Sexistické prasátečko pro Free Radio a Feko LT
Za nejsexističtější reklamu zvolila veřejnost počin Free Radia, porota vybrala firmu Feko LT.
Nezisková organizace Nesehnutí vyhlásila výsledky 9. ročníku anticeny Sexistické prasátečko. V nově pojatém hlasování veřejnosti se vítězem stal facebookový příspěvek Free Radia, jenž jako nepřijatelný označilo 92 % z více než 1700 hlasujících. Odborná porota přisoudila první příčku reklamě firmy Feko LT.
Vítěz veřejnosti, příspěvek Free radia na Facebooku, tvoří slogan „Cesta k úspěchu nemusí být složitá“, který doplňuje obrázek souložícího páru na pracovním stole. „Reklama v sobě snoubí hned několik forem sexismu. Žena je v ní vyobrazena jako pouhý objekt, který je možné využít a podporuje tak kulturu, kde se na ženské tělo nahlíží jako na věc. Zároveň celosvětová kampaň #metoo přinesla velké množství příběhů, kdy je moc v práci zneužitá právě skrze sex,” uvedla Kristýna Pešáková z Nesehnutí.
Na druhém místě se u veřejnosti umístila reklama pivovaru Modrá hvězda, třetí příčku obsadila personální agentura Rich Service.
Souběžně s veřejností rozhodovala také porota složená z odbornic a odborníků z oblastí genderové problematiky, médií či marketingu. O svoje názory se podělili například novinářka Jana Ciglerová, filmový publicista Kamil Fila nebo Barbara Havelková, která působí na Oxfordské univerzitě. První příčku u odborné poroty obsadila reklama firmy Feko LT, která k obrázku ženy sedící na záchodě připsala text: „Výcuc všeho, co smrdí.“
Druhé místo získal již zmíněný facebookový příspěvek Free Radia, na třetí příčce se umístila reklama pivovaru Bernard, jež v minulosti ze strany Stínové rady pro reklamu a dalších subjektů sklidila značnou kritiku.
Anticena letos změnila způsob hlasování veřejnosti. „Hlasující vybírali mezi ,to je sexismus‘ a ,to ještě jde‘. Lidé mohli posouváním do strany určit, jestli jim reklama vadí nebo ne. Na prvním místě se umístila reklama, která získala nejvíce negativních reakcí,” přiblížila hlasování Petra Havlíková z Nesehnutí.
Slavnostní vyhlášení anticeny Sexistické prasátečko proběhne v pátek 24. listopadu v brněnském Domě umění. Vyhlášení bude od 17:30 předcházet debata odbornic na genderovou problematiku, ve které se budou diskutovat hranice sexistické reklamy. Představí se Kateřina Nedbálková z Fakulty sociálních studií MU, Jana Gabrielová ze Stínové rady pro reklamu, Rút Jelínková z kolektivu autonomního sociálního centra Klinika a Petra Havlíková z Nesehnutí.
-stk-