnou komunitu vytváří kolem sebe i naše taneční studio,“ dodal Žďárský.
Do budoucna Vnitroblock plánuje nejen již zmíněný Footshop, ale i květinářství, vlastní minipivovar, jehož součástí bude fast food specializující se na entrecôte s hranolkami, restauraci, v níž budou jídlo zanášet samotní kuchaři, nebo divadelní prostor, kde bude mít domovskou scénu soubor Losers Cirque Company. „Nikdy neotevíráme nový prostor, který je 100% hotový, naopak uzpůsobujeme ho reálnému provozu. Je pro nás naprosto zásadní naslouchat našim hostům,“ doplnil Žďárský.
O propojení zážitků s prostorem se snaží ve svých restauracích také skupina Ambiente, provozující Brasileiro, Lokál, Eska, Kantýnu nebo cukrárnu Myšák. „Vždy chceme nabídnout produkt, za kterým se host rád vrací, v prostoru, jehož atmosféru jsme podpořili,“ přiblížil Filip Šimoník, jenž má v Ambiente na starosti marketing. I z tohoto důvodu je vždy prostor pro novou restauraci klíčový. Ve chvíli, kdy je vybrán, nastupuje na řadu architekt, jehož úkolem je zachovat atmosféru a energii původního místa.
„Součástí vývoje nového konceptu jsou také inspirativní cesty, na kterých ve skupinách do deseti lidí poznáváme, jak se to dělá za hranicemi,“ prozradil Šimoník s tím, že například pro cukrárenskou inspiraci si zajeli s majitelem Ambiente Tomášem Karpíškem, s provozní, cukrářem, architektem i fotografem na ochutnávku do Paříže. Poté se vše sepíše do provozního projektu, ve spolupráci se studiem Najbrt se vytvoří vizuální identita a vše se ladí za provozu.
„V dnešním světě, kdy je kamenný retail vyzýván online světem, kdy už zákazníci v mnoha oblastech nepotřebují žádného prostředníka, je pro přežití nezbytná schopnost myslet jinak. Je jasné, že klasický formát retailu je passé,“ dodal na závěr Jean-Jacques Vandenheede z výzkumné agentury Nielsen.
-stk-