Web iSport.cz zavede prémiovou placenou sekci
Do nové placené sekce začlení nejen videa, ale také textový obsah, přibližuje šéfredaktor Lukáš Tomek.
Sportovní zpravodajský web iSport.cz společnosti Czech News Center plánuje od února nového roku rozšířit placený obsah. V současnosti zpoplatňuje streaming ze všech zápasů nejvyšší české fotbalové ligy. Po vzoru ekonomického deníku E15 (rovněž ze skupiny Czech News Center) nově vytvoří prémiovou placenou sekci iSport Premium, v rámci které nabídne za poplatek přístup nejen k video obsahu, ale i k textovému obsahu. Zavedení prémiové placené sekce ale nemá ovlivnit nabídku zdarma dostupného obsahu, která bude na webu stále viditelně převažovat. O novinkách na iSport.cz jsme mluvili s šéfredaktorem deníku Sport a webu iSport.cz Lukášem Tomkem.
Video obsah se na webu iSport.cz za poslední roky stále rozšiřuje. Vedle české ligy, ze které přinášíte přímé přenosy a sestřihy, jste za poslední rok a půl přidali sestřihy ze španělské, anglické a nejnověji německé ligy. Jak se vám video osvědčuje?
Video obsah je pro nás zásadní. Registrujeme díky němu nárůst návštěvnosti. Největším zdrojem návštěvnosti jsou sestřihy z tuzemské fotbalové ligy, kde evidujeme meziroční nárůst zhlédnutí o 150 procent. Fungují nám rychlá videa, která na web umísťujeme do pěti minut od odehrání, i pořady typu Liga naruby či Odezřeno. Vidíme, že konzumace video obsahu stále roste.
Pomáhá video i k tomu, že přivádí nové uživatele, nebo spíš zvyšuje aktivitu stávajících uživatelů?
Přivádí i nové uživatele a prodlužuje strávený čas na webu. Díky investicím do videa jsme letos pokořili další mety v návštěvnosti. V řadě měsíců jsme za Sport.cz druhým největším sportovním webem, kdy se nám podařilo v počtu reálných uživatelů i v počtu page views přeskočit sportovní rubriku na iDnes.cz, i když to neplatí pro všechny měsíce. Naším záměrem je sdělit čtenářům, že u nás najdou širokou paletu obsahu od videí, zpráv, rozhovorů po názory nebo analýzy.
Budete chtít přidávat sestřihy i z dalších zahraničních fotbalových lig?
V případě zahraničních soutěží budeme jednat o právech na vysílání, na jaře nám končí smlouvy. Rozhodující bude finanční otázka. Pokud nám to nebude dávat smysl, tak smlouvy neprodloužíme.
V případě, že se nedohodnete, budete mít tento obsah čím nahradit?
Dnes je sportovního obsahu tolik, že je čím nahradit. Klíčová je pro nás česká liga, to je náš nejdůležitější projekt a dáváme ji také největší pozornost. Další doplňující obsah se v čase mění, záleží na smluvních podmínkách. Zajímavých soutěží je tolik, že nemůžeme mít všechno, ekonomicky by to nedávalo smysl.
A pokud jde o českou ligu, která je pro vás rozhodující?
V případě české ligy věříme, že získáme práva i na další sezóny.
Přímé přenosy z utkání české fotbalové ligy jste postupně začali všechny zpoplatňovat. Nabízí se otázka, zda na webu nezpoplatníte i další věci.
Pokud jde o streamy zápasů české ligy, tak i tady došlo k nárůstu počtu přístupů, i když ne tak strmě, jako je tomu u sestřihů z české ligy. Je to ale velmi důležité, protože učíme lidi, že ne všechen obsah je k mání zadarmo. Od února plánujeme rozšířit placenou zónu na iSportu, a to nejen o videoformáty, ale i o část textového obsahu. První, kdo to v naší skupině udělal, byl web E15.cz, kterému se tento krok osvědčil. Věříme tomu, že máme dost zajímavého obsahu na to, že si můžeme dovolit jeho menší část zpoplatnit. Pro nás je do budoucna klíčové vybudovat si na webu předplatitele.
Jaký typ obsahu chcete do placené sekce dávat a jak často?
Jaký obsah přesně do placené zóny zařadíme, je i otázkou dalšího testování. Měly by to být především prémiové texty nebo unikátní videa. Neuvažujeme ale o tom, že budeme zavírat významné původní zprávy typu přestupy nebo velké personální změny v českých klubech. Podstatné také je, že nechceme, aby čtenáři měli dojem, že na iSport.cz nebude obsah pro ně dostupný. To rozhodně ne. Volně dostupného obsahu bude stále velká většina. Placené texty budou tak dva až tři denně, které zařadíme do sekce iSport Premium. Navíc i v těchto případech bude část textu viditelná, zbytek pak bude pod zámkem. Část obsahu bude zamknutá jen na určité časové období a část obsahu napořád.
Předpokládám, že do prémiové sekce začleníte i streamy z české ligy.
Ano. U předplatného si čtenáři budou moci zvolit několik různých balíčků podle délky předplatného a podle toho, jestli budou chtít přístup také ke streamům z české fotbalové ligy. Tady musíme dodržovat licenční podmínky, které máme s Pragosportem.
Za kolik obsah zpřístupníte?
Startovací balíček plánujeme měsíčně za 99 Kč bez streamu. Uživatelé, kteří budou mít zájem o streamy, zaplatí cenu vyšší.
Věříme, že v řádu let nám placený obsah může přinášet miliony korun.
Jaká jsou očekávání ohledně příjmů?
Cítíme, že zpoplatnění je nezbytné pro další budoucnost. Chceme si budovat předplatitelský kmen. Je nám jasné, že je to těžká cesta, ale pro nás je životně důležité diverzifikovat příjmy. Klíčové zůstávají příjmy z inzerce, ale věříme, že v řádu let nám placený obsah může přinášet miliony korun.
Z pohledu vaší dosavadní zkušenosti s placenými streamy z české ligy, vrací se vám investice do vysílacích práv?
Pokud vezmu v úvahu cenu práv a příjmy z prodeje streamů a z prodeje reklamy k sestřihům, tak se dostaneme do lehkého plusu. Není tedy do toho započítána práce redakce, ale na druhou stranu také do toho není započítané to, že díky videu k nám na web přijdou noví lidé, což potenciálně znamená vyšší výnosy z reklamy.
Reklamní příjmy na iSport.cz tedy rostou?
Reklamní příjmy z onlinu se zvyšují, což platí pro celé vydavatelství. Do nového roku 2018 očekáváme další navyšování, a to i proto, že rok 2018 je rokem několika významných sportovních událostí.
Je reálná představa, že byste jednali o právech pro Ligu mistrů nebo evropskou ligu UEFA?
To je nad naše finanční možnosti, taková investice by se nevrátila. Cestu vidíme spíš ve spolupráci, v současnosti například spolupracujeme s O2 TV a přebíráme od ní část sestřihů z Ligy mistrů. Že bychom si ale koupili streamy a iSport by byl platformou pro vysílání Ligy mistrů, to by nám finančně nevyšlo.
Mohli byste ale uvažovat o svém sportovním televizním kanálu.
V současnosti o tom neuvažujeme.
Zmínil jste diverzifikaci příjmů. Nedávno jste oznámil, že deník Sport vstupuje na pole eventů. První jste uspořádali na téma sportovního marketingu. Jaké jsou další plány?
Pořádání eventů a konferencí chápeme jako další šanci, jak diverzifikovat příjmy. Počítáme tedy s jejich pořádáním i v příštím roce, kde máme naplánováno šest až sedm eventů pod hlavičkou Sport fórum. Finanční kritérium je jedna věc. Druhou zásadní věcí je, že chceme rozhýbat v české společnosti diskusi o sportu a pomoci jeho rozvoji. Cítíme, že sport je u nás ve složité situaci. My jsme dosud český sport popisovali především přes jeho úspěchy nebo neúspěchy, ale teď bychom chtěli přidat i další rozměr a být jakýmsi moderátorem diskuse o jeho vývoji i propagátorem myšlenek, které z debaty vzejdou. Jde o témata jako financování sportu, výchova mládeže, podpora úspěšných trenérských trendů nebo sportovní marketing.